2019ArtikelenEngelandEuropaLonden (29/12/2019-03/01/2020)Reisverslagen

Oud & Nieuw in Londen, de voorbereidingen op onze citytrip!

Een tijdje terug hebben we plannen gemaakt om aan het einde van het jaar een citytrip naar Londen te maken. Uiteraard is dit niet de eerste keer dat we naar de hoofdstad van Engeland afreizen. Toch is deze reis niet hetzelfde als de voorgaande bezoeken aan Londen, zoals de korte trip van vorig jaar. Zo gaan we ditmaal maar liefst 5 dagen, reizen we een keer niet met het vliegtuig, gaan we een activiteit buiten de stad doen en zijn we er ook nog eens op een hele speciale avond. Daarom vertellen we je in dit artikel alles over de voorbereidingen op deze speciale citytrip naar Londen.

Datum

Zoals gezegd wilden we graag aan het eind van het jaar nog een bezoek brengen aan Londen. Gezien de gunstige feestdagen en onze situaties op het werk was het mogelijk om er wat langer op uit te gaan. Een stad als Londen verveelt nooit dus besloten we om 5 dagen te gaan. Daarnaast hebben we gekeken naar de activiteiten die we wilden doen en daarom kwamen we uit op de periode van 29 december 2019 t/m 3 januari 2020.

I.v.m. feestdagen bleek dit een gunstige periode om een reis te boeken.
Met het vliegtuig of met de trein?

De eerste horde die we moesten nemen was het vervoer. Om naar Londen te reizen zijn er eigenlijk 3 opties.

De boot

Ja mensen, het kan nog altijd! De mogelijkheid om met de boot naar Londen te gaan bestaat nog altijd. Vanuit Calais en Duinkerken kan je met de veerboot naar Dover en vanuit Hoek van Holland naar Harwich. Vanuit hier kan je vervolgens met de trein naar hartje Londen. Deze traditionele manier hebben wij nog nooit gedaan, maar laten we ook deze keer links liggen. De boot biedt weinig flexibiliteit wat betreft reistijden dus deze optie hebben we maar laten varen…

Vliegtuig

Normaal gezien nemen we eigenlijk altijd het vliegtuig. Meestal vliegen we dan met Easyjet of Ryanair vanuit Eindhoven of Amsterdam. Je vliegt dan op Luton Airport of Stansted Airport. Het nadeel hiervan is echter dat je ruim voor vertrek al aanwezig dient te zijn en dat het parkeren van je auto vrij prijzig is. Natuurlijk kan je ook de trein nemen naar Schiphol, maar ook dit is niet de goedkoopste optie en niet altijd mogelijk bij een vroeg vertrek. Daarnaast wilden we iets meer bagage meenemen dan gebruikelijk aangezien we ditmaal 5 dagen gaan. Met alleen een klein formaat handbagage denken we dit niet te gaan halen met onze winterkleding voor 5 dagen. Tenslotte moet je er ook nog eens rekening mee houden dat je vanaf het vliegveld nog de trein naar het centrum van Londen moet nemen en deze kosten er ook nog bovenop komen.

Natuurlijk waren er ook goedkopere vluchten te krijgen, maar om de tijd maximaal te benutten ging onze voorkeur wel uit naar een vertrek naar Londen in de ochtend, en een terugkeer richting thuis in de avond.

Totale kosten voor reizen per vliegtuig voor 2 personen.
De Trein

We besloten daarom om ditmaal eens de trein te nemen. Aangezien wij op ongeveer 25 minuten rijden zitten van Station Essen besloten we om via de website van de Belgische Spoorwegen tickets te boeken. Parkeren is immers gratis bij het station in Essen dus daar hoeven we al niet voor te betalen. Daarnaast ga je met de Eurostar helemaal naar London St Pancras International Station in het hartje van de stad dus komen hier geen extra kosten meer bij voor vervoer. Wat betreft de prijs is het dus maar een verschil van €5, en zelfs in het voordeel van het vliegtuig. Voor dit verschil wilden we echter ook wel eens de trein proberen om te kijken hoe dit ons bevalt.

Totale kosten voor reizen per trein voor 2 personen.

Wat betreft de route moeten we op zondag 29 december 2019 om 8:32 trein nemen in Essen naar Antwerpen centraal. We hebben hier maar liefst 1 uur om over te stappen om de trein van 10:09 uur naar Brussel Midi te nemen. Hier vertrekt om 11:56 de Eurostar naar Londen. We hebben hier dus 53 minuten de tijd om in de Eurostar in te checken, wat voldoende zou moeten zijn. Om 13:00 uur lokale tijd komen zijn we dan in hartje Londen.

Voor de terugweg nemen we om 18:04 uur lokale tijd de trein naar Brussel Midi waar we om 21:05 uur aan zouden moeten komen. We moeten ons dan wel haasten om de trein van 21:19 uur naar Essen te nemen, al is er ook de mogelijkheid om een nog een trein later te nemen. Hierdoor komen we aan het eind van de dag aan in Essen.

