2018BraziliëZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Brazilië, São Paulo (Dag 94/95/96/97/98)

We zitten inmiddels al behoorlijk wat dagen in São Paulo dus wordt het tijd voor een blog over deze enorme stad. Vanuit Salvador zijn we vrijdag met de Uber naar het wat verouderde vliegveld gegaan om daar de vlucht naar São Paulo te nemen. Na een verblijf van 5 dagen in de grootste stad van Brazilië wordt het tijd voor een uitgebreid reisverslag over São Paulo.

Vrijdag 12 oktober 2018 (Dag 94)

Na 2 1/2 uur vliegen kwamen we in het eind van de middag aan. We hadden voor 4 nachten geboekt in het Royal Jardins Boutique Hotel in de wijk Jardim. Het hotel is een van de duurdere tijdens onze reis. Het was echter een uitstekende keuze met een heerlijke douche en geweldig bed.

São Paulo is de grootste stad van Brazilië, en met 11 miljoen inwoners zelfs van heel Zuid-Amerika , en alle omliggende steden meegerekend 21 miljoen inwoners. 1 miljoen daarvan zijn Japanners, waarmee São Paulo de grootste hoeveelheid Japanse inwoners buiten Japan heeft. Na onze reis door Japan van vorig jaar konden we dan ook niet wachten om heerlijk okonomiyaki te gaan eten. Dat zijn we de eerste avond dan ook gelijk gaan doen.

Zaterdag 13 oktober 2018 (Dag 95)

De volgende dag zijn we begonnen met een uitstekend ontbijt in het hotel, waar weer volop keuze was. Ieder buffet hier heeft veel zoetigheid. Cake is daar een vast onderdeel van in verschillende soorten. Na het ontbijt zijn we met een Uber (die hier net zo duur is als de metro) naar het oude centrum gegaan om een Free Walking Tour te doen.

De Free Walking Tour van São Paulo was enorm uitgebreid en duurde maar liefst 3 1/2 uur. De tour bracht ons langs allerlei historische gebouwen in het oude centrum. We kregen veel uitleg over de geschiedenis van Brazilië en São Paulo in het bijzonder.

De gids gaf uitstekende uitleg en het was erg goed georganiseerd. Halverwege stopten we nog bij een bakker voor wat lekkers. Bij het eindigen van de tour kregen we nog tips voor de rest van de dag. Dit was een van de beste Free Walking Tours die we tijdens onze reis hadden gedaan.

Op aanraden van de gids vervolgden we hierna onze reis op eigen voet richting de Mercado Municipal de São Paulo. Middels een enorm drukke winkelstraat kwamen we aan bij deze markt. Ook hier was het erg druk. Ondanks de enorme drukte konden we nog ergens een plaatsje vinden om wat te eten en te drinken. De mensen hier zijn enorm behulpzaam en proberen ons goed te helpen wanneer ze merken dat we geen Portugees spreken, wat hier ook weer het geval was.

Op aanraden van de gidsen zijn we die avond in R. Augusta iets gaan eten en drinken. Nadat we hadden gegeten in een teleurstellend Mexicaans restaurantje kwamen we uiteindelijk aan in een andere tent. Hier hebben we nog genoten van een cocktail en wat nacho’s. Het was die avond flink gaan regenen in de stad waardoor de temperatuur richting de 20 graden was gegaan.  Voor ons verblijf in deze stad was dat geen enkel probleem.

Zondag 14 oktober 2018 (Dag 96)

De volgende ochtend gingen we nog een Free Walking Tour doen met dezelfde organisatie. Ditmaal gingen we met de metro richting de wijk Vila Madalena en Pinheiros. Deze 2 wijken zijn vooral bekend om hun straatkunst, en dat was dan ook het belangrijkste onderdeel van deze tour. Wederom waren we ruim op tijd en was er een flinke groep om mee op pad te gaan.

De tour bracht ons langs een onbekende graffiti steeg waar veel artiesten hun werk hebben achtergelaten.

We kregen wederom veel uitleg over de verschillende kunstenaars en hun stijlen. Ze zijn actief bezig om de stad op een creatieve manier op te fleuren middels hun prachtige kunstwerken. Ook in deze tour was er natuurlijk nog tijd voor een groepsfoto.

Hierna vervolgden we onze weg naar de bekendste graffitiplek van de stad, “Batmans Alley”. Vernoemd naar de eerste tekeningen van de stripheld die deze steeg versierden is het nu een zeer bekende plek in deze stad die door veel toeristen bezocht wordt.

Hierna vervolgende we de tour nog langs verschillende plekken in deze wijken en besloten we naar Liberdade te gaan. Liberdade is de Aziatische wijk van de stad waar zondag altijd een goed bezochte markt is.

