2019ArtikelenEngelandEuropaLonden (29/12/2019-03/01/2020)Reisverslagen

Londen, de Tower Bridge (2019/2020) (Dag 6)

Vrijdag 3 januari 2020 (Dag 6)

Na een bezoek aan Winter Wonderland op donderdag stond vrijdag 3 januari 2020 onze laatste dag in Londen op het programma. Rond 18:00 uur zou de trein vertrekken, dus we hadden nog een mooie dag om te besteden. Nadat we hadden uitgecheckt en onze backpacks in het hotel hadden achtergelaten zijn we weer gaan ontbijten. We namen voor de laatste keer onze vaste plek bij EAT in en gingen daarna richting de bekendste brug van Londen, de Tower Bridge.

Tower Bridge

Ondanks dat we namelijk al veelvuldig de bekendste brug van Londen hebben bewandeld waren we er nog nooit in geweest. Dat vonden we wel eens tijd worden, dus kochten we bij de ingang kaartjes om ook de Tower Bridge eens van binnen te zien. Voor ongeveer €10 kregen we toegang tot de brug zelf en de motorruimte.

De toegangskaartjes tot de Tower Bridge

Het bezoek was erg leuk. Je hebt namelijk de mogelijkheid om op 42 meter hoogte boven de brug te lopen. Vanaf hier zijn er verschillende luikjes die je kan openen om foto’s te maken. Ook zijn er op verschillende plekken glazen vloeren aangebracht waarmee je een mooi zicht hebt op het passerende verkeer over de brug. Het is echt een unieke ervaring om hier eens gelopen te hebben.

Door de luikjes kan je op 42 meter hoogte mooie foto’s maken.
De glazen vloer
Judith op de glazen vloer van de Tower Bridge in Londen.

Nadat je boven de brug hebt gelopen kan je ook nog de zogenaamde motorruimte bezoeken. Hier zie je de originele stoommotoren die er in het verleden voor hebben gezorgd dat de brug open kon gaan. Op speciale tijdens gaat de brug nog altijd open, maar tegenwoordig gebeurt dit niet meer door middel van stoomkracht.

Een van de torens van de Tower Bridge
De motorrruimte
De motorruimte.
Shoreditch

Na alles gezien te hebben namen we de bus naar Shoreditch. In een echte rode dubbeldekker namen we bovenin plaats en konden we bij Shoreditch High Street Station uitstappen. De eerste stop was het BOXPARK Shoreditch.

BOXPARK Shoreditch is een verzameling van restaurantjes en pop-up stores die allemaal verzameld zijn in ruimtes gemaakt van containers. Op het moment dat wij er waren was het er erg rustig, maar het is een leuke plek om te bezoeken.

De pop-up stores in BOXPARK Shoreditch
De bovenverdieping is voorzien van restaurantjes
We waren er op een zeer rustig moment.

Om te eten gingen we verder naar Old Spitafields Market. Hier waren we tijdens een eerder bezoek al eens geweest en dat was goed bevallen. Old Spitafields Market is een grote ruimte met vaste winkels, eetkraampjes en stalletjes. In de stalletjes werden tijdens ons bezoek vooral LP’s verkocht, maar op andere dagen worden ze door andere verkopers bezet.

We hadden gehoopt hier een lekker broodje falafel te kunnen kopen, maar helaas bleek deze eetkraam gesloten te zijn. We gingen daarom voor een flinke pokébowl, die erg goed vulde.

De goed vullende pokébowl.

Hierna wandelden we terug richting Brick Lane. Nadat ik nog een mooi paar Adidas sneakers op de kop wist te tikken liepen we terug naar het hotel. We pakten hier onze backpacks en gingen richting St Pancras International station. Hier bevinden zich de perrons voor de Eurostar treinen.

Om 18:00 uur Engelse tijd stapten we in en kwamen mooi om 21:00 uur Midden-Europese tijd aan op station Brussel-Zuid. We haasten ons richting perron 20 waar de trein naar Essen zou moeten staan. Het gehaast bleek niet nodig te zijn en we konden zelfs nog even wachten op de trein die mooi om 22:45 uur in Essen stopte. Londen met de trein bezoeken is ons erg goed bevallen.

Zo kwam er een eind aan deze citytrip. We hadden nog nooit eerder zo lang (6 dagen) in onze favoriete stad doorgebracht, maar hebben ons geen moment verveeld. Het zal dan ook zeker niet de laatste keer zijn dat je op onze website iets zult lezen over Londen!

Samen in de Eurostar trein terug richting Brussel.