ArtikelenBelgiëEuropa

Onze kidsproof citytrip naar Brussel

In 2021 hebben we een mooie kidsproof citytrip gemaakt naar Rotterdam. We nemen ons neefje Kai en nichtje Ivy altijd voor hun verjaardagen een dag ergens mee naartoe. Nadat Kai vorig jaar de wens had om een citytrip naar Rotterdam te gaan maken wilde hij dit jaar voor zijn 9e verjaardag graag naar het buitenland toe. De keuze was daarom snel gemaakt om naar de Belgische hoofdstad te gaan. In dit reisverslag vertellen we je daarom hoe onze kidsproof citytrip naar Brussel met Kai is verlopen.

Zaterdag 23 juli 2022

Ter voorbereiding op deze citytrip naar Brussel hadden we eerder deze week al treintickets gekocht via de website van de NMBS. Voor maar €23,90 konden we met 2 volwassenen en 1 kind vanuit het Belgische Essen vlak over de grens retour naar de Belgische hoofdstad reizen. Daar moesten we wel vroeg ons bed voor uit want de trein zou om 8:26 uur vertrekken vanaf Essen. Met een overstap in Antwerpen zouden we om 10:11 uur aankomen in Brussel Centraal. Gelukkig liep de heenreis voorspoedig dus konden we direct op pad.

Aangekomen in Brussel zijn we direct naar het informatiecentrum van Visit Brussels gegaan. We hadden namelijk een aantal Brussel Cards gekregen. Hiermee kregen we gratis toegang tot het openbaar vervoer en verschillende musea. Dit bleek heel goed van pas te komen. Toch was het wel handig om hier nog wat extra informatie te krijgen en een aantal handige boekjes mee te nemen voor het vervolg van de dag. Om de hoek van het informatiecentrum ligt ook het Koninklijk Paleis van Brussel. Hier hebben we nog even een paar mooie foto’s genomen voordat we verder gingen.

De Grote Markt

We hadden inmiddels trek gekregen dus zijn we naar de Grote Markt gelopen. Om de hoek van de Grote Markt hebben we daarom eerst een echte Brusselse wafel gekocht. Op een stoeprand hebben we met z’n drieën genoten van het uitzicht en natuurlijk de lekkere wafel. De Grote Markt van Brussel heeft enkele prachtige gebouwen die voorzien zijn van vele gouden versieringen. Het plein ligt er al vanaf de 14e eeuw met als bekendste gebouw het stadhuis van Brussel. Zeker in deze zomerzon stralen de gebouwen ook echt.

Manneken Pis, en Jeanneke Pis!

Na een paar leuke foto’s zijn we tijdens deze citytrip de bekendste bezienswaardigheid van Brussel gaan bekijken, Manneken Pis. Het blijft heel erg bijzonder dat zo’n klein beeldje zoveel mensen weet te trekken. Het beeldje is maar 55cm hoog maar stamt al wel uit 1619. Er gaan heel veel verhalen rond over dit beeldje, maar het is vooral erg grappig om te zien. Een foto van dit manneke mag daarom niet ontbreken bij een bezoek. We hebben er even gekeken en een paar mooie foto’s genomen. Zoals altijd was het er erg druk.

Hierna zijn we wat verder de straat ingelopen om bij het museum Garderobe Manneken Pis aan te komen. Hij heeft inmiddels al meer dan 1000 pakjes gedragen, waarvan de oudste zelfs in al uit de 17e eeuw stamt. Het was destijds een traditie om hem bij speciale gelegenheden aan te kleden. Deze traditie is gebleven en in het kleine museum zijn tientallen van zijn pakjes te zien. Veel van zijn pakjes zijn geschonken en zijn erg leuk om te bekijken. Ook kan je zelf nog een poging wagen om hem aan te kleden. Met de Brussels Card krijg je trouwens gratis toegang tot dit museum.

Naast Manneken Pis hebben we die dag ook nog een bezoek gebracht aan Jeanneke Pis. De vrouwelijke variant bestaat pas sinds 1987 en is geplaatst om meer bezoekers naar de omringende horeca te trekken. Gehurkt zit ze daar rustig te plassen. Het is even zoeken, maar zeker grappig om ook dit beeldje even te bekijken. Nadat we ze allebei hadden gezien moesten we natuurlijk nog een souvenir kopen en wisten we ergens nog een mooi klein beeldje van Manneken Pis te vinden.

Striptekeningen en het Stripmuseum

Na het bezoek aan Manneken Pis zijn we ook begonnen met een stadswandeling door de stad. Ons doel was om zo veel mogelijk van de grote striptekeningen te gaan zien. België , en Brussel in het bijzonder, staat namelijk bekend om de strips en striptekenaars. Van Suske & Wiske, de Smurfen, Nero en Urbanus tot Asterix en Rick Ringers. In de jaren ’90 zijn ze daarom begonnen met het plaatsen van enorme muurtekeningen die gebaseerd zijn op de verschillende strips.

De eerste tekening was die van Ragebol, en sindsdien zijn er inmiddels al bijna 60 muurtekeningen bij gekomen. In het informatiecentrum hadden we dan ook voor €3,50 een boekje gekocht waar ze allemaal op te vinden waren. Ook stond er per tekening nog wat uitleg bij wat het nog leuker maakte. Het was soms even zoeken naar de tekeningen, maar in totaal hebben we er 12 weten te vinden tijdens deze citytrip naar Brussel.

Omdat we de Brussels Card hadden konden we ook gratis toegang krijgen tot verschillende musea, dus zetten we na een lunch bij het Hard Rock Café koers richting het Stripmuseum. Ook dit museum is perfect voor een kidsproof citytrip naar Brussel. Op een luchtige manier leer je hoe er strips gemaakt wordt en er zijn veel plekken om leuke foto’s te maken. Er was een speciale expositie over Nero, en in het bijzonder over wat er vroeger nog wel in strips geplaatst kon worden wat nu absoluut niet meer zou kunnen. Ook over de Smurfen was er veel te zien. Het was er helaas wel erg warm, dus besloten we om na een tijdje weer naar buiten te gaan. We moesten natuurlijk nog een souvenir meenemen, een stripboek natuurlijk. Kai wist dan ook een mooi exemplaar van een van de nieuwste Suske & Wiske boeken te scoren.

Wolf Food Market

We hebben die dag gelukkig ook voldoende gegeten en gedronken. We sloten de dag dan ook af met het avondeten bij Wolf Food Market. In een oud bankgebouw is hier vanaf 2019 de eerste food market van Brussel gevestigd. We hebben er wereldwijd al heel wat gezien, maar deze is erg goed uitgewerkt. Buiten is er een klein terrasje maar binnen zijn er heel erg veel zitplaatsen. Binnen kan je 19 restaurants vinden en 2 bars. De restaurants serveren gerechten van over de hele wereld. Van Sushi, Poké Bowls en Pizza tot Hamburgers, Indiaas en zelfs Afrikaans eten. Alles was erg leuk ingericht en er was ook veel plaats.

We besloten om eerst wat te drinken en daarna pas wat eten te bestellen. Na een lekkere cocktail en zelfgemaakte limonade en ijsthee hebben we middels de QR code onze bestelling geplaatst. Razendsnel was de sushi en poké bowl klaar en konden we gaan smullen. Na nog een drankje en deze heerlijke maaltijd zat onze trip naar Brussel erop.

We zijn terug naar het station gelopen om daar de trein terug naar Essen te nemen. De trein vertrok om 18:49 maar door een vertraging konden we helaas de aansluitende trein in Antwerpen-Berchem niet nemen en hebben we daar nog 45 minuten moeten wachten. Heel moe maar voldaan kwamen we pas rond 21:45 in Essen aan. We hebben een lange maar erg mooie dag gehad in Brussel maar heel veel kilometers in de benen. Ook Kai heeft een erg leuke dag gehad. Het was dus zeker een zeer geslaagde kidsproof citytrip naar Brussel!