2019MexicoMexico (20/07/2019 - 09/08/2019)Noord-AmerikaReisverslagen

Mexico ontdekken vanuit de stad Mérida (Dag 9/10/11/12)

Waar we maar voor 3 nachten geboekt hadden bij het Mérida Santiago Boutique Hotel besloten we om een dag langer te blijven. We hebben het dan ook enorm naar ons zin in de hoofdstad van Yucatán. In dit reisverslag vertellen we je dan ook hoe we Mexico verder hebben ontdekt vanuit de prachtige stad Mérida.

Zondag 28 juli 2019 (Dag 9)

Zondag vertrokken we vanuit Valladolid naar Mérida. Wederom moesten we ongeveer 2 uur rijden, wat we een prima afstand vonden. Rond 12:00 uur kwamen we aan bij het Mérida Santiago Boutique Hotel , waar we hartelijk werden ontvangen door de eigenaar Jan. Deze Nederlander woont al 14 jaar in Mexico en verwelkomde ons in zijn prachtige hotel. We kregen veel uitleg over de regio en over de mogelijkheden van onze verdere route door Mexico.

Onze kamer

Hierna gingen we de stad in. Het was zondag, dus was het centrale plein afgesloten voor verkeer. Het stond er vol met eetkraampjes en er was volop muziek. Ook trad er een echte charmezanger die het zingen van de (voor Mexicanen) bekende nummers vooral over liet aan de toeschouwers.

Ook in Mérida konden we een foto maken zoals we overal in Mexico doen.
Deze échte charmezanger uit Mexico zweepte het publiek nog maar eens op in Mérida

Door de enorme hitte hadden we het hier na een tijdje wel gezien en namen we een frisse duik in het zwembad. Tussen 18:30 uur – 19:30 uur krijg je hier een gratis drankje en hapje aangeboden. Dat sloegen wij natuurlijk niet over, ondanks dat we zojuist allebei al een cocktail hadden genuttigd.

De pina coladas gaan er goed in!

Hierna zetten we de wandeling in richting de Mercado 60, een mooie foodhal in de stad. Helaas was het inmiddels beginnen te regenen waardoor deze locatie ineens een stuk minder interessant werd. We kozen daarom voor een ander restaurant waar we heerlijk Mexicaans hebben gegeten.

Voldoende leuke eetgelegenheden in Mérida
De enchilladas smaakten uitstekend
Maandag 29 juli 2019 (Dag 10)

Na een goede nachtrust schoven we aan voor het ontbijt. Het ontbijt was uitstekend met vers gemaakt wafels en een een yoghurtcakeje. We hadden gelukkig de tijd, want pas om 10:00 uur moesten we bij het Parque de Santa Lucia zijn. Hier startte om dat tijdstip namelijk de Free Walking Tour Mérida. We gingen dus weer eens een Free Walking Tour doen. Dit was de eerste die we in Mexico deden, en een mooie gelegenheid om meer over Mérida te leren.

Free Walking Tour Mérida

Zoals gewoonlijk waren we ruim op tijd op de locatie en stond de gids al te wachten. Tot zijn verrassing kwamen er behoorlijk veel mensen opdagen en hadden we uiteindelijk een groep van meer dan 20 personen uit alle delen van de wereld.

Ook de universiteit werd bezocht tijdens de tour

De tour bracht ons in een paar uur langs een aantal bezienswaardigheden rondom het centrale plein van de stad. We kregen uitgebreid uitleg over de historie van deze gebouwen en van de stad. Ook vertelde de gids veel over de Maya’s en gaf hij goede tips.

De enthousiaste gids uit Mexico vertelde mooie verhalen over Mérida

Door de warmte was het soms moeilijk om alle verhalen goed tot je te nemen, maar het enthousiasme van de gids maakte veel goed. Zijn verhalen waren leuk en zijn tips nuttig, dus het waren een paar goed bestede uren.

Mercado Lucas de Galvéz

Na de tour gingen we richting de grootste markt van de stad, de Mercado Lucas de Galvéz. Wij houden er altijd van om dergelijke markten te bezoeken omdat je hier een goed beeld krijgt van hoe de lokale bevolking hun inkopen doet. Het was een enorme markt die vrij chaotisch overkwam. Nauwe paden en de enorme hitte zorgden er voor dat ons bezoek niet lang was.

Fruit in alle soorten en maten!
Buiten de markt hebben we nog enkele heerlijke pindarepen gekocht.
Kinderfeesten worden hier groots gevierd, en natuurlijk hoort daar een piñata bij!

Ook in de omliggende straten was van alles te koop en te zien. Het was inmiddels echter lunchtijd geworden en dus wandelden we naar een heerlijk gekoeld restaurant voor wederom een paar verse taco’s.

