Met de Eurostar naar Londen, onze uitleg! (Update februari 2020)

Eind december 2019 hebben we weer eens een citytrip naar Londen gemaakt. In tegenstelling tot onze vorige bezoekjes aan de Engelse hoofdstad zijn we deze keer niet met het vliegtuig gegaan, maar met de trein. Het is ons enorm goed bevallen. Het zal daarom ook zeker niet de laatste keer zijn dat we hiervoor in de trein zullen stappen. Als jij er ook aan zit te denken om eens naar Londen te gaan is de trein zeker een goede goed optie. In dit artikel geven we je uitleg over het reizen naar Londen met de Eurostar.

Opstapplaatsen

Als je de Eurostar naar Londen neemt zijn er verschillende opstapplaatsen waarvan je kan vertrekken. Ze hebben natuurlijk wel allemaal dezelfde eindbestemming, en dat is het St Pancras International station in het centrum van Londen.

België

Brussel is voor Nederlandse reizigers de dichtstbijzijnde bestemming vanwaar je direct naar Londen kan reizen met de trein. Voor de heenreis zal je namelijk altijd over moeten stappen op het station Brussel-Zuid als je vanuit Nederland reist. In het Frans wordt dit station overigens aangeduid met Brussel-Midi, wat dus gewoon hetzelfde station is.

Vanuit Brussel vertrekken er directe treinen naar Londen.

Woon je dicht bij de Belgische grens dan kan het trouwens veel voordeliger zijn om vanaf het eerste station over de grens te reizen. Als je via de NMBS International website van de Belgische spoorwegen een kaartje koopt kan je er direct een kaartje bij kopen waarmee je vanuit ieder station in België naar Brussel-Zuid kan reizen. Vaak is dit veel goedkoper. Zeker omdat bijvoorbeeld een station als Essen (B) ook de mogelijkheid biedt tot het gratis parkeren van je auto.

Op werkdagen vertrekken er directe treinen vanuit Essen richting Brussel-Zuid. In het weekend moet je net als ons in Antwerpen nog even overstappen.
Nederland

Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om vanuit Nederland te vertrekken, en vanaf eind april 2020 wordt dit nog makkelijker. Vanaf dat moment vertrekken er dagelijks directe treinen vanuit Amsterdam en vanaf 18 mei 2020 ook vanaf Rotterdam richting Londen. Je reist dan niet meer eerst naar Brussel-Zuid waar je vervolgens over moet stappen op de Eurostar. De paspoortcontrole gaat namelijk plaatsvinden in Rotterdam en Amsterdam waardoor een overstap niet meer nodig zal zijn. De reistijd wordt hier ook aanzienlijk mee verkort. Voor de terugweg zijn er natuurlijk ook directe treinen vanuit Londen naar Rotterdam en Amsterdam waarbij je niet hoeft over te stappen in Brussel-Zuid.

Oh ja, je moet overigens niet vergeten dat de Eurostar nog wel een tussenstop maakt in Brussel en Lille, of Rijsel zoals de Nederlandse benaming is. Denk dus niet dat je al in Londen bent, maar blijf gewoon nog even lekker zitten.

Inchecken

Omdat je met de Eurostar door het kanaal gaat en daarmee ook direct een internationale grens passeert doorloop je eigenlijk dezelfde stappen als wanneer je met het vliegtuig gaat.

Station Brussel-Zuid

In Brussel zal je voor de heenreis in de Eurostar naar Londen stappen. Voordat je dit kan doen ga je in station Brussel-Zuid naar de internationale vertrekhal van de Eurostar treinen. Dit zijnde zogenaamde “Perron 1 & 2”, die naast de perrons van de Thalys en de reguliere treinen bevinden.

De plattegrond van Brussel-Zuid met daarop de perrons voor de Eurostar treinen.

In deze internationale vertrekhal moet je eerst je kaartje scannen. Vervolgens moet je je bagage laten laten scannen op dezelfde wijze zoals de handbagage op een vliegveld gedaan wordt, en loop je door de metaaldetector. Tenslotte kom je bij de douane waar men je paspoort controleert.

Deze stappen zijn bijna hetzelfde als wanneer je gaat vliegen, en dit gevoel wordt alleen maar versterkt door de ruimte waarin je vervolgens terecht komt. Je komt namelijk in een wachtruimte terecht waar je voor vertrek nog de mogelijkheid hebt om iets te eten of te drinken aan te schaffen. In ons geval was deze wachtruimte erg druk en er was dan ook weinig plaats om te zitten. Je hebt soms echt het gevoel dat je op een vliegveld zit, alleen zie je nergens een vliegtuig!

Na het inchecken kom je in een wachtruimte terecht in Brussel waar je nog iets kan drinken.

