2018BraziliëZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Brazilië, Paraty (Dag 109/110/111)

Zaterdag 27 oktober 2018 (Dag 109)

Enkele dagen terug zijn we vertrokken uit Campinas. Rond 9:00 namen we daar de bus naar São Paulo waar we rond 10:30 aankwamen. Daar moesten we vervolgens de bus van 12:15 uur nemen naar Paraty, die er ongeveer 6 uur over zou doen. De bus naar Paraty bleek niet van hele goede kwaliteit te zijn, en al snel begon de airco te lekken. Hij koelde nog wel goed (het was namelijk ijskoud in de bus), maar er drupte water uit het plafond. Na een tijdje besloten we dus maar ergens anders te gaan zitten. We raakten nog aan de praat met een Braziliaanse man in de bus en hadden uiteindelijk een gezellige rit naar Paraty, onze volgende bestemming in Brazilië.

Aangekomen in Paraty namen we de Uber naar het Carpe Diem Boutique Hotel. Het prachtige en zeer sfeervolle hotel ligt een straat van het historische centrum vandaan. Daar dus gingen we hier direct wat eten. De sfeervolle straatjes van dit stadje zijn erg leuk en er waren veel leuke plekjes om te eten en nog iets te drinken.

Zonderdag 28 oktober 2018 (Dag 110)

Na een rustig ontbijtje informeerden we de volgende ochtend bij de receptie wat we allemaal konden gaan doen. We besloten al vrij snel om met de bus naar de watervallen van Toboggan te gaan, waar ook een natuurlijke glijbaan zou zijn.

Nadat we een tijdje op de bus hadden staan wachten bracht hij ons naar een behoorlijk afgelegen plek. Na wat zandpaadjes en trapjes afgelopen te zijn kwamen we bij de watervallen. Het was er erg mooi met zelfs een loopbrug naar een restaurantje.

Eerst gingen we bij de natuurlijke glijbaan kijken. Ik (Erik) ben er ook vanaf gegleden. We hebben nog even staan kijken naar de mannen die op allerlei wilde manieren naar beneden gleden.

Vervolgens zijn we lekker wat gaan eten en drinken bij het restaurantje genaamd “Tarzan”. Het was echt genieten aan de waterval en in het zonnetje! Ook raakten we hier aan de praat met een Nederlandse man die een strandtent had in het nabijgelegen Trindade.

Hierna was het tijd om samen nog even een duik te nemen in het water. Het was heerlijk fris water, maar toen het zonnetje wat verdween werd het wel erg fris en gingen we snel weer naar de kant.

Tenslotte besloten we om nog even een kijkje te nemen bij de Caçhaça stokerij aan de overkant van de straat. Uiteraard namen we nog een klein flesje mee voordat we in de bus terug naar Paraty stapten.

Terug in Paraty zijn we die avond voor een kleine maaltijd gegaan aangezien we die middag bij de waterval flink hadden gegeten. Door de verkiezingen was het niet druk en waren er veel restaurantjes en winkeltjes gesloten. Wel waren er veel Bolsonaro aanhangers op straat om de overwinning van hun nieuwe president te vieren met muziek en vuurwerk.

Maandag 29 oktober 2018 (Dag 111)

Vandaag wilden we de dag beginnen met een rustig ontbijt. Tijdens het ontbijt klonk er echter een enorme explosie uit de keuken van ons hotel, waar we erg dichtbij zaten. Er bleek iets mis te zijn gegaan met het gasfornuis. Gelukkig waren er geen gewonden maar de schrik zat er goed in bij iedereen.

Voor vandaag hadden we besloten om naar Trindade te gaan. Ook hier konden we vrij eenvoudig met de bus heen. Tijdens de busrit kwamen we er helaas al achter dat het weer niet echt verbeterde. Het regende wat en het was aanzienlijk kouder dan gisteren.

Eenmaal aangekomen in Trindade liepen we naar het strand waar het gelukkig al snel wat opklaarde. De stranden hier waren prachtig om te zien.

Aan het andere strand zochten we tevergeefs nog naar de strandtent van de Nederlandse man die we de vorige dag ontmoet hadden. We besloten om elders te gaan zitten en iets te eten aan het strand. Helaas was het weer verslechterd, maar op een overdekt terras konden we toch genieten van een heerlijk stoofpotje met garnalen en rijst met uitzicht op de zee.

Ondanks het slechte weer van vandaag hebben we toch mooie stranden gezien en lekker gegeten. Terug in Paraty hebben we nog wat foto’s gemaakt van het historische centrum.

Met een paar Braziliaanse pastels hebben we ons bezoek in Paraty vanavond afgesloten. Morgen worden we opgehaald en naar Ilha Grande gebracht. Dit eiland ligt mooi op de route naar Rio de Janeiro en zou volgens alle verhalen zeker de moeite waard zijn. We verblijven er 2 nachten voordat we aankomen op onze eindbestemming, Rio de Janeiro!