Mayan World Museum of Mérida

Heerlijk afgekoeld namen we een Uber naar het Mayan World Museum of Mérida. Dit is een van de grootste musea die volledig toegewijd is aan de historie van de Maya’s. Het museum lag op ongeveer 9 kilometer van het centrum, maar met de Uber werden we er voor ongeveer €4 naartoe gebracht. Voor €7 entree konden we het museum betreden, dat gelukkig lekker koel was.

Het mooie nieuwe museum over de maya’s

Binnen was er enorm veel te zien over de Maya’s. Er werd veel uitleg gegeven over hun gebruiken, zoals hun telling en kalender. Daarnaast waren er natuurlijk veel opgravingen gevonden die hier tentoon worden gesteld.

Veel beeldhouwwerken zijn hier mooi opgesteld.
Een oud mayaboek is er te zien.
Mijn meest geïnteresseerde blik.

Het museum was enorm interessant, en goed gekoeld wat een goede combinatie is in het snikhete Mexico. We namen een Uber terug naar het hotel en waren op tijd voor een frisse duik en gratis drankje.

Die avond hebben we een tweede poging ondernomen en zijn we opnieuw naar Mercado 60 gegaan. Ditmaal met meer geluk. In de droge buitenlucht hebben we genoten van een cocktail en lekker eten!

Een foodhal, precies waar wij van houden!
De ribbetjes gingen er dan ook goed in.
Dinsdag 30 juli 2019 (Dag 11)

Deze dag hadden we goed uitgestippeld naar de tips van Jan (eigenaar van het hotel). Deze kwamen mooi overeen met wat we wilden gaan doen en dus stapten we na het ontbijt al op tijd in de auto.

Uxmal

De eerste bestemming van deze dag zou Uxmal zijn. Uxmal is een hele grote Maya ruïne ten zuiden van Mérida, die een stuk minder toeristisch is dan bijvoorbeeld Chitzén Itza. Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan en konden we de oude Maya stad betreden. We werden hier niet aangesproken door veel verkopers en ook de gidsen stonden niet in rijen klaar om hun diensten aan te bieden. Op deze manier konden we dus lekker rustig rondkijken en genieten van al het moois.

De “Piramide van de tovenaar”
…en van de zijkant.
En van een afstandje.

Het bekendste gebouw was de zogenaamde Piramide van de Tovenaar. Met zijn 40 meter hoogte komt die gebouw ver boven de anderen uit. Het verhaal is dat deze piramide in 1 nacht gebouwd zou zijn door een dwerg die ook nog eens de zoon van een heks zou zijn. Na het het bestuderen van dit enorme bouwwerk denk ik niet dat dit verhaal helemaal klopt.

Je keek je ogen uit tussen de vele goed bewaarde gebouwen
Het mooie van Uxmal is dat je een aantal gebouwen mag beklimmen

We hebben een paar uur rondgekeken op dit enorme terrein dat zeker de moeite waard is. Het mooie is dat je een aantal gebouwen mag beklimmen, en dus gingen we er voor. Met het zweet dat met stralen over onze ruggen liep gingen we de verschillende trappen af. Het uitzicht maakte gelukkig veel goed!

De mooie uitzichten maakten het de moeite waard
Ook voor Judith was het een flinke klim
Eenmaal boven geniet je van je welverdiende uitzicht.

Uxmal was absoluut de moeite waard om te bezoeken. Het was er heerlijk rustig en naast de vele mooie gebouwen bied het je ook nog eens mooie uitzichten. De ochtend was dus goed besteed!

Hacienda San Pedro Ochil

Na het bezoeken van Uxmal zetten we de terugweg in met een eerste tussenstop bij Hacienda San Pedro Ochil. Deze prachtige haciënda had enkele ruimtes voor workshops, een openluchttheater, een zwembad, een eigen cenote en een restaurant. We hebben er een goede lunch gehad voordat we verder konden naar onze volgende plek.

Een haciënda is een groot landgoed in Latijns-Amerika en de Filipijnen. Lokaal wordt ook wel gesproken van estancias of fincas. Haciënda’s houden zich voornamelijk bezig met veeteelt, maar op plaatsen waar dat rendabel is ook met land-, mijn- en bosbouw. De haciënda’s ontstonden na de Spaanse verovering. (Bron: Wikipedia)

De kenmerkende toegangspoort van deze hacienda

Deze haciënda stond vooral bekend van de zogenaamde henequen. Deze agavesoort werd gebruikt om onder andere touw te maken.

De henequen.
Cenotes X’batún en Dzombakal

Nadat we ons goed gevuld hadden met het eten op de haciënda stapten we in de (volledig ondergescheten) auto. We wilden de middag afsluiten met een frisse duik in een paar cenotes en haddden de cenotes van X’batún en Dzombakal gevonden voor op de terugweg.

Het was een heel avontuur om er te komen. Nadat we de entree betaald hadden in een heel klein dorpje moesten we enkele kilometers over een onverhard pad rijden door een stuk jungle. Dit stuk zat vol met vlinders en erg vervelende wespachtige beesten die iedere gelegenheid aanpakten om in de auto te komen vliegen.

De heenweg was erg slecht, vooral zonder 4 x 4

Na flink wat gehobbel kwamen we aan bij de cenote van X’batún. We moesten eerst douchen en werden toen aangenaam verrast. Het was een prachtige open cenote met helder water. Hij zat ook vol met visjes en mede door de beperkte toegankelijkheid was het er niet druk.

Het water was prachtig helder
Met een duikbril en snorkel kon je alle vissen goed zien.

Na een frisse duik stapten we weer in de auto voor de 2e cenote in dit gebied. Deze was bedekt en minder mooi. Toch namen we ook hier een frisse duik voordat we terug reden richting ons hotel.

De cenote van Dzombakal

Terug in het hotel was het goed geweest voor deze dag. We hadden veel gezien en gedaan en dus besloten we in het hotel te eten. Dit was een goede keuze want ze serveren er uitstekend eten, wat wij na het ontbijt ook al dachten.

Woensdag 31 juli 2019 (Dag 12)

Op onze laatste dag in Mérida verhuisden we na het ontbijt eerst van kamer. Omdat we op voorhand maar voor 3 nachten hadden geboekt was het helaas niet mogelijk om in het hotel te blijven. Gelukkig hadden ze aan de andere kant van de straat een soort Airbnb staan waar we voor dezelfde prijs gebruik van konden maken. Gelukkig zat het ontbijt hier ook gewoon bij inbegrepen.

Izamal

Voor vandaag hadden we maar 1 activiteit gepland, en dat was het bezoeken van Izamal. Izamal is een klein stadje op ongeveer 1 uur rijden van Mérida. Het stadje is vooral bekend vanwege het feit dat alle gebouwen in de binnenstad geel zijn geverfd. Hierdoor staat het ook op de lijst van zogenaamde Magische Steden in Mexico.

Het bekendste gebouw in de binnenstad is het klooster; Convento de San Antonio de Padua. Het klooster grenst aan het centrale plein en is hoger gelegen. Dit biedt een goede plek om foto’s te maken. We zagen ook dat er op dat moment een bruidsreportage gemaakt werd.

Convento de San Antonio de Padua
Ook in Izamal ging ik er voor!

Buiten de gele gebouwen is er niet heel veel te beleven in de stad, maar het is een prachtig zicht. We zijn nog even naar de Maya piramide gegaan die zicht midden in de stad bevindt, maar deze zag ons er niet goed genoeg uit om in de enorme hitte te beklimmen. We besloten dus nog maar om even wat fris te drinken, net als de locals dat ook veelvuldig doen.

Coca Cola gaat er bij de Mexicanen met grote hoeveelheden in.

Wat volgde was een wandeling door de geel gekleurde straatjes van Izamal. Hier vonden we ook nog een mooi winkeltje waar we nog een leuke souvenir hebben gekocht. Onze wandeling door de straten eindigde bij Kinich Izamal, het bekendste restaurant van dit plaatsje. Hier hebben we rustig onder meerdere ventilators een lunch genomen voordat we weer met de auto terug naar Mérida reden.

De gele straatjes zijn een erg mooi zicht.
…ook deze huizen waren geel!

Bij terugkomst hebben we lekker uitgerust in onze nieuwe kamer. Deze kamer is een flink stuk groter en beschikt ook over een klein bad op het buitenterras. De airco werkt goed dus we zullen hier vast ook goed slapen komende nacht.

Morgen vertrekken we naar onze volgende bestemming; Bacalar. De langste rit van onze reis staat morgen op het programma, want in 4 uur moeten we daar ongeveer zien te komen. Volgende keer lees je dus meer, over Bacalar!

Volg je onze reis door Mexico door onze reisverslagen mee te lezen? Laat dan eens een bericht achter hier onderaan de pagina, we zijn erg benieuwd wie er allemaal met ons mee reist!

Een gedachte over “Mexico ontdekken vanuit de stad Mérida (Dag 9/10/11/12)

• madrina1947@hotmail.com

Ha Judith en Erik ik geniet van jullie verslag en zeker van de mooie foto’s nog fijn reis plezier