2018BraziliëReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Brazilië, Brasília (Dag 74/75/76/77)

Zaterdag 22 september 2018 (Dag 74)

We beginnen deze blog waar we de vorige geëindigd zijn. Enkele dagen terug zijn we namelijk vanuit Campo Grande naar Brasília gereisd, de hoofdstad van Brazilië. Na het ontbijt in ons hotel hebben we een Uber naar het vliegveld genomen waar we mooi op tijd aankwamen. Om 8:30 uur vertrok het vliegtuig en ongeveer 1 uur later kwamen we aan in de hoofdstad van Brazilië, waar het overigens weer een uur later is.

Bij het vliegveld werden we direct benaderd door een gids, maar zijn aanbod voor een stadstour sloegen we vriendelijk af. Wel bracht hij ons voor een goede prijs naar ons hotel, het St. Paul Plaza Hotel. We besloten om hier op internet op zoek te gaan naar manieren om de stad te verkennen, en dat bleek nog niet eenvoudig. De stad is niet bepaald ideaal ingericht voor buitenlandse toeristen en we hadden ook nog eens wat pech. Zo was een fietstour bedrijf gesloten die dag, en kregen we van enkele toergidsen geen reactie, of waren ze niet beschikbaar.

Na een lunch in het winkelcentrum zijn we daarom maar lekker aan het zwembad gaan liggen en uiteindelijk een privé citytour kunnen regelen met Billy, die ook wel bekend is als “Mr. Brasília“. We sloten de dag af met een overheerlijke hamburger bij Páprica Burger .

Zondag 23 september 2018 (Dag 75)

De volgende dag kwam Billy ons om 10:15 ophalen bij ons hotel en reed hij ons in zijn auto langs verschillende plekken in de stad. Het bijzondere aan Brasília is dat deze stad pas eind jaren ’50 uit de grond is gestampt en sinds 1960 is het de hoofdstad van Brazilië. De stad is op unieke wijze ingedeeld en ziet er van bovenaf uit als een vliegtuig. De vleugels zijn hotels, kantoren en woningen en de romp zijn regeringsgebouwen. Voor meer info moet je zeker de Wikipedia pagina checken!

Billy was een erg aardige vent met een Amerikaanse achtergrond dus sprak perfect Engels. De eerste stop was het eerste gebouw in Brasília (een kerk) en daarna reden we door naar de zeer bijzondere Don Bosco kerk.

Billy gaf ons veel uitleg over de stad en de bijzondere opbouw van de woonwijken waarbij aan veel dingen gedacht is. Hierna reden we naar het militair gebied. Hier zitten onder andere kazernes van het Braziliaanse leger en worden regelmatig grote parades gehouden. Vooral de geluid versterkende overkapping was erg indrukwekkend.

Daarna reden we door naar het monument voor Juscelino Kubitschek, de voormalige president van Brazilië.

We stapten weer in Billy’s auto en reden door naar de volgende stop, de bekendste kerk van Brasília en misschien wel van heel Brazilië: Catedral Metropolitana de Nossa Senhora Aparecida. Zoals heel veel gebouwen in Brasília is deze ontworpen door Oscar Niemeyer, een naam die we nog heel vaak zouden horen in deze stad.

Hierna zijn we nog naar het “Plein van de 3 machten” geweest en het paleis van de president. Hierna bracht Billy ons naar een winkelcentrum waar we konden gaan eten.

Na de lunch besloten we op aanraden van Billy om het Nationaal Congres van Brazilië te bezoeken. De gids sprak helaas enkel Portugees, en ook nog eens vrij veel. Toch bleek het een interessant bezoek te zijn. Zeker met de Braziliaanse verkiezingen op komst zal dit gebouw nog veel in het nieuws verschijnen.

We wilden de avond afsluiten met een bezoek aan de markt bij de tv-toren, maar helaas bleek deze al gesloten te zijn. Teleurgesteld liepen we door naar een permanente kermis waar we nog een ritje in het reuzenrad hebben gemaakt. We sloten de avond af in een Australisch restaurant. We hadden veel gezien die dag, maar vonden het wel jammer dat niet alles open bleek te zijn.

Maandag 24 september 2018 (Dag 76)

De volgende dag liep niet veel anders. De ochtend begon met een kakkerlak in onze hotelkamer die vakkundig door de schoonmaakster verwijderd werd. Met de bus gingen we hierna naar de JK bridge. Dit is de bekendste brug van Brazilië en vernoemd naar de voormalige president. We stapten uit aan het einde en hebben heel de brug over gelopen.

Hierna wilden we het CCBB bezoeken, het cultureel centrum, wederom op aanraden van Billy. Nadat we een Uber erheen hadden genomen bleek ook dit gesloten te zijn. We dropen dus weer teleurgesteld af.

De rest van de middag hebben we besteed aan eten, nog wat nodige boodschappen doen en wat relaxen aan het zwembad. Die avond zijn we gaan eten bij Mangai. Hier hebben we een uitstekend buffet gegeten in plattelandsstijl. In Brazilië wordt er heel veel in buffet gegeten waarbij je bord wordt afgewogen en je prijs wordt berekend. Dit “eten per kilo” is erg populair en van goede kwaliteit.

Dinsdag 25 september 2018 (Dag 77)

Vanochtend zijn we er extra vroeg uit gegaan. Judith had namelijk een afspraak staan om een live videoverbinding te maken met de Heilig Hart school in Wouwse Plantage, waar ze tot voor deze reis nog werkte. De kinderen hadden erg goede vragen en reageerden erg enthousiast op de antwoorden van “Juf Judith”.

Net voor de middag namen we de Uber naar het JK Memorial Museum. Dit museum is volledig toegewijd aan de belangrijke oud-president van Brazilië, Juscelino Kubitschek. Naast de vele voorwerpen en meubels uit zijn regeringsperiode ligt hij er zelf ook opgebaard. Het museum was zeer mooi en modern ingericht en erg interessant. Door de vele jeugd die we in het museum zagen hadden we sterk het vermoeden dat dit museum een verplicht onderdeel is op school, en niet geheel onterecht.

Tegenover dit museum zat het Memorial of Indigenous People. Ook hier hebben we nog even een kijkje genomen. Dit museum is volledig gewijd aan de oorspronkelijke bewoners van Brazilië.

Na een lunch in het winkelcentrum zitten we nu nog wat te relaxen in het hotel. We vertrekken straks weer naar het vliegveld waar we een vlucht nemen naar Fortaleza. Deze kustplaats in het noordoosten van Brazilië zal onze volgende bestemming zijn. Vanuit hier gaan we langs de kust richting het zuiden reizen.

Volgende keer dus meer over Fortaleza!