2018ArgentiniëReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Argentinië, Córdoba & Rosario (Dag 42/43/44/45/46/47)

Zoals in onze laatste blog al stond aangegeven zijn we na Salta vertrokken naar Córdoba. Córdoba is na Buenos Aires de 1 na grootste stad van Argentinië met ongeveer 1,3 miljoen inwoners.

Dinsdag 21 augustus 2018 (Dag 42)

De laatste dag in Salta hadden we bij Flechabus 2 kaartjes voor de nachtbus gekocht en deze bleek erg luxe te zijn. We kregen zelfs eten in de bus en de stoelen waren lekker ruim zodat we nog behoorlijk wat hebben kunnen slapen gedurende de 12 uur durende rit.

Woensdag 22 augustus 2018 (Dag 43)

Eenmaal aangekomen in Córdoba namen we direct de taxi naar ons appartement B131. Dit bleek een erg goede keuze, want het appartement was erg luxe, met een geweldig lekker bed. (Voortaan kunnen we beter direct een foto nemen van de kamer alvorens we uit gaan pakken ?.)

Die dag hebben we nog een wandeling door de stad gemaakt nadat we bij het Tourist Information nog een plattegrond hadden gekregen. Ook boekten we een fietstour voor de daaropvolgende dag. We sloten de avond af met een etentje tegenover de Iglesia del Sagrado Corazón, die in de avond erg mooi verlicht bleek te zijn.

Donderdag 23 augustus 2018 (Dag 44)

De volgende ochtend stonden we om 10:00 uur paraat voor de fietstour van Be Green Biking. We kregen maar liefst 2 gidsen mee die Engels zouden spreken. Voorzien van een prachtig hesje en een passende helm maakten we gedurende 3 uur een tour van ongeveer 7 kilometer door de stad. Onze gidsen waren erg vriendelijk en hadden veel kennis van de stad. Helaas was onze mannelijke gids wel enorm zenuwachtig waardoor de informatie niet altijd even goed overkwam. De plaatsen die we aandeden waren echter zeker de moeite waard, en we hebben dan ook een erg leuke ochtend gehad.

Na de stevige lunch hebben we de middag rustig aan gedaan en de avond afgesloten in de kunstwijk van Córdoba. Hier zaten erg veel leuke restaurants en café’s, dus de keuze was reuze. De standaard in Argentinië ligt hoger dan in Bolivia en Peru, en dat zie je overal in Córdoba. De steden zijn schoner, luxer en de restaurants zien er veel beter uit. Hier betaal je dan ook wel voor, want de prijzen liggen ook hoger dan in de andere landen.

Uiteindelijk besloten we voor een Amerikaanse hapjesplank te gaan. Ik denk dat dit een van de vetste maaltijden was die we tijdens onze reis gehad hebben, gelukkig hadden we er ook een overheerlijke cocktail bij.

We sloten de avond af in een biercafé, waar Judith gelukkig eerst wat mocht proeven alvorens ze haar halve liter kreeg geserveerd. Deze buurt zouden we zeker onthouden en de dag later weer heen gaan.

Vrijdag 24 augustus 2018 (Dag 45)

De volgende dag gingen we vol goede moed op pad om een aantal bezienswaardigheden te bekijken. Helaas viel dit niet mee, en bleek de Iglesia del Sagrado Corazón gesloten te zijn, en ook het Museo de la Memoria Córdoba bleek die dag dicht te zijn. Ietwat teleurgesteld gingen we terug naar de kamer en besloten we om in het begin van de avond naar de bioscoop te gaan. Er draaiden enkele films in het Engels met Spaanse ondertitels, en we besloten voor “Happytime Murders” te gaan. We bleken de enige en hadden de hele zaal voor onszelf! De film was wel erg leuk!

Ook deze avond gingen we naar dezelfde wijk en kozen ditmaal voor een meer verantwoorde hapjesplank, maar hadden er voor de zekerheid maar weer een paar lekkere cocktails bij besteld!