Ongeveer 20 minuten voor vertrek gaan de deuren open en heb je de mogelijkheid om naar het juiste “rijtuig” te gaan, zoals het in alle documenten mooi wordt omschreven. Op je ticket staat namelijk aangegeven welke zitplaatsen je hebt en in welk rijtuig je zit. Op het perron staat duidelijk aangegeven waar je rijtuig zicht bevindt, dus de kans is erg klein dat je op de verkeerde stoel komt te zitten.

Wanneer je mag instappen staat er duidelijk aangegeven waar jouw “rijtuig” zicht bevindt.
Station St Pancras International

Wanneer je vanuit Londen weer terugreist kom je logischerwijs dezelfde veiligheidsmaatregelen tegen. Zo moet je ook in Londen je bagage en je paspoort laten controleren en door een metaaldetector.

Het grote verschil met Brussel-Zuid is dat St Pancra International echt een apart station is dat vooral ingericht is voor treinen met een internationale bestemming. De reguliere treinen vertrekken namelijk grotendeels vanaf station King’s Cross, wat naast dit station is gelegen.

De plattegrond van St Pancras International

Het grote voordeel van St Pancras International is de centrale ligging in Londen zodat dit station erg makkelijk met het openbaar vervoer is te bereiken. Daarnaast zijn er verschillende winkels, pubs en restaurants te vinden op het station. Ook nadat je hebt ingecheckt zijn er in de speciale Eurostar vertrekhal verschillende opties om nog iets te eten. Let er wel op dat het erg druk kan zijn in deze ruimte na het inchecken, helemaal wanneer er op korte termijn verschillende treinen staan ingepland om te vertrekken.

De vertrekhal van Eurostar is duidelijk te vinden in St Pancras International
Tijd

Een van de grote voordelen van het reizen met de Eurostar is de tijd die het in beslag neemt. In tegenstelling tot een vliegveld hoef je niet zo ruim van tevoren aanwezig te zijn. 30 minuten voor vertrek moet je uiterlijk ingecheckt zijn. Je zit ook een stuk comfortabeler dan in een vliegtuig. Waarschijnlijk zal je je wel afvragen hoelang je dan wel niet zit?

De trein kan een snelheid van maar liefst 300 km/u halen, al haalt hij deze topsnelheid niet in de kanaaltunnel. Door deze hoge snelheid ben je al in in de volgende tijden in Londen:

– Begin je in Amsterdam dan doe je er 4 uur minuten over
– Vanuit Rotterdam doe je er 3 1/2 uur over
– Start je gelijk in Brussel (station Brussel-Zuid) dan reis je in maar 2 uur naar Londen
– Neem je net als ons de trein vanuit Essen (B) dan doe je er ongeveer 4 uur en 20 minuten over (inclusief een overstap in Brussel-Zuid)

Voor de terugweg zijn de verbindingen voor Amsterdam en Rotterdam verbeterd sinds april/mei 2020 waardoor je direct naar je eindbestemming kan reizen en dus dezelfde reistijd hebt als op de heenweg. Ook als je in Essen (B) moet zijn neemt de overstap in Brussel-Zuid veel minder tijd in beslag en sta je binnen 3 1/2 uur al weer bij je auto!

Prijs

Een belangrijk punt is natuurlijk de prijs. Als je enkel naar de ticketprijs van de Eurostar kijkt krijg je niet het idee dat dit zo’n goedkope optie is. De tickets zijn namelijk vergelijkbaar, of vaak zelfs duurder dan die van vliegtuigmaatschappijen als Easyjet of Ryanair. Veel mensen vergeten echter om hier de kosten voor het parkeren bij de luchthaven op te tellen. Neem daarna ook nog de kosten mee om vanaf de luchthaven naar het centrum van Londen te reizen. Uiteindelijk is er geen verschil meer. Met de trein reizen is zelfs nog goedkoper wanneer je meer dan 1 stuk handbagage meeneemt, waar je in het vliegtuig immers extra voor moet betalen.

Toen wij eind december 2019 naar Londen hebben gereisd was de Eurostar hierdoor maar €5 duurder dan de goedkoopste optie met een vliegtuigmaatschappij. Voor ons woog het gemak op tegen dit kleine prijsverschil. Daarom hebben we voor de Eurostar gekozen. Hieronder nog even een klein overzicht van de tarieven:

Tarieven

– Vertrek je vanaf Amsterdam en Rotterdam (heenreis met Thalys naar Brussel-Zuid) dan is de prijs vanaf €89 retour
– Vanaf elk Nederlands station (Intercity van/naar Brussel-Zuid), reis je al vanaf €118 retour
– Direct vanuit Brussel, betaal je vanaf €78 retour
– Tenslotte vanaf elk Belgisch station (binnelandse trein van/naar Brussel-Zuid), ben je er al vanaf €84 retour.

Conclusies

We sluiten dit artikel met onze uitleg af met de voor- en nadelen van het reizen met de Eurostar naar Londen zoals wij die hebben ervaren.

