Artikelen

Het aangepaste plan voor onze roadtrip door Denemarken, Zweden en Duitsland!

Een goede maand geleden hebben we onze roadtrip door Duitsland, Denemarken en Zweden gepresenteerd. Vorig jaar hebben we er bewust voor gekozen om een aantal citytrips te maken naar Rotterdam en Den Haag. We hebben er inmiddels weer een leuk tripje naar Alkmaar en Burgh-Haamstede opzitten, en we kunnen niet wachten om echt voor langere tijd op pad te gaan. Met de versoepelingen en vooruitzichten hadden we voor komende zomer meer verwachtingen wat betreft de mogelijkheden. Helaas heeft Nederland afgelopen week de donkerrode kleurcode gekregen waardoor we onze plannen aan hebben moeten passen. Judith is helaas niet tijdig volledig gevaccineerd en om die reden zijn we niet meer welkom in Duitsland. Het plan is nog altijd om deze zomer een roadtrip te gaan maken door Duitsland, Denemarken en Zweden. In dit artikel vertellen we je hoe ons gewijzigde plan eruit ziet!

Zoals gezegd willen we dit jaar vanwege het coronavirus in Europa blijven en daar een mooie roadtrip maken. We willen daarvoor richting het noorden rijden en landen bezoeken die we nog nooit eerder bezocht hebben. Daarom gaat onze roadtrip deze keer naar Denemarken en Zweden. In één ruk naar Denemarken rijden vonden wij in eerste instantie iets te veel van het goede en daarom wilden we zowel op de heen- als terugweg ook nog een stop in Duitsland. Dat is nu dus veranderd in een een enkele tussenstop op de terugreis. Dan is Judith namelijk 2 keer gevaccineerd en zijn we er welkom. We rijden dus in een lange ruk naar Kopenhagen!

Denemarken
Kopenhagen

Vroeg in de morgen rijden we direct naar de hoofdstad van Denemarken: Kopenhagen. Naast de hoofdstad is het ook de grootste stad van Denemarken met ongeveer 632.000 inwoners. Het moet een hele veelzijdige stad zijn met architectonische hoogstandjes, koninklijke paleizen en een mooie oude binnenstad. Ondanks dat het bekend staat als een van de meest teleurstellende bezienswaardigheden (na Manneke Pis in Brussel) mag een bezoek aan de Kleine Zeemeermin natuurlijk niet ontbreken, net als het wereldberoemde pretpark Tivoli. Met het aanpassen van onze reis hebben we dan ook direct besloten om er een extra dag aan vast te plakken. Dat moet zeker gaan lukken met de zogenaamde Copenhagen Card die we mogen gaan gebruiken. Met deze kaart kunnen we 3 dagen lang onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer en hebben we toegang tot meer dan 80 attracties in de stad. Daarnaast kunnen we ook nog korting krijgen op talloze tours, cafés en restaurants.

Aalborg

Kopenhagen zal niet de enige stad zijn die we in Denemarken zullen bezoeken. Op de terugweg vanuit Zweden zullen we ook een tussenstop maken in Aalborg. We zullen deze stad bereiken nadat we vanuit Göteborg de ferry naar Fredrikshavn hebben genomen. Aalborg is de drie na grootste stad van Denemarken met ongeveer 115.000 inwoners. De stad bevindt zich in de regio Noord-Jutland. Deze regio in het noordelijke puntje van Denemarken staat bekend om de eindeloze ruimte en eindeloze stranden. Een goede uitvalsbasis dus om ook de natuur in dit gebied te ontdekken. We hebben bij het aanpassen van ons plan dan ook besloten om hier een extra dag te verblijven.

Kopenhagen mag natuurlijk niet ontbreken bij een trip naar Denemarken
Zweden
Malmö

Vanaf Kopenhagen in Denemarken is het nog geen uur rijden naar Malmö in Zweden. Dat wordt dan ook de volgende bestemming in onze rondreis. Malmö is de twee na grootste stad van Zweden en heeft ongeveer 340.000 inwoners. Deze knusse stad heeft een wereldberoemd gebouw: de Draaiende Torso. Het hoogste gebouw van Scandinavië mag zeker niet gemist worden. Daarnaast is Malmö een mooie uitvalsbasis om het pittoreske plaatsje Ystad te bezoeken en om met eigen ogen “Ales Stenar” te bezoeken, een van de bekendste Viking monumenten van Zweden. Aangezien we dus ook iets van omgeving willen ontdekken willen we hier ook een aantal dagen blijven. Daarnaast zullen we hier een rondleiding gaan boeken via Hi,Hi Guide. Deze rondleiding door de stad zullen we dan gaan krijgen door een echte local uit Malmö!

In Malmö gaan we via Hi,Hi Guide een tour maken met een local.