Zaterdag 25 augustus 2018 (Dag 46)

De volgende ochtend moesten we om 8:00 de bus nemen naar Rosario. Aangezien we hier in Argentinië veel later eten en dus ook later slapen dan in Bolivia komt zo’n vroege ochtend net wat harder aan. De busrit zou 6 1/2 uur duren, dus gelukkig konden we nog wat dutjes doen tijdens de rit.

De bus vertrok netjes op tijd en zonder vertraging kwamen we rond 14:30 uur aan in Rosario. Bij het busstation kochten we direct 2 tickets naar Buenos Aires voor enkele dagen later. We hadden wederom een appartement geboekt voor 2 nachten, en bij aankomst werden we al door iemand ontvangen die ons de sleutels overhandigde. Ook dit appartement zag er weer erg goed uit!

Ik ging direct op zoek naar een wasserette omdat de schone onderbroeken bijna op waren. Helaas bleken deze zaterdagmiddag allemaal gesloten te zijn en pas maandag open te gaan, dus zat er niks anders op dan een kleine handwas te doen.

Hierna zijn we op pad gegaan en richting de Tourist Information gelopen. Hier werden we niet heel enthousiast geholpen, maar met een klein kaartje op zak liep we verder naar het gedeelte van de stad wat aan de rivier de Paraná ligt. We passeerden onder andere het geboortehuis van Che Guevara, die net als Lionel Messi geboren is in deze stad.

Na een flinke wandeling sloten we de dag wederom af met heerlijke cocktails en een briljante kopie van het Hard Rock Café; “Rock & Feller’s”!

Zondag 26 augustus 2018 (Dag 47)

Zondagen zijn altijd lastig om te plannen omdat er dan nou eenmaal veel gesloten is. We besloten daarom om vandaag naar het monument voor de Argentijnse vlag te gaan, wat altijd te bezoeken is. Nadat ik vanochtend in de supermarkt voor vandaag en morgen ontbijt had gehaald gingen we op pad en besloten we de heenweg te lopen.

Aangekomen bij het monument bleken kosten noch moeite gespaard te zijn. Een indrukwekkende pilaar en galerij tonen het eerbetoon aan de Argentijnse vlag, ontworpen door Manuel Belgrano.

We besloten al vrij snel om die middag een boottocht over de rivier te gaan maken. De dag ervoor zagen we al hoe populair dit was, dus dit zou een leuke besteding van de middag zijn. Na de lunch stapten we aan boord en het werd een erg aangename tocht van 2 uur. In de zon was het genieten van het uitzicht!

Hierna zijn we geld gaan pinnen (wat nog niet mee viel!) en met de taxi naar het Plaza Ernesto “Che” Guevara gegaan. Ook hier werd duidelijk wat Argentijnen doen op hun vrije zondag; met z’n allen naar het park gaan om daar in het zonnetje wat te eten en te drinken. Ook werd er volop gedanst door de plaatselijke KBO leden!

Het ging ons echter om het standbeeld van Che Guevara, waar ik nog enkele foto’s van heb kunnen nemen en ook nog mooi een nieuwe pet van heb kunnen scoren.

Aan het eind van onze wandeling terug naar het appartement hebben we nog iets geprobeerd waarom Rosario bekend staat; ijs! We hadden 2 enorm goed gevulde bekertjes genomen en daarna na een lange dag weer in ons appartement aangekomen.

Na wat afhaalsushi zijn we de spullen aan het pakken voor morgen. Om 10:00 uur vertrekt de bus naar Buenos Aires waar we rond 14:00 uur aan zullen komen. We hebben hier voor 4 nachten een hostel geboekt waar we veel activiteiten verwachten te gaan doen…dus dat lees je de volgende keer weer!

0 gedachten over “Argentinië, Córdoba & Rosario (Dag 42/43/44/45/46/47)

• Ellen de Jonge

Fijn om op een druilige maandag morgen even weg te dromen naar Argentinie

• Wat een super reis, Judith, net donateursconcert bezocht was ook super, minder druk als stadion wat jullie hebben bezocht!