2019ArtikelenEngelandEuropaLonden (29/12/2019-03/01/2020)Reisverslagen

Londen, een bezoek aan de Skygarden (2019/2020) (Dag 5)

Donderdag 2 januari 2020 (Dag 5)

Na de overwinning van Arsenal gisteren nog vers in het geheugen stapten we vanochtend uit bed om ons richting onze ontbijtplek te bewegen. We hadden voldoende tijd, want pas om 10:30 uur stond onze eerste activiteit van de dag op het programma. Die eerste activiteit van onze vijfde dag in Londen zou een bezoek worden aan de Skygarden.

Skygarden

Thuis hadden we namelijk kaartjes gereserveerd voor een bezoek aan de Skygarden. Één van de hoogste gebouwen van Londen heeft namelijk op de bovenste verdieping een overdekte tuin. Je kan vanaf hier gratis over een groot gedeelte van de stad kijken, en ook nog iets eten en drinken.

In de Skygarden vind je een bar met terras
Je hebt mooi zicht op de Tower Bridge vanaf de Skygarden in Londen
En op de Shard!
De Skygarden is mooi ingericht met veel groen.
De vreemde vorm van de Skygarden valt direct op in Londen.

Met een lift waren we in enkele seconden op de 35e verdieping en we hebben genoten van het uitzicht. Ondanks de rij die voor de ingang staat ben je vrij snel binnen. Wat ons betreft is het dus zeker een aanrader als je een gratis uitzichtpunt zoekt.

Canary Wharf

Na de Skygarden namen we de tweede poging om naar Canary Wharf te gaan. Dit deel van Londen hadden we nog nooit bezocht, en deze keer lukt het ons om er te komen. Met de DLR waren we er vrij snel en als eerste bezochten we het Museum of London Docklands. Zoals veel musea in Londen is dit museum gratis te bezoeken.

Onderweg naar het Museum of London Docklands
De ingang van dit gratis museum

Wikipedia: Het museum werd in 2003 geopend. In het museum staat de ontwikkeling van de Londense havens langs de rivier de Theems centraal en de groei van Docklands. Het museum maakt deel uit van het Museum of London, en wordt gefinancierd door de City of London Corporation en de Greater London Authority.

De Londense haven werd bereikt vanuit verschillende bestemmingen.
Het Museum was erg interactief.

Het museum was een aangename verrassing. Er was informatie over de haven van het verre tot het vrij recente verleden. Verschillende onderwerpen kwamen voorbij en ook voor kinderen was er voldoende te beleven. We kochten er een souvenir en gingen een plek zoeken om te eten.

Giant Robot

We wisten precies waar we moesten zijn en liepen daarom naar de Crossrail Place Roof Garden die je al van verre ziet. Het langwerpige gebouw heeft wel iets weg van een ruimteschip met op de bovenste verdieping een mooie tuin, en een foodhall. De foodhall genaamd “Giant Robot” werd dan ook onze plek voor de lunch.

De Crossrail Place Roof Garden
De Giant Robot Foodhall

Foodhall bleek misschien een beetje een groot woord voor deze plek. Er waren een handjevol eetgelegenheden maar de sfeer was er aangenaam. Het was er heerlijk rustig, en dat is soms moeilijk te vinden in deze periode in Londen. We namen allebei een heerlijke “Spicy Lamb” gewikkeld in naanbrood, die erg goed beviel!

Het heerlijke naanbrood.
Een aantal van de eetkraampjes

Hierna wandelden we nog even rond en gingen daarna terug naar het hotel. We sloten de dag af met een bezoek aan het Hard Rock Cafe Picadilly Circus die enkele maanden geleden is geopend. Het bezoek van een Hard Rock Cafe is ook een vast ritueel van onze reizen, dus mag het ook tijdens deze reis niet ontbreken.

Als kers op de taart zijn we tenslotte nog naar Winter Wonderland geweest. Jaarlijks wordt er in Hyde Park een enorme kermis opgezet die ooit begonnen is als een kerstmarkt. Je ziet hier de grootst denkbare kermisattracties en het krioelt er van de mensen. Judith heeft nog een poging gewaagd bij de pinguïnrace en daar hebben we het bij gelaten.

Winter onderpand barst van de kraampjes en attracties
Het reuzenrad was zelfs vanaf de Skygarden te zien eerder die dag.
Judith had helaas niet veel geluk met de pinguïnrace.

Hiermee komt de 5e dag in Londen tot een einde, en morgen komt deze uitgebreide citytrip tot een einde. We hebben nog een mooie dag te besteden alvorens onze trein om 18:00 uur weer richting België vertrekt.