2018BoliviaReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Bolivia! Copacabana & La Paz (Dag 20/21/22)

Nadat we onze reis door Peru hadden afgesloten hebben we enkele dagen terug de reis naar Bolivia ingezet.

Maandag 30 juli 2018 (Dag 20)

In de ochtend vertrokken we met PeruHop naar de grens en met uitleg van de gids konden we heel vlot de oversteek maken naar Bolivia.

Hierna stapten we in een bus van BoliviaHop en na een kort ritje kwamen we aan in Copacabana. Dit is een klein toeristisch plaatsje aan het Titicacameer. De rest van de middag hebben we lekker aan het water wat gezeten en lekker wat gedronken. De temperaturen dalen hier in de avond richting het vriespunt, maar overdag met het zonnetje erop zitten we toch zo rond de 20 graden.

Dinsdag 31 juli 2018 (Dag 21)

De dag erna hebben we eerst een kort rondje door Copacabana gemaakt. Daar waren we snel mee klaar want het is een erg klein plaatsje. Wel interessant aan deze plek is dat hier de “Maagd van Copacabana” vandaan komt, die voor bescherming kan zorgen. Om deze reden komen hier massaal mensen heen om hun auto in te laten zegenen. Dit gaat gepaard met uitbundige versieringen van hun auto.

In de middag zijn we met PeruHop Isla del Sol gaan bezoeken, het grootste eiland in het Titicacameer. Na ongeveer 1 1/2 varen kwamen we bij het eiland aan, waar we na een wandeling van ongeveer 1 uur weer met de boot teruggingen. Isla del Sol bood prachtige uitzichten gedurende de wandeling. We hebben dan ook onze ogen uitgekeken.

Bij terugkomst konden we nog even eten en daarna de bus weer in, want diezelfde avond zouden we in La Paz aan moeten komen. Na een busrit en tocht met een pontje kwamen we rond 22:30 bij het Adventure Brew B&B aan.

Woensdag 1 augustus 2018 (Dag 22)

Na een goede nachtrust en stevig ontbijt zijn we de dag rustig begonnen en rond 10:00 uur naar het bureau van HanaqPacha Travel gegaan. Hier boekten we direct een cablecartour en konden we om 11:00 al op pad.

La Paz beschikt namelijk over ongeveer 30 kilometer aan kabelbaan door de gehele stad. Met deze tour konden we over de verschillende lijnen heel de stad zien met interessante uitleg van onze gids.

Ook stopten we onderweg nog voor een bezoekje aan de echte heksenmarkt van La Paz. Hier zijn allerlei offers te koop om bijvoorbeeld geluk of veiligheid te verzekeren. Het bekendste voorbeeld hiervan is de lamafoetus die je kan kopen en in de fundering van je huis dient te begraven.

De cablecartour was meer dan de moeite waard en we hebben onze ogen uitgekeken gedurende deze 3 uur. Na de Mexicaanse lunch hebben we bij PeruHop onze gratis t-shirts opgehaald (yeah!! Gratis!!) en nog een tour geboekt voor enkele dagen later. Daarna hebben we voor het avondeten nog wat broodjes gekocht en terug naar het Hostel gegaan. Voor die avond stond er namelijk nog 1 ding op het programma: het bezoeken van een voetbalwedstrijd in La Paz!

In La Paz bevindt zich het wereldberoemde Hernando Siles Olympisch Stadion van Bolivia. Dit stadion is vooral berucht van de interlands die Bolivia hier op ongekende hoogte heeft gespeeld. Hiermee is onder andere Argentinië ooit met 6-1 heeft verslagen. Deze avond speelde echter de lokale trots (en koploper) The Strongest tegen Club Destroyers uit Santa Cruz.

We namen een busje naar het stadion en konden vrij makkelijk voor een van de ingangen bij een straatverkoper een kaartje kopen. Voor €10 konden we allebei naar binnen en kon het spektakel beginnen. Ondanks een 4-1 voorsprong bij rust, en een weggestuurde trainer van Club Destroyers, kwam het spektakel voornamelijk van de harde kern van The Strongest. Twee helften lang zongen ze de ploeg toe.

Voor een paar euro konden we weer terug naar onze hostel en keken we terug op een leuke avond waarin we verschillende nieuwe Spaanse scheldwoorden hadden bijgeleerd.

De komende dagen zijn we nog steeds in La Paz en gaan we onder andere kijken naar het Cholita worstelen (vanavond) en gaan we morgen downhill mountainbiken over de wereldberoemde Death Road van Bolivia. Maar dat dus allemaal de volgende keer!

0 gedachten over “Bolivia! Copacabana & La Paz (Dag 20/21/22)