Hotel

Nu het vervoer was geregeld was de volgende stap om een hotel te vinden. Voor ons is het in Londen belangrijk om een hotel te hebben op een goede locatie, dus bij voorkeur dicht bij een metrostation. Ontbijt is niet noodzakelijk omdat je dit overal in de stad kunt kopen, maar we hebben wel graag een kamer met een raam (wie neemt er nu een hotelkamer zonder raam?!?).

Laten we eerlijk zijn, hotels in Londen zijn erg prijzig. Het viel daarom niet mee om iets voor een redelijke prijs te vinden wat ook nog eens aan onze wensen voldoet. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het Leonardo Royal London Tower Bridge Hotel. De ligging is gunstig, de prijs redelijk en het heeft zelfs een zwembad.

Activiteiten

Ondanks dat we inmiddels al bijna 10 keer in Londen zijn geweest weten we iedere keer toch weer een lijstje te maken van plaatsen die we willen zien en activiteiten die we willen gaan doen. Zo willen we graag een bezoek brengen aan Canary Wharf en hebben we ook een aantal leuke foodhallen gevonden op internet. Deze tips slaan wij altijd op in Google Maps zodat het later makkelijk terug te vinden is. Voor een aantal activiteiten hebben we echter op voorhand iets mogen regelen, en deze bespreken we tenslotte hier.

Vuurwerk kijken op Oudejaarsavond

Het eerste wat geregeld diende te worden waren de tickets voor de wereldberoemde vuurwerkshow bij de London Eye. Vanwege de veiligheid is de stad in 2014 begonnen met de verkoop van tickets om de vuurwerkshow te kunnen bekijken. Waar in het verleden meer dan 400.000 bezoekers het vuurwerk konden aanschouwen is dat dit jaar gelimiteerd tot 100.000 bezoekers.

Via de officiële website van de de Mayor of London kon je vanaf 30 september tickets kopen om vanuit de verschillende gebieden het vuurwerk te bekijken. Wij konden gelukkig nog net op tijd tickets kopen bij de eerste batch en kunnen zodoende vanuit de rode zone vanuit ingang 5 een plekje uit gaan zoeken. We zullen al uren voordat het vuurwerk wordt ontstoken een plekje uit moeten zoeken en de terugrit naar het hotel zal ook niet gemakkelijk gaan, maar we kijken er nu al enorm naar uit!

De plattegrond met de verschillende kleuren zones waarvoor je een ticket moet hebben.

Wil je ook Oud & Nieuw vieren in Londen en het vuurwerk gaan bekijken?

Op donderdag 28 november om 13:00 uur gaan de tickets in de verkoop van de 2e batch. Zorg dus dat je er op tijd bij bent!

Tickets zijn te verkrijgen via deze website

Harry Potter Studio Tour

Voordat het oudejaarsavond is brengen we eerst nog een bezoek aan de Harry Potter Studio net buiten Londen. Onze voorkeur ging in eerste instantie uit om dit op eigen gelegenheid te doen. Vanuit Euston station pak je immers vrij makkelijk de trein naar Watford Junction, waar de bussen naar de Harry Potter Studio’s al klaar staan.

We gaan echter in een enorm populaire periode en dus waren de losse tickets voor de studio’s in een moordend tempo uitverkocht. Er zat dus niets anders op om een georganiseerde trip te nemen. Hierbij moeten we rond het middaguur bij Victoria Station zijn. Hier vertrekt onze bus naar de studio’s. Helaas is deze optie niet zo flexibel en een stuk prijziger. Persoonlijk ben ik totaal geen Harry Potter fan, ik heb enkel deel 6 gezien als ik me niet vergis, maar Judith kan haar hart hier waarschijnlijk helemaal ophalen.

Arsenal – Manchester United

Tenslotte kunnen is een bezoek aan Londen niet compleet zonder een voetbalwedstrijd bezocht te hebben. In een eerder artikel heb ik al eens uitleg gegeven over het plannen van een voetbalreis naar Londen. Waar we in eerste instantie gekeken hadden om de wedstrijd Arsenal – Chelsea op 29 december te bezoeken besloten we uiteindelijk toch om op 29 december te vertrekken en zodoende deze wedstrijd over te slaan.

De enige overgebleven mogelijkheid is dan ook de topper in de Premier League tussen Arsenal en Manchester United op 1 januari 2019. Via verschillende kanalen heb ik de opties voor kaarten bekeken waarvan de prijzen enorm uiteenliepen. Uiteindelijk heb ik voor een goede prijs kaarten weten te bemachtigen, dus zullen we nieuwjaarsdag afsluiten in het Emirates Stadium.

Daarna hebben we nog 2 dagen om door te brengen in Londen, geen verkeerd vooruitzicht toch? 😉

Wil je misschien eens een voetbalreis maken naar Londen?

Check dan dit artikel eens met onze tips voor het plannen van een voetbalreis naar Londen!

2 gedachten over “Oud & Nieuw in Londen, de voorbereidingen op onze citytrip!

• Hoi Sherena, bedankt voor je leuke reactie! We zijn al vaker rond de feestdagen geweest maar nog nooit met Oud & Nieuw, we kijken er heel erg naar uit!