Voordelen

– Een van de grote voordelen vonden wij het gemak dat je hebt om met de trein te reizen. Hoe fijn is het wel niet om gewoon bij het dichtstbijzijnde station je auto te kunnen parkeren en je reis te beginnen? Daarnaast stopt de trein in hartje Londen, wat echt super makkelijk is!
– Het andere grote voordeel vonden wij het feit dat je niet extra hoeft te betalen voor je bagage. Er is namelijk geen beperking op het gewicht van je bagage. Enige voorwaarden zijn dat het niet langer dan 85 centimeter is, en dat je het zelf de trein in kunt dragen.
– Daarnaast is het veel comfortabeler in de trein. Je hebt namelijk veel meer beenruimte dan in een vliegtuig. Daarnaast kan je zo naar het barrijtuig Café Métropole lopen waar je tijdens je rit iets kan drinken en eten.

Nadelen

– Om dan toch een nadeel te noemen is het misschien de prijs. Deze is nagenoeg gelijk aan die van een vliegtuig. Toch zou het goed zijn om hier net iets onder te kunnen zitten, wat het gebruik van de Eurostar een extra stimulans zou geven.
– Tenslotte is een klein nadeel de overstaptijd in Brussel-Zuid. Hier wordt toch echt geacht dat je minimaal 30 minuten van tevoren incheckt. Dit zorgt er voor dat je voldoende tijd moet hebben om over te stappen in Brussel-Zuid, wat al snel op kan lopen tot ongeveer 1 uur.

4 gedachten over “Met de Eurostar naar Londen, onze uitleg! (Update februari 2020)

  • 13 januari 2020 om 11:54
    Permalink

    Een mooi artikel dat prima aangeeft dat de Eurostar een goed alternatief is voor het vliegtuig!

    Goed nieuws is wel dat medio dit jaar de directe trein vanuit Nederland naar Londen ook gaat rijden. De overstap is dan niet meer nodig in Brussel. Ook de veiligheid- en paspoort controle zullen in Amsterdam en Rotterdam gaan plaatsvinden. Dat zal behoorlijk wat tijd gaan schelen natuurlijk.

    Wat betreft de feitjes (even ‘mieren’): Zowel in Nederland, België, Frankrijk als het VK wordt over de HSL gereden met 300km/h en juist in de kanaaltunnel niet, dat is maximaal 160km/h. En het Londense St. Pancras is wel degelijk een binnenlands station voor normale treinen. Een deel van de perrons is alleen voor Eurostar bestemd (net zoals Brussel dus). Voor de Eurostar ging verhuizen van London Waterloo is dit station groots verbouwd maar het origineel werd al in 1868 geopend 🙂

    Ik kijk uit naar nieuwe reisverslagen!

    Beantwoorden
    • 13 januari 2020 om 11:58
      Permalink

      Hoi Martijn,

      Bedankt voor je leuke reactie. Het is absoluut een erg prettig alternatief voor het vliegtuig.

      Om even te reageren op je opmerkingen. Het is inderdaad nieuws dat er komend jaar en directe treinen vanuit Nederland geen rijden, al is het voor grensbewoners als ons niet de meest interessante optie. De snelheden was ik niet van op de hoogte.

      Wat betreft het station is het mijn beurt om even te ‘mieren’, aangezien de nationale treinen voornamelijk vanuit ‘King’s Cross’ station vertrekken. Praktisch gezien is dit inderdaad bijna hetzelfde station, maar er is wel degelijk een splitsing tussen deze stations die hiermee wordt gemaakt. Er rijden inderdaad een aantal lijnen die nationale bestemmingen aandoen, maar St. Pancras is vooral ingericht als internationaal station.

      Beantwoorden
  • 4 februari 2020 om 13:17
    Permalink

    Leuk en informatief artikel. Wel jammer dat je niet op Schiphol kunt opstappen. [Voor parkeren of hotelovernachting vóór de reis makkelijker/goedkoper dan vanaf Amsterdam of Rotterdam Centraal.]

    En de bagage blijft een dingetje. Daar is veel te weinig ruimte voor. Voor zover ik weet nog steeds alleen tussen de wagons in (waar iedereen bij kan …) . Erg onhandig, als je een grote reistas bij je hebt. Ik kan die echt niet in zo’n bagagerek stoppen.

    Beantwoorden
    • 4 februari 2020 om 13:20
      Permalink

      Goedemiddag Win!

      Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat de keuze voor Schiphol best logisch was geweest, ook gezien het andere internationale verkeer wat hier plaats vindt had een paspoortcontrole op dit station misschien wel een makkelijkere keuze geweest.

      Wat betreft de bagage hebben wij die ervaring niet. Het klopt dat iedereen bij de bagage kan, maar er zijn meerdere plekken in de trein waar je je bagage kan laten. Wij hadden een paar flinke backpack bij, maar konden deze makkelijk kwijt in de rekken die zich bij de deuren bevinden van iedere wagon. Het voordeel blijft dat er in ieder geval geen maximum aan zit wat betreft gewicht!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: