Reisroute (17 dagen): Met de trein door Japan

Japan is tegenwoordig een vrij populaire bestemming onder Nederlandse toeristen. In 2017 hebben wij dit land bezocht, dat perfect geschikt is om per trein doorheen te reizen. Middels de aanschaf van een JR Rail Pass kan je als buitenlandse toerist voor een bepaalde periode onbeperkt met de trein reizen. Je kan een dergelijke reis door Japan boeken bij een grote organisatie zoals Fox Verre Reizen, maar het is ook uitstekend allemaal zelf te regelen. In dit artikel geef ik je uitleg over de route die wij in 2017 hebben gedaan, en misschien biedt dit wel een goede basis voor jouw treinreis door Japan!

Tokyo (Dag 1/2/3)

Vanuit Amsterdam vertrekken er dagelijks verschillende vluchten naar Tokyo, dat sinds 1868 de hoofdstad van Japan is. Hierdoor is Tokyo een perfecte plaats om je reis te starten en de eerste indrukken te krijgen van de Japanse cultuur.

Tokyo is een enorme stad met meer dan 13 miljoen inwoners en heeft enorm veel te bieden. Wij verbleven er 3 dagen, maar als je meer tijd hebt moet je hier zeker langer blijven. Zo hebben wij de stad bekeken van de top van de Mori Tower, de Tokyo Tower, de Castle Gates of the Emperial Palace en de Senso Ji Tempel bezocht. Een van de hoogtepunten was het Mariokarten door de straten van deze enorme stad. Daarnaast heeft Tokyo talloze interessante wijken zoals Akihabara, Shibuya en Harajuku.

Een prachtig uitzicht over Tokyo vanaf de Mori Tower
Een van de hoogtepunten was het Mariokarten door de straten van Tokyo
Vervoer

Vanuit Nederland is het ongeveer 11 uur vliegen met een rechtstreekse vlucht vanuit Amsterdam naar Tokyo. Vanuit het vliegveld is het nog ongeveer 2 uur rijden met de bus/taxi naar het centrum van Tokyo.


Hakone (Dag 4/5)

De tweede tussenstop is Hakone. Hakone ligt in het voorgebergte van de Fuji, in het midden van het Fuji-Hakone-Izu-Nationale Park. Nabij ligt het door bergen omringde Ashi-meer. Het gebied is zeer dun bevolkt en vooral op de natuur gericht.

Vanaf Hakone is het heel makkelijk om met het openbaar vervoer het gebied rondom Mount Fuji te ontdekken. Dit openbaar voer is onderdeel van je JR Rail Pass en dus gratis toegankelijk. Wij hebben hier een hele mooie ronde gemaakt met de trein, bus (de kabelbaan was helaas gesloten) en per boot over het Ashi-meer gegaan. Vervolgens hebben we hier “zwarte eieren” gegeten. Deze eieren zijn in de natuurlijke hete bronnen gekookt en zouden je leven met 7 jaar verlengen.

Wij hadden er helaas slecht weer, maar het reizen in deze omgeving voelt echt geweldig aan.
Met het eten van deze zwarte eieren zou je je leven met 7 jaar verlengen
Vervoer

De eerste treinreis van Tokyo naar Hakone neemt ongeveer 1 uur in beslag. Met de trein leg je de 100 kilometer snel en zeer comfortabel af. Doordat je maar 1 uur in de trein zit hou je de eerste dag in Hakone voldoende tijd over om de directe omgeving te verkennen om een dag later de wijdere omgeving te verkennen.


Takayama (Dag 6/7)

Na Hakone zijn we doorgereisd naar Takayama. Takayama is een “bergdorpje” met ongeveer 94.000 inwoners. Het is een kleine en zeer traditionele stad met een zeer goed behouden oude centrum. De stad is dan ook beroemd om zijn goed behouden “Edo-stijl” straten.

In Takayama hebben wij in een echte ryokan geslapen. Dit is de meest traditionele vorm van een Japans hotel. Je krijg een kamer waarin je slaapt op dunne matten en krijgt in de ochtend een traditioneel Japans ontbijt geserveerd. Meestal hebben deze ook een onsen, een Japans badhuis met water uit een geiser. Verder is Takayama enorm geschikt om echte Japanse saké te proeven.

Ook zijn wij in het nabijgelegen Satoyama een heerlijke fietstour gaan doen door het prachtige Japanse platteland. Takayama is dus echt een plek om echt de lokale Japanse sfeer te proeven.

Onze “bedden” in de Ryokan
In het nabijgelegen Satoyama hebben we een heerlijke fietstour kunnen maken.
Vervoer

Vanuit Hakone is het ongeveer 4 1/2 uur met de trein reizen naar Takayama. Eerst neem je de trein naar Nagoya Station waarna je de volgende trein neem naar Takayama. De treinreis duurt wat langer omdat de trein van Nagoya naar Takayama geen hogesnelheidstrein is. Het uitzicht vanuit deze trein wordt echter steeds mooier naarmate je verder het platteland in trekt.


Zit je er aan te denken om naar Japan te gaan?

Denk dan ook eens aan het huren van een pocket wifi. Hiermee kan je in heel Japan op meerdere apparaten gebruik kan maken van draadloos internet.

Check het artikel op de website voor meer uitleg hierover!

Kyoto (Dag 8/9/10)

Na Takayama zijn we verder gereisd naar Kyoto. Kyoto is een enorme stad met maar liefst 1,5 miljoen inwoners. Voor meer dan duizend jaar was Kyoto de keizerlijke hoofdstad van Japan. Kyoto staat daarom ook wel bekend als het culturele centrum van Japan. Gelukkig is de stad gespaard gebleven tijdens de Tweede Wereldoorlog waardoor er nog enorm veel bezienswaardigheden zijn. Daarnaast is Kyoto een perfecte uitvalsbasis om bezienswaardigheden in de directe omgeving te bezoeken.

In Kyoto zijn we 3 dagen gebleven en deze dagen hebben we veel bezocht. In de stad zelf zijn de naar de wijk Gion gegaan waar we middels een flinke wandeltocht verschillende shrines, tempels en mooie straatjes zijn gelopen.

De volgende dag hebben we een tour gedaan waarbij we het onder andere het Nijo Kasteel en Kinkaku-ji hebben bezocht. Kinkaku-ji staat ook wel bekend als het gouden paviljoen. De laatste dag in Kyoto hebben we het fotogenieke Arashimaya bamboebos bezocht en een bezoek aan Nara gebracht. Nara staat bekend om de tempels die omringd worden door de vele tamme herten.

In de wijk Gion kan je de authentieke Japanse cultuur proeven
Het fotogenieke Arashiyama bamboebos is zeker de moeite waarom te bezoeken
Naast de mooie gebouwen wemelt het in Nara van de tamme herten
Vervoer

De treinreis van Takayama naar Kyoto neemt ongeveer 3 uur in beslag. Het grootste gedeelte van de reis wordt in beslag genomen door de trein naar Nagoya. Vanuit hier kan je een razendsnelle Shinkansen nemen naar Kyoto die je in ongeveer 40 minuten 150 kilometer verder af zal zetten. Het reizen in de Shinkansen is een unieke en zeer aangename ervaring.


Osaka (Dag 11)

Na het culturele Osaka zijn we doorgereisd naar het moderne Osaka. Osaka is een van de grootste steden van Japan met maar liefst 2,7 miljoen inwoners. Osaka is gelegen op Honshu, waar de rivier Yodo uitmondt in de baai van Osaka. Naast het feit dat Osaka een van de belangrijkste industriële centra van Japan is het ook de hoofdstad van een van onze favoriete Japanse gerechten: Okonomiyaki.

Omdat we maar één dag in Osaka hadden wilden we deze goed besteden. We begonnen de dag met een bezoek aan het Umeda Sky Building. Het is een van de hoogste gebouwen van heel Japan en vanaf de bovenste verdieping heb je een heel mooi uitzicht over de stad. Later hebben we vanaf een afstandje het Osaka Castle bekeken, die echter zeer de moeite waard moet zijn om van dichtbij te aanschouwen. Tenslotte zijn we naar de wijk Dotonbori gegaan, dit is de bekendste straat van Osaka en is een beetje het Times Square van Osaka. Rondom deze straat zijn talloze heerlijke eetgelegenheden te vinden.

Het Umeda Sky Building
De enorme lichtgevende reclames zijn kenmerkend voor de wijk Dotonbori
Vervoer

Van Kyoto naar Osaka is maar een korte treinreis. Van station naar station ben je er zelfs al in ongeveer 25 minuten. Om deze reden ben je maar weinig tijd kwijt aan het reizen en heb je een volle dag te besteden in Osaka.


Hiroshima (Dag 12/13)

Vanuit het moderne Osaka hebben we de trein gepakt naar Hiroshima. Hiroshima is een Japanse havenstad met ongeveer 1,2 miljoen inwoners. De stad is echter het meest bekend van het feit dat het de eerste stad in de geschiedenis van de mensheid was die door een atoombom werd aangevallen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er op 6 augustus 1945 in een fractie van een seconde 78.000 mensen omgekomen. Deze historische gebeurtenis vormt dan ook de basis van veel van de bezienswaardigheden in deze stad. Hiroshima is echter ook een goede uitvalsbasis om het nabij gelegen Miyajima te bezoeken.

Onze twee dagen in Hiroshima waren vrij eenvoudig op te splitsen. De eerste dag hebben we de stad zelf bekeken. Hier kan je met de JR Rail Pass gratis gebruik maken van de Hiroshima Sightseeing Bus. Deze bus bracht ons onder andere naar de “Atoombomkoepel. Dit is een van de weinige gebouwen die tijdens de aanval bewaard is gebleven en daarom een icoon in de stad. Vanuit hier konden we makkelijk te voet naar het Hiroshima Peace Memorial Museum. Dit museum is een absolute must in deze stad en geeft je een goed beeld van deze verschrikkelijke ramp en de impact ervan op de stad en de bevolking.

De volgende dag hebben we de trein naar Miyajimaguchi Station genomen vanwaar we de ferry naar Miyajima konden nemen. Miyajima is een eiland in de Japanse Binnenzee en is vooral bekend om het shintoschrijn dat erop ligt. Dit Itsukushima-schrijn bevindt zich bij vloed namelijk in het water. Ook heb je hier de gelegenheid om per kabelbaan de top van het eiland te bezoeken, of zelfs van het strand te genieten.

De Atoombomkoepel is het icoon van de stad Hiroshima
De Itsukushima-schrijn is een van de bekendste schrijnen van Japan.
Vervoer

De trein brengt je in ongeveer 1 1/2 uur van Osaka naar Hiroshima. Dit is een afstand van ongeveer 350 kilometer. In Hiroshima zelf kan je middels je JR Rail Pass ook gebruik maken van de Sightseeing Bus. Tenslotte kan je met je JR Rail Pass zelfs nog gebruik maken van de trein en ferry naar Miyajima. Zowel de stad als de regio zijn dus bij uitstek geschikt om met je pas te bezoeken.


Nagasaki (Dag 14/15)

Vanuit Hiroshima zijn we verder gereisd naar Nagasaki. Nagasaki is van oudsher een havenstad en heeft ongeveer 500.000 inwoners. Ook deze stad is 3 dagen na Hiroshima aangevallen met een atoombom met 74.000 directe doden tot gevolg. Historisch gezien is deze stad voor Nederlanders echter om nog een andere reden interessant. Ten tijde van de VOC was de Nederlandse handelspost Dejima het enige contact tussen het afgesloten Japan en de westerse wereld. Dit kunstmatige eilandje in Nagasaki is dan ook een interessante bezienswaardigheid voor Nederlandse toeristen.

Net als in Hiroshima hadden we in Nagasaki 2 dagen te besteden. Omdat we in Hiroshima ons al verdiept hadden in de atoombom ramp besloten we in Nagasaki ons op Dejima te richten. We hebben die middag een paar uur besteed in dit kunstmatige eilandje wat tegenwoordig een openluchtmuseum is.

De tweede dag hebben we de trein naar “Huis ten Bosch” genomen. Dit themapark is opgebouwd uit replica’s van Nederlandse gebouwen zoals het Centraal Station van Amsterdam, de Domtoren van Utrecht en het Stadhuis van Gouda. We hebben er onze ogen uitgekeken en erg veel lol gehad. De attracties zijn niet heel spectaculair en bieden vooral veel VR en gaming vermaak, maar het park is echt een unieke belevenis.

Het openluchtmuseum van Dejima
In themapark Huis ten Bosch waan je je weer helemaal in Nederland
Ook de Domtoren van Utrecht is geweldig nagemaakt
Vervoer

In ongeveer 3 1/2 uur ga je met de trein vanuit Hiroshima naar Nagasaki. De reis van ongeveer 435 kilometer loopt via een tussenstop in Hakata. Hakata is een andere benaming voor het centrum van Fukuoka, de plek waar de reis zal eindigen. De treinreis vanuit Nagasaki naar Huis ten Bosch neemt ongeveer 1 1/2 uur in beslag. Het themapark heeft zijn eigen station met dezelfde naam en biedt dus direct toegang tot het park. Deze treinroute is overigens ook gebruikt in het bekende tv-programma Rail Away.


Fukuoka (Dag 16/17)

De eindbestemming van onze reis was Fukuoka. Het is een stad met maar liefst 1,5 miljoen inwoners en de grootste stad van Kyushu, het meest zuidelijke van de vier Japanse hoofdeilanden. De stad bestaat uit 7 wijken, waarvan Hakata de wijk is waar het centrale station is gelegen.

Fukuoka was de laatste bestemming op onze reis door Japan. Door de hoge temperaturen en daarbij komende vermoeidheid hebben we het in Fukuoka rustig aan gedaan. Op de eerste dag hebben we een wandeling door de stad gemaakt waarbij naar de ruïnes van het Fukuoka Castle zijn gegaan. De dag sloten we af in het enorme winkelcentrum van Canal City. Hier hebben we onder andere een arcadehal bezocht, wat nog altijd een populaire bezigheid is in Japan. De tweede dag hebben we een rondleiding genomen door het Fukuoka Yahuoku! Dome. Dit is het stadion van de Fukuoka SoftBank Hawks. Aangezien honkbal een zeer populaire sport is in Japan was het (ondanks de Japanse uitleg) de moeite waard om je op deze wijze ook in de sportcultuur van dit land te verdiepen.

Vervoer

In ongeveer 2 1/2 uur reis je vanaf Nagasaki naar Fukuoka. Deze korte reistijd maakt het mogelijk om ook op je eerste dag in Fukuoka nog veel te bezichtigen. Daarnaast is Fukuoka een goede bestemming om je reis te eindigen omdat je vanuit het centrum heel snel met de bus naar het vliegveld kan gaan. Vanuit hier gaan er regelmatig vluchten naar Amsterdam via Seoul.


Ga je naar Japan?

Denk er dan ook eens over na om een Pocket WiFi te huren.

Maak dan natuurlijk wel gebruik van de exclusieve couponcode  JWREISPRINS

en krijg JPY 1000 korting op je bestelling bij Japan Wireless!


Totaaloverzicht

Hieronder volgt nog het totaaloverzicht van deze reisroute door Japan waarmee je in totaal ongeveer 2.000 kilometer aflegt. Uiteraard is deze reisroute aan te passen naar meerdere dagen, maar kan hij vooral een goede basis bieden voor jouw reis naar Japan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: