ArtikelenBoliviaReisroutes

Reisroute (16 dagen): Bolivia (vanuit Peru richting Argentinië)

In 2018 hebben we een geweldige reis door Zuid-Amerika gemaakt. Nadat we in Peru waren begonnen zijn we doorgereisd naar Bolivia. Hier hebben we ongeveer 2 weken doorgebracht voordat we verder gingen naar Argentinië. Bolivia is een erg puur land en nog niet zo toeristisch als bijvoorbeeld Peru. De prachtige natuur is absoluut de moeite waard. In deze reisroute nemen we je dan ook mee naar de wijze waarop wij van Peru dwars door Bolivia naar Argentinië zijn gereisd. Misschien ben jij ook wel op zoek naar een route hiervoor, of kan je deze reisroute goed gebruiken als basis voor jouw rondreis door Bolivia.

Copacabana (Dag 1/2)

Als je vanuit Peru komt is de eerste stop op de route Copacabana. Copacabana is de grootste stad aan het Titicacameer van Bolivia en heeft ongeveer 6.000 inwoners. Naast de basiliek staat deze stad vooral bekend als vertrekpunt naar het heilige Inca eiland Isa del Sol. Isla del Sol is een van de bekendste bezienswaardigheden van Bolivia.

Dag 1

De eerste dag neemt vooral veel reistijd in beslag. Wanneer je vanuit Peru komt is de kans het grootste dat je vanuit Puno komt. Zoals overal in Zuid-Amerika kan een grensovergang nog wat tijd in beslag nemen, en dat geldt dus ook voor de grensovergang naar Bolivia. Wanneer je in Copacabana aankomt kan je dan ook het beste de middag doorbrengen in het plaatsje zelf. Zo zijn er verschillende plekken waar je iets kunt drinken en er is een ruime keuze aan restaurants. Wij verbleven overigens in het degelijke Hotel Utama. Het was niet het beste hotel wat we tijdens de reis hebben gehad, maar met een goede ligging en een degelijk bed waren wij al tevreden.

Copacabana heeft een aantal erg leuke plekken om iets te drinken met uitzicht op het Titicacameer.
Dag 2

De volgende dag hebben we in de ochtend een wandeling door het stadje gemaakt. Dit heb je vrij snel gedaan, want het is maar een kleine stad. Wel interessant is aan deze plek is dat hier de “Maagd van Copacabana” vandaan komt, die voor bescherming kan zorgen. Om deze reden komen hier massaal mensen heen om uitbundig hun auto in te laten zegenen. Met een beetje geluk treft je hier van ook veel kitscherig versierde auto’s aan.

De versierde auto’s zijn een mooi zicht.

In de middag hebben we een bezoek gebracht aan Isla del Sol. Dit Inca eiland ligt in het Boliviaanse grondgebied van het Titicacameer. Volgens Inca-legendes is dit het eiland waar de zonnegod Inti werd geboren en daarmee hun beschaving begon. Dit eiland is een must om te bezoeken vanuit Copacabana. Middels onze busmaatschappij PeruHop hadden wij een tour geboekt, maar het is ook mogelijk om dit ter plekke te regelen. Je vaart dan in ongeveer 1 1/2 uur naar het eiland, waar je na een wandeling van ongeveer 1 uur weer de boot terug kan nemen. Er is ook de beperkte mogelijkheid om op het eiland te overnachten. Gezien de prachtige uitzichten die er zijn kan dit zeker de moeite waard zijn.

Op Isla del Sol tref je regelmatig alpaca’s aan.
Vanaf Isla del Sol heb je prachtige uitzichten over het Titicacameer.

Wij zijn aan het begin van de avond de bus ingestapt naar La Paz om daar diezelfde dag nog aan te komen. Een andere optie is om nogmaals te overnachten en de volgende ochtend een bus naar La Paz te nemen.

Voor meer informatie, lees hier een volledig reisverslag van ons verblijf in Copacabana

Vervoer

Er zijn verschillende manieren om vanuit Peru in Copacabana te komen. Wij hebben de busdienst van PeruHop genomen. Het grote voordeel van deze dienst is dat er aan de andere kant van de grens een bus van hetzelfde bedrijf staat te wachten die je naar Copacabana brengt. Daarnaast helpen ze je ook bij de douane.