Lijkt jou dat ook leuk? Dan kan je nu met de kortingscode REISPRINS 20% korting krijgen op een tour naar de stad van jouw keuze!

Jönköping

Daarna willen we de Zweedse natuur in trekken. Daarvoor rijden we naar Jönköping. Jönköping is een relatief kleine stad, met maar 85.000 inwoners. De stad ligt aan het één na grootste meer van Zweden, het Vätternmeer. Jönköping ligt in het landschap Småland. Dit gebied staat bekend om de glooiende heuvels en vele meren en bossen. Ook is de wereldberoemde Pipi Langkous afkomstig uit deze streek. Hier willen we graag de natuur in trekken. Wandelen, fietsen en kajakken staat dan ook zeker op ons verlanglijstje wanneer we hier een paar dagen zullen verblijven tijdens onze roadtrip door Duitsland, Denemarken en Zweden.

Göteborg

Onze laatste bestemming in Zweden is Göteborg. Göteborg is na Stockholm de grootste stad van Zweden met maar liefst 575.000 inwoners. Het is de grootste havenstad van Zweden en er is dus genoeg water. Je kan daarom zelfs een rondvaart door de grachten maken in deze stad. Göteborg beschikt daarnaast over talloze leuke restaurants en cafés en we zouden zelfs nog een dagje naar het populaire attractiepark Liseberg kunnen gaan. Tenslotte heeft Göteborg ook talloze prachtige oude gebouwen en enkele sfeervolle hippe wijken. Hier denken wij ons dan ook zeker wel een aantal dagen te kunnen vermaken. Vanuit hier zullen we met de Stenaline Ferry de oversteek maken naar Denemarken waar we via Fredrikshavn naar Aalborg door zullen reizen.

In Malmö kan je dit spectaculaire gebouw vinden
Duitsland
Hamburg

Onze eerste stop in Duitsland zou ons in Hamburg moeten brengen. Dit is gelijk ook de laatste stop voor onze reis naar huis. We komen hier aan nadat we eerst nog 3 nachten in Aalborg hebben verbleven. Hamburg is na Berlijn de grootste stad van Duitsland en heeft maar liefst 1,8 miljoen inwoners. Hamburg is een havenstad en heeft veel verschillende kanten. Zo zijn er prachtige gebouwen te bezichtigen als het Hamburger Rathaus en de St. Michaeliskirche, maar heeft de stad ook een rouwe kant die je kan vinden in de Reperbahn. Hier denken we ons zeker wel een aantal dagen te kunnen vermaken en dus blijven we hier 2 nachten.

Bremen

Eigenlijk zouden we ook Bremen bezoeken. Net buiten de top 10 van grootste steden van Duitsland vind je deze plaats met ongeveer 560.000 inwoners. Bremen zou een veel traditionelere Duitse stad moeten zijn met oude Duitse vakwerkhuisjes en natuurlijk de Bremer Stadsmuzikanten. Omdat we ons plan hebben aangepast was hier echter geen ruimte meer voor. Wie weet zullen we hier in de toekomst nog eens heen gaan.

Een van de plaatsen in Duitsland die we willen bezoeken is Hamburg
Route

Met deze aanpassingen verwachten we zonder grote problemen onze roadtrip door Denemarken, Zweden en Duitsland te kunnen gaan maken. Denemarken en Zweden zijn daarnaast landen waar we nog niet eerder geweest zijn. Daarom trekken deze steden ons enorm aan, net als de bezienswaardigheden en de prachtige natuur die je er kan vinden. Daarom hebben we gekozen voor deze landen.

De route is gebaseerd op aantrekkelijke steden. De steden zijn aantrekkelijk vanwege de voorzieningen in de stad en de ligging ten opzichte van de bezienswaardigheden en natuur in de directe omgeving. We kwamen dan ook al snel tot deze route. In het verleden hebben we ook regelmatig roadtrips gemaakt, zoals door de Verenigde Staten van Amerika en verschillende roadtrips door Europa. Uit eigen ervaring weten we daarom inmiddels dat het fijn is om wat langer op een locatie te blijven. De keuze om daarom nu langer in Aalborg en Kopenhagen te blijven is dan ook zeker bewust, helemaal nu we in een lange rit naar Denemarken moeten rijden.

We hopen jullie de komende weken ook allemaal weer regelmatig te kunnen voorzien van reisverslagen over deze reis. We hebben nog een kleine week voor de boeg, dus verwachten dat het nu zeker goed gaat komen!

Reisschema
18woensdag 18 augustus 2021Hamburg
19donderdag 19 augustus 2021Kruisland564 kilometer 5:12:00
Totaal2612 kilometer27 uur

Heb jij al wel eens een van de bestemmingen bezocht die wij tijdens onze roadtrip gaan bezoeken en heb je nog een tip voor ons?

Laat dan hieronder een reactie achter!