Dit was niet gelogen want het was er enorm druk. We hadden inmiddels flinke honger, en door de enorme drukte was het moeilijk om een goede eetgelegenheid te vinden. Na verschillende straten te hebben afgelopen kwamen we met rammelende magen bij een restaurant aan wat later een Taiwanees bleek te zijn. Hier hebben we “hotpot” gegeten. De eigenaar was erg onder de indruk was van het feit dat zijn zaak door Nederlanders bezocht werd.

Op de weg terug naar het hotel maakten we ook nog een extra wandeling over de Avenida Paulista. De grootste straat van de stad ligt dicht bij ons hotel en is op zondag helemaal afgesloten voor het verkeer. Hierdoor is de straat gevuld met hardlopers, fietsers, kraampjes en straatartiesten.

De Taiwanese hotpot was een flinke maaltijd was die we pas laat hadden gegeten. Daarom besloten we de dag af te sluiten met een lichte maaltijd in het winkelcentrum aan de Avenida Paulista.

Maandag 15 oktober 2018 (Dag 97)

Gisteren hebben we een rustige dag gehad in de stad. Op maandag is er veel gesloten, dus veel bezienswaardigheden zijn er dan niet te bezoeken. We hadden er daarom voor gekozen om in de ochtend naar het Ibirapuera park te wandelen en daar een kijkje te nemen.

Bij de ingang van het park konden we met hulp van enkele Brazilianen wat fietsen huren waar we voor korte tijd mee door het park konden gaan. Doordat het wat afgekoeld zou zijn hadden we onze lange broeken weer eens uit de backpack gehaald. Het werd echter al snel wat warmer en wat benauwd (of “dempsig” zoals Judith het noemt), dus we begonnen flink te zweten. Het park was leuk om te zien en we hebben er ontspannen rondgewandeld.

We besloten om na het bezoek aan het park wat inkopen te gaan doen. In São Paulo zit namelijk een van de grootste Havaianas winkels van Brazilië. De bekende Braziliaanse slippers zie je overal in het land. Ook wij komen er niet onderuit om een paar mee naar huis te nemen. Ze zijn ook ongeveer 1/3 van de prijs die je er in Nederland voor betaald.

Met ieder een paar wandelden we weer terug naar het hotel om snel even af te koelen. Met een hamburger en cocktail sloten we deze rustige dag af.

Dinsdag 16 oktober 2018 (Dag 98)

Voor vandaag wisten we precies wat we wilden gaan doen en dus gingen we na het ontbijt naar het Museo de Futebol. Het voetbalmuseum van São Paulo bevindt zich in het Estádio Municipal Paulo Machado de Carvalho en is op dinsdag gratis toegankelijk.

Het museum bracht op zeer interactieve wijze de historie van het Braziliaanse voetbal in beeld. Zowel de clubs als het nationale elftal kwamen aan bod, en mede door de gratis toegang was het er behoorlijk druk (ook al zie je dat niet op de foto’s!).

We sloten het bezoek aan dit museum af met het nemen van een virtuele penalty en namen de Uber naar Vila Madalena. Een paar dagen eerder waren we al in deze wijk geweest maar we besloten hier nogmaals heen te gaan om iets te eten. We namen een sushibuffet wat ook nog eens goedkoop was. Het bleek deze keer vrij rustig te zijn in deze wijk. We namen daarom nogmaals een kijkje in “Batmans Alley” en konden nu in alle rust foto’s nemen voordat we naar het volgende museum gingen.

We hadden namelijk de smaak te pakken gekregen en gingen naar het MASP. Het Museu de Arte de São Paulo was namelijk ook gratis te bezoeken op dinsdag. Ook hier waren dus veel bezoekers. Normaal gezien zijn wij niet zo van de kunstmusea en daarom was dit een mooie gelegenheid om eens binnen te kijken.

Er was een tijdelijke tentoonstelling waarbij de Afro-atlanticas centraal stonden, en een tentoonstelling van schilderijen van wereldberoemde schilders. De gratis inkom maakte het daarom zeer toegankelijk om eens schilderijen van Bosch, Rubens, Picasso, van Gogh en Rembrandt van dichtbij te zien.

Zojuist hebben we nogmaals okonomiyaki gegeten, want we verwachten dit niet snel meer ergens tegen te komen. Daarmee hebben we ook ons bezoek aan São Paulo afgesloten. São Paulo is ons goed bevallen. De stad voelt veilig aan, heeft veel bezienswaardigheden, hippe eetgelegenheden en een goede sfeer.

Morgen nemen we de bus naar Curitiba waar we enkele dagen gaan verblijven. Het lijkt erop dat het weer in Brazilië momenteel niet zo goed is als we hadden verwacht, dus passen we daar onze plannen op aan. We hebben veel goeds gelezen over Curitiba, dus we zijn erg benieuwd!

0 gedachten over “Brazilië, São Paulo (Dag 94/95/96/97/98)

• Mayara Silva Prieto

We were waiting for this post! So happy you liked São Paulo! Enjoy the rest of your trip!