Er rijden echter ook voldoende bussen van maatschappijen zoals Titicaca Bolivia, Huayruro Tours, Transzela en Turismo Panamericano naar Copacabana vanuit Puno. Je moet rekening houden met een reistijd van ongeveer 3 á 4 uur over de rit van ongeveer 142 kilometer. Zeker de grensovergang kan nog behoorlijk wat tijd in beslag nemen.

La Paz (Dag 4/5/6/7)

Na Copacabana kan je makkelijk doorreizen naar La Paz. La Paz is met een inwoneraantal van bijna 2 miljoen inwoners de grootste stad van Bolivia. Het is de administratieve hoofdstad van het land, maar de officiële hoofdstad is Sucre. La Paz ligt in een kloof en op een hoogte van maar liefst 3.600 meter.

Dag 4

Wij hebben heel wat dagen in La Paz doorgebracht omdat er ongelooflijk veel te beleven is. We verbleven in het Adventure Brew Hostel, in een privékamer. Op de eerste dag zijn we gestart met een kabelbaantour via HanaqPacha Travel. Deze tour was een leuke combinatie van een wandeltour in combinatie met de bestaande kabelbaan. Deze tour geeft je een goede eerste indruk van de stad en er kwamen leuke tips uit voor de volgende dagen. Ook bezoek je tijdens deze tour de échte heksenmarkt. In de avond zijn we naar het wereldberoemde Hernando Siles Olympisch Stadion gegaan. Hier speelde de plaatselijke trots the Strongest tegen Club Destroyers. Voor ongeveer €5 per persoon kan je op straat al een kaartje kopen. Verwacht niet te veel van het spelniveau, maar het is een unieke belevenis om hier een wedstrijd te zien.

Met de cabletour krijg je een goed beeld van deze enorme stad.
Het spelniveau is niet heel hoog, en het stadion zit zelden vol.
Toch is het zeker een bezoek waard!
Dag 5

De volgende dag hebben we op eigen gelegenheid de stad bezocht. Zo hebben we het oude centrum bezocht en bij Red Cap Tours een Cholita Wrestling show geboekt voor deze avond. Cholita worstelaars zijn Boliviaanse vrouwen van het platteland, die naar de stad verhuisden. Zij worstelen in mooie traditionele kleding. Het was echt een enorm toeristische show, maar als je het niet al te serieus neemt heb je een geweldige avond.

De zeer toeristische maar vermakelijke Cholita Wrestling show.
Dag 6

De derde dag in La Paz was een dag vol adrenaline. Deze dag gingen we namelijk de wereldberoemde Death Road fietsen. We hadden een paar dagen eerder een tour geboekt bij Barracuda Biking die deze dag volledig verzorgde. Vroeg in de ochtend werden we opgehaald en laat op de avond bij ons hostel afgezet. Het was een lange dag, maar absoluut een geweldige ervaring. De begeleiding van Barracuda Biking was professioneel, en voorzien van snacks, drinken en een lunchbuffet. De rit werd geëindigd met een duik in het zwembad.

Fietsen door Death Road is een unieke ervaring.
Een kilometerslange bergafwaartse fietstocht brengt je op de mooiste plekken.

Als je naar La Paz in Bolivia gaat moet je zeker gaan downhill mountainbiken over de wereldberoemde Death Road!

Check daarom het artikel over onze ervaringen hierover met Barracuda Biking en maak direct gebruik van de unieke 10% kortingscode!

Dag 7

De laatste dag in La Paz hebben we rustig besteed. Na het fietsen van de Death Road moet je rekening houden met de nodige spierpijn, want het is een enorm intensieve dag. We besloten daarom om deze dag te gebruiken om verder de stad in te duiken. Ook zijn we naar het Hard Rock Café geweest, aangezien de vestiging in La Paz het hoogste gelegen Hard Rock Café ter wereld is. Daarnaast hebben we deze dag alvast kaarten aangeschaft voor de rit voor de opvolgende dag naar Sucre.

Voor meer informatie, lees hier een volledig reisverslag van ons verblijf in La Paz

Vervoer

De rit van Copacabana naar La Paz hebben wij ook nog via PeruHop gedaan. Dit was destijds de eindbestemming en daarom de laatste keer dat we gebruik maakten van dit bedrijf.

De rit van ongeveer 155 kilometer nam ongeveer 4 1/2 uur in beslag. Naast PeruHop vertrekken er ook dagelijks bussen van bedrijven zoals Titicaca Bolivia of Turisbus. De meeste van deze bussen vertrekken om 13:30 uur en 18:30 uur.

Sucre (Dag 8/9/10)

Na La Paz is Sucre een mooie volgende stop in Bolivia. Sucre is de wettelijke hoofdstad van Bolivia en heeft ongeveer 190.000 inwoners. De regering is weliswaar gevestigd in La Paz, maar het hooggerechtshof bevindt zich in Sucre. De binnenstad van Sucre staat door de vele witte koloniale gebouwen sinds 1991 op de UNESCO werelderfgoedlijst.

Dag 8

We verbleven in Sucre in het uitstekende Hostal Casarte Takubamba. Je zal direct merken dat de stad een stuk aantrekkelijker is dan La Paz. De stad oogt schoner, de gebouwen zijn mooier en door de lagere ligging is het er vaak ook wat warmer. De eerste dag hebben we dan ook gebruikt om lekker door de stad te wandelen en op eigen gelegenheid iets van de omgeving te zien.

Het centrale Plaza 25 De Mayo plein is ook in de
avonduren een prachtige plek om te bezoeken.
Dag 9

De volgende ochtend hebben hebben we de Free Walking Tour gedaan van het Condor Café. De tour start om 10:00 uur bij het café en was van erg goede kwaliteit. De tour bracht ons langs de markt, waar we ook nog van alles mochten proeven. Na de markt kwamen we nog langs verschillende parken en middels de bus kwamen we zelfs nog in een wijk van Sucre waar je op eigen gelegenheid niet snel zou komen.

De Free Walking Tour van het Condor Café bracht ons op erg leuke plekken in Sucre.
Tijdens de tour mochten we ook nog een lokale versie van darten uitproberen!
Dag 10

Je zou hiermee je verblijf in Sucre af kunnen sluiten, of er nog een dag aan vast kunnen plakken. Op deze laatste dag in Sucre kan je bijvoorbeeld heel goed de indrukwekkende begraafplaats Cementario General kunnen bezoeken.

Voor meer informatie, lees hier een volledig reisverslag van ons verblijf in Sucre

Vervoer

Wil je met de bus van La Paz naar Sucre reizen dan kom je er (bijna) niet onderuit om de nachtbus te nemen. De rit is namelijk bijna 700 kilometer lang, en met de bus doe je hier ongeveer 11 uur over. De bussen vertrekken 19:00 uur en 21:30 uur en komen dus vroeg in de ochtend aan. Wij hadden destijds een dag van tevoren een ticket geboekt voor de bus van Copacabana 1 MEM. Ook maatschappijen zoals Trans Copacabana SA, Flota Bolivar en Trans Illimani rijden vanuit La Paz naar Sucre. Vaak is er overigens de mogelijkheid om (duurdere) zitplaatsen te nemen onderaan in de bus. Deze hebben meer beenruimte en zeker voor een nachtbus kan dit erg prettig zijn!

Tupiza / Salar de Uyuni (Dag 11/12/13/14/15)

De zoutvlaktes van Uyuni staan uiteraard hoog op de lijst van iedereen die Bolivia bezoekt. Voor deze meerdaagse tour kan je er voor kiezen om vanuit Uyuni te vertrekken of vanuit Tupiza. Wij kozen echter voor Tupiza. Tupiza ligt dichter bij de Argentijnse grens en heeft ongeveer 21.000 inwoners. Veel mensen kiezen voor Tupiza als vertrekpunt vanwege de volgorde van de Salar de Uyuni Tour en vanwege de ligging dicht bij Argentinië.

Dag 11

Eenmaal in Tupiza aangekomen verbleven we 1 nacht in het Mitru Hotel. Deze dag hebben we ook onze tour geboekt voor Salar de Uyuni. De twee grootste aanbieders in Tupiza zijn La Torre Tours en Tupiza Tours. Wij hebben onze tour geboekt bij La Torre Tours. Deze waren wat betreft de prijs iets gunstiger, maar het feit dat we hiermee al een dag eerder konden vertrekken gaf de doorslag.

Dag 12

Een dag later begon daarom onze Salar de Uyuni tour. Het vertrek was om 7:30 uur ’s ochtends. Op de eerste dag zouden we onder andere de gesteentes van Palala zien, en de ruïnes van Quetena. We sliepen de eerste nacht in een verschrikkelijk koud complex, dus bereid je hier goed op voor.

Dag 13

De tweede dag bezoek je verschillende meren, waarbij je in de verte de Chileense bergen al ziet liggen. Na een heerlijke duik in de hotsprings bezoek je nog de geisers en volgt er weer een overnachting. Deze is iets minder basic.

De ruïnes van Quetena.
Het groene meer op de grens met Chili.
Genieten vanuit de hotsprings.
Dag 14

De derde dag van deze tour stond in het teken van rotsen en werd afgesloten met de aankomst op de wereldberoemde zoutvlaktes van Uyuni. Gedurende de dag bezochten we een kloof en spotten we ook verschillende dieren. Je arriveert aan het begin van de avond op de zoutvlaktes en neemt daar een eerste kijkje voordat je incheckt in een echt zouthotel. Na een douche in het hotel en een heerlijke maaltijd heb je hier een goede nachtrust.

Dag 15

De andere ochtend ga je heel vroeg op pad om de zonsopgang te zien vanaf het cactuseiland. Vanaf hier maak je een rit over de zoutvlakte waarbij er gestopt wordt om ludieke foto’s te maken. Voordat de 4 daagse tour ten einde komt stopten we nog net buiten Uyuni bij een begraafplaats voor treinen voor een leuke fotoshoot.

Rotsen zijn er niet alleen om te bezichtigen, maar ook om te beklimmen.
De zonsopgang vanaf cactuseiland.
Foto’s zoals deze horen erbij op de zoutvlaktes van Uyuni.
Als laatste stop in Uyuni bezochten we een begraafplaats voor oude treinen.

De tour eindigt in Uyuni waar je je reis kan voortzetten. Wij kozen echter voor de optie om terug te reizen naar Tupiza. Vanuit Tupiza reis je namelijk vrij eenvoudig door naar Argentinië.

Voor meer informatie, lees hier een volledig reisverslag van ons verblijf in Tupiza en Salar de Uyuni

Vervoer

Om vanuit Sucre in Tupiza te komen zal je een tussenstop moeten maken in Potosí. Naar Potosí is het ongeveer 3 uur rijden om de afstand van 155 kilometer te overbruggen. Met wat geluk kan je daar vrij snel een andere bus nemen die je in ongeveer 5 uur 254 kilometer verder naar Tupiza brengt. Vanuit Sucre vertrekt er ieder uur een bus naar Potosí. Vanuit Potosí is het aanbod wat beperkter naar Tupiza, dus hier moet je goed op letten.

Tijdens de tour is al het vervoer voor je geregeld. Je verplaatst je in een 4×4-terreinauto die goed gevuld is. Verwacht dus geen luxe en hele comfortabele zitplaatsen. Wij hadden de afspraak dat we met deze auto ook terug naar Tupiza zouden rijden, wat niet standaard is.

Villazon / La Quiaca / Salta (Dag 16)
Dag 16

De laatste dag reis je vanuit Tupiza in Bolivia naar Argentinië. Er zijn verschillende plaatsen die je in Argentinië kan bezoeken, maar wij besloten om als eerste stop Salta aan te doen. Hiermee sluit je jouw rondreis door Bolivia af.

Voor meer informatie, lees hier een volledig reisverslag van ons verblijf in Salta

We zijn in Argentinië!
Vervoer

Deze dag staat echt in het teken van reizen. De eerste stop die je zal moeten maken is om vanuit Tupiza bij de Argentijnse grens te komen. Rond 9:00 uur gaan er dagelijks bussen naar Villazon met Expreso Diamante. Villazon bevindt zich aan de Boliviaanse kant van de grensovergang en je doet ongeveer 1 1/2 uur over deze rit van 90 kilometer. Eenmaal in Villazon aangekomen kan je een taxi naar de grensovergang nemen. Hier kan je je laatste Bolivianos inleveren voor je Argentinië binnen gaat. Deze grensovergang is erg eenvoudig en binnen enkele minuten ben je er dus ook al.

In Argentinië kom je binnen in het plaatsje La Quiaca. Let goed op dat het in Argentinië een uur later is en je dus wel je horloge goed zet. Later op de middag hebben wij de bus naar Salta genomen, die pas net voor middernacht aan kwam. Normaal doe je ongeveer 7 uur over een rit, maar je moet er in Zuid-Amerika rekening mee houden dat dit ook wel eens langer kan duren. Probeer overigens een bus van Flecha Bus te nemen, dit is een van de grootste busmaatschappijen in Argentinië en dit zijn bussen van uitstekende kwaliteit!