Artikelen

Een terugblik op het jaar 2020 van Reisprins.nl

Het jaar zit er weer op, dus het is hoog tijd om eens terug te kijken op het jaar 2020 van Reisprins.nl. Helaas is het jaar 2020 niet geworden wat we er van hadden gehoopt. Ook als reiswebsite was het een lastig jaar. Aangezien reizen dit jaar nagenoeg niet mogelijk was vanwege het COVID-19 virus was de behoefte aan nieuwe reis-ideeën een stuk kleiner. Ik denk dat ik dan ook niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat we dit jaar maar snel achter ons kunnen laten. Toch mogen we zeker niet ontevreden zijn en hebben we afgelopen jaar toch de website zien groeien en een groot aantal leuke artikelen kunnen publiceren. In dit artikel geven we je dan ook een uitgebreide terugblik op het jaar 2020 van Reisprins.nl.

Nederland

We eindigden het jaar 2019 met een extra lange citytrip naar Londen, en daar begonnen we het ook het jaar 2020. Nog vol goede moed was dit de perfecte start van het jaar in onze favoriete stad. We hebben hierdoor zelfs nog een aantal artikelen kunnen schrijven over onze favoriete food markets in Londen, en het reizen naar Londen per trein.

Eigenlijk hadden we het plan om een mooie rondreis door Marokko te gaan maken deze zomer. Maar we kwamen er al snel achter dat dit geen goed idee bleek te zijn. Uiteindelijk besloten we daarom om een paar erg leuke citytrips binnen Nederland te maken. De eerste bestemming binnen Nederland was Rotterdam. Het hoogtepunt van dit reisje waren absoluut de overnachtingen in de bijzondere Wikkelboat, maar ook het fietsen van de Food ’n Route Tour was erg leuk. Ook leverde deze trip nog een leuk artikel op met onze 11 tips voor jouw trip naar Rotterdam.

Een dergelijke reisje was ons zo goed bevallen dat we later die zomer ook nog een zelfde soort reisje maakten naar Den Haag. We sliepen in het  Staybridge Suites – The Hague – Parliament dat gelegen was aan de Hofvijver. Ook Den Haag was erg leuk, met een mooie fietstocht die ons langs Wassenaar en Scheveningen bracht en een bezoek aan het Mauritshuis. Ook de rondleiding door het Binnenhof was erg leuk. Jullie hebben dus zeker nog een artikel tegoed met onze 11 tips voor jouw trip naar Den Haag!

Daarnaast zijn we flink aan het wandelen geslagen in Nederland. Aangezien thuis de muren op ons afkwamen besloten we om de natuur op te gaan zoeken. Dit beviel ons erg goed en we hebben inmiddels al behoorlijk wat kilometers in de benen. We zochten het in het begin dicht bij huis zoals Wouwse Plantage. Later hebben we ook nog een wandeling gemaakt op het eilandje Tiengemeten en onlangs nog in Zierikzee.

Curaçao

Eind september konden we het toch niet laten. We besloten om alsnog een reis voor het einde van het jaar te gaan boeken. Op dat moment was de situatie in Nederland nog niet zo zorgwekkend als eind december. Daarnaast hadden de eilanden van het Caribisch Koninkrijk de grootste kans van slagen. Deze eilanden hadden immers al vanaf juni de gele kleurcode. We boekten daarom een reis naar Curaçao bij ABC Travel.

Helaas kreeg dit eiland op 8 december 2020 ook de oranje kleurcode. We konden de reis nog wel omboeken naar Bonaire, maar toen dit eiland een week later ook de oranje kleurcode kreeg zat er niets anders meer op dan alles te annuleren. Helaas vierden we dit jaar dan ook geen kerst en Oud & Nieuw op het strand, maar gewoon thuis in ons eigen huisje. Het contact met ABC Travel verliep gelukkig wel erg goed. We sluiten dan ook zeker niet uit dat we volgend jaar alsnog een poging gaan wagen bij dit reisbureau.

Fotoshoot

Gelukkig kwamen er ook nog leuke dingen op ons pas dit jaar. Zo werd ik in april door Ingrid Schrauwen van Foto Timeless benaderd voor een heuse fotoshoot. We hebben het nog even uitgesteld maar op een avond in juni zijn we aan de slag gegaan. Helemaal in het reisthema heeft ze in een avondje een hele stapel mooie foto’s kunnen maken die ik zeker nog eens kan gebruiken in de toekomst.

Reisverhalen

Doordat we zelf weinig konden reizen dit jaar was het soms lastig om nieuwe artikelen te schrijven. Veel inspiratie haal ik immers uit het maken van reizen. Na het lezen van enkele reisverhalen dacht ik, dat kan ik zelf natuurlijk ook nog doen. Dus heb ik afgelopen jaar gebruikt om bepaalde belevenissen tijdens het reizen eens wat uitgebreider te beschrijven. Zo heb ik uitgebreid verteld over de pech die we op reis hebben gehad. Hierin kwam de wond voorbij die Judith tijdens het ziplinen opliep, maar ook het avontuur dat we hadden bij de grens van Argentinië en Brazilië waar we onze backpacks weg zagen rijden in een bus! Zo veel pech op reis hebben we gelukkig nog niet gehad. Het reisverhaal over de beste hamburger van Kyoto en de overheerlijke cavia in Peru waren dan erg leuk om te schrijven.

Het schrijven van deze reisverhalen haalt veel leuke herinneringen op. Daarnaast geven ze ook de mogelijkheid om bepaalde gebeurtenissen eens wat uitgebreider te beschrijven dan we eerder hebben gedaan. Dat blijf ik dan ook zeker doen, want er zijn nog heel wat avonturen die een uitgebreider verhaal verdienen.

Winacties

Al vanaf het begin van onze website hebben we met grote regelmaat leuke winacties. Uiteraard zijn al deze winacties gerelateerd aan reisproducten. Zo hebben we dit jaar prachtige acties mogen houden. Zo mochten we in samenwerking met Water-to-Go een paar prachtige flessen weggeven waarmee je overal veilig drinkwater tot je beschikking hebt. Ook de paspoorthoes van Chasing Threads was een voltreffer. Onze laatste winactie waarbij het gloednieuwe Reizen Waes bordspel gewonnen kon worden was dit ook.

De meeste winacties betreffen echter reisliteratuur. We zijn altijd op zoek naar leuke boeken, zolang ze maar over reizen gaan. Zo hebben we dit jaar verschillende boeken van Anika Redhed mogen reviewen en weggeven, en zelfs enkele leuke kinderboeken. Dit blijven we komend jaar dan ook zeker doen. Aan de eerstvolgende winactie van een leuk reisboek wordt dan ook inmiddels al gewerkt.

Statistieken

Om het jaar 2020 helemaal af te sluiten nemen we ook nog even door hoe het dit jaar met onze website is gegaan. Ondanks dat het COVID-19 virus veel roet in het eten heeft gegooid hebben we de boel nog aardig overeind kunnen houden. Omdat ik zelf wel van cijfertjes, lijstjes en overzichtjes houd heb ik ze voor je op een rijtje gezet:

– We hebben dit jaar 24.500 weergaven gehad, wat er 2.700 meer zijn dan het voorgaande jaar, dat is dus zeker een mooie stap vooruit.

– Deze weergavenkomen van ruim 16.000 bezoekers, wat er ook weer ruim 3.700 meer zijn dan 2019.

– Het best bezochte artikel van 2020 is de reisroute Reisroute (15 dagen): Roadtrip door Europa. Het originele artikel is in 2019 online gezet, maar speciaal voor deze zomer heb ik het een frisse update gegeven. Dit heeft effect gehad want dit artikel is meer dan 1.000 keer bekeken!

– De weergaven van onze website werden het meeste bereikt middels een zoekmachine (35%) en via Facebook (24%).

– Het mag geen verrassing zijn dat het grootste gedeelte van onze bezoekers uit Nederland (77%) en België (8%) kwam. Uit de Verenigde Staten (8%) kwamen echter ook veel bezoekers van onze website!

Onze Facebookpagina is ook aardig doorgegroeid naar 774 likes en heeft dit jaar een bereik gehad van bijna 60.000 mensen.

– Tenslotte is ons Instagramaccount doorgegroeid naar meer dan 3.300 volgers.

Natuurlijk kijken we terug naar een teleurstellend jaar op het gebied van reizen. Ook onze website heeft er onder te lijden gehad, maar gelukkig hebben we nog wel stappen vooruit kunnen maken. Laten we in ieder geval voor iedereen hopen op een beter reisjaar in 2021!