ArgentiniëArtikelenReisroutes

Reisroute (20 dagen): Het noorden van Argentinië

In 2018 hebben we een fantastische reis door Zuid-Amerika gemaakt. Nadat we in Peru waren zijn we via Bolivia Argentinië binnen gekomen. Hier hebben we ongeveer 3 weken doorgebracht voordat we verder gingen naar Brazilie. Het noorden van Argentinië is een goed ontwikkeld gebied met prachtige steden als Buenos Aires en Salta en geweldige natuur zoals net Nationaal Park Iberá en de watervallen van Iguazú. Misschien ben jij ook wel op zoek naar een route voor deze regio of kan je deze reisroute goed gebruiken als basis voor jouw rondreis door het noorden van Argentinië.

Salta (Dag 1/2/3/4)

De start van deze route ligt in Salta. Salta ligt in het noordwesten van Argentinië tegen het Andesgebergte aan en is de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Met ongeveer 600.000 inwoners is het de zesde stad van het land. Salta is misschien niet de meest logische stad om je reis te beginnen, maar toch vlieg je er vrij eenvoudig heen vanuit Nederland met een tussenstop in Buenos Aires. Mocht je echter vanuit Chili of Bolivia komen dan is Salta wel een hele logische keuze omdat deze stad vanuit de noordelijke gebieden van deze landen heel goed te bereiken is.

Dag 1

We verbleven in Salta in een heel net appartement Carlos 1°. Met een supermarkt om de hoek en een eigen keukentje was het heerlijk rustig ontbijten in de ochtend. Aan het centraal gelegen Plaza 9 de Julio hebben we bij het toeristen informatiecentrum veel tips gehad en besloten op de eerste dag de stad van boven te bekijken middels de kabelbaan teleférico San Bernardo. In de heerlijke zon genoten we van een empanada en wat drinken. Na een wandeling in de stad sloten we de eerste dag af in de straat Balcarce, waar het werkelijk barst van de gezellige restaurants.

Mooi uitzicht over de stad
Dag 2

De tweede dag besloten we het Museo de Arquelogía de Alta Montaña, oftewel het MAAM te bezoeken. Dit museum ligt midden in de stad en was erg interessant. Vooral op een zondag was dit een goede keuze aangezien er dan veel gesloten is, zoals in veel Zuid-Amerikaanse landen. We sloten de avond af met een bezoekje aan het grote winkelcentrum Alto Noa.

Dag 3

Op de derde dag in Salta gingen we voor de Salta Free Tour, een uitstekende Free Walking Tour. Helaas duurde deze maar 2 uur, maar doordat we de enige mensen in de groep waren die geen Spaans spraken kregen we wel een privé tour aangeboden. Die avond sloten we af met een etentje bij restaurant Viracocha.

Voor meer informatie, lees hier een volledig reisverslag van ons verblijf in Salta

Het indrukwekkende Monument General Martin Miguel de Guemes.
Dag 4

De laatste dag in Salta hebben we de Mercado Municipal San Miguel bezocht. In deze drukke markt kan je alles vinden wat je maar wilt. Diezelfde avond namen we de bus naar de volgende bestemming.

Vervoer

De stad Salta is op verschillende manieren te bereiken. Zo vlieg je er in Nederland in ongeveer 20 uur naartoe, inclusief een tussenstop in Buenos Aires.

Zoals al eerder vermeld is Salta echter helemaal een goede start wanneer je vanuit Bolivia of Chili komt. Vanaf de grens reis je namelijk in ongeveer 6 á 7 uur naar deze stad. Een van de grootste (en beste) busmaatschappijen Flecha Bus is altijd een goede keuze om te nemen voor deze reis.

Córdoba (Dag 5/6/7)

Na Salta zijn we verder gegaan naar Córdoba, dat centraal in Argentinië gelegen is. Met 1,3 miljoen inwoners is het de 2e stad van Argentinië en staat bekend als het technologische centrum van het land. Daarnaast is Córdoba ook een echte studentenstad door de aanwezigheid van de oudste Universiteit van het land.

Dag 5

We verbleven hier in het uitstekende B131 Appartementencomplex, waar we voor een zeer goede prijs een ruime kamer hadden met ontbijt! Nadat we met de nachtbus in Córdoba waren aangekomen zijn we naar het Tourist Information gegaan waar we een kaartje hebben gekregen. Na een wandeling door de stad hebben we gegeten bij de Iglesia del Sagrado Corazón.

De prachtig verlichte Iglesia del Sagrado Corazón.
Dag 6

De tweede dag in Córdoba hebben we een fietstour gedaan door de stad met Be Green Biking. Het was een erg leuke manier om meer van de stad te zien en nuttige informatie te verkrijgen. Helaas sprak een van onze gidsen erg beperkt Engels waardoor de uitleg niet altijd goed over kwam. De tour duurde 3 uur en de rest van de middag hebben we door de binnenstad gewandeld. Die avond zijn we gaan eten bij Bar Chabacano, in de populaire wijk Güemes. Deze wijk is echt een aanrader want het wemelt hier van de gezellige restaurants en bars.

Voor meer informatie, lees hier een volledig reisverslag van ons verblijf in Córdoba

Een mooi uitzicht over de stad tijdens de fietstour.
Dag 7

De derde dag in Córdoba viel voor ons wat in het water doordat deze op een zondag viel en er veel gebouwen gesloten zijn. Zo wilden we de Iglesia del Sagrado Corazón en het Museo de la Memoria Córdoba bezoeken, maar dit was helaas niet mogelijk. Let hier dus goed op wanneer je op een zondag in deze stad bent. Wij hebben daarom de bioscoop bezocht en zodoende ook nog een leuke dag gehad.

Vervoer

De rit van Salta naar Córdoba was zeer aangenaam. We hadden kaartjes gekocht bij de grootste busmaatschappij van het land; Flecha Bus. Deze hebben extra grote luxe stoelen in de benedenverdieping waardoor een nachtbus een stuk aangenamer is, ook kregen we nog eten.

De rit van bijna 900 kilometer neemt bijna 12 uur in beslag, dus voor deze afstand is een nachtbus een goede optie. De kosten voor deze bus liggen tussen de €25 en €45 per persoon.

Rosario (Dag 8/9)

Na Córdoba zijn we doorgereisd naar Rosario. Met 1,2 miljoen inwoners is dit de grootste stad van de provincie Santa Fe. De stad is belangrijk voor Argentinië vanwege de ligging als belangrijk verkeersknooppunt van spoor- en waterwegen. De stad is zelfs bereikbaar door zeeschepen en cruiseschepen. Daarnaast is de stad de geboorteplaats van 2 van de beroemdste Argentijnen ter wereld; Lionel Messi en Ché Guevara.

Dag 8

Op de eerste dag in Rosario hebben we door de stad gewandeld. Persoonlijk werden we niet heel goed geholpen door de Tourist Information en besloten we dus zelf een wandeling te maken. We passeerden onder ander het geboortehuis van Ché Guevara en hebben iets gedronken aan het water. Die avond hebben we gegeten bij Rock & Feller’s, wat enorm goed was bevallen. Het is een lokale kopie van een Hard Rock Café, maar viel absoluut niet tegen.

Een absolute aanrader, eten bij Rock & Feller’s!
Dag 9

De tweede dag in Rosario zijn we naar het monument van de Argentijnse vlag gegaan wat dicht bij de rivier ligt. Na een bezoek aan dit indrukwekkende monument hebben we een boottocht gemaakt over de rivier waarmee we een mooi uitzicht over de stad hadden. We sloten de middag af bij Plaza Ernesto “Che” Guevara, waar een (verwaarloosd) standbeeld staat van Ché Guevara. Wel was het hier enorm druk en veel te beleven op een zondagmiddag.

Voor meer informatie, lees hier een volledig reisverslag van ons verblijf in Rosario

Uitzicht tijdens de heerlijke boottocht.
Vervoer

Vanuit Córdoba ben je in ongeveer 6 1/2 uur in Rosario. Wij namen de bus om 8:00 in de ochtend waardoor je mooi in de middag aankomt. Verschillende busmaatschappijen rijden deze route waaronder Empresa General Urquiza, Chevallier en Fono Bus. De prijzen voor deze bus variëren tussen de €15 en €35.

Buenos Aires (Dag 10/11/12/13)

De volgende bestemming is Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië. Met meer dan 3 miljoen inwoners is het ook de grootste stad van het land, en met de aangrenzende steden loopt het inwonersaantal zelfs op tot 12 miljoen. Hiermee bevindt een derde van de bevolking van Argentinië zich in en om deze stad. Buenos Aires is vooral bekend vanwege zijn prachtige gebouwen, historische plekken, kleurrijke wijken, de tango en voetbal.

Dag 10

We verbleven in het uitstekende America del Sur Hostel in de wijk San Telmo, een populaire wijk om te overnachten. De eerste dag zijn we gaan eten bij Café La Poesiá om vervolgens richting Plaza de Mayo te wandelen en vanuit hier naar de Obelisk van Buenos Aires te lopen.

Plaza de Mayo
Dag 11

De tweede dag hebben we een Free Walking Tour gedaan, georganiseerd vanuit het hostel. Deze tour bracht ons naar de kleurrijke wijk Boca. De tour was uitstekend waarna we besloten om ook nog een stadiontour te doen bij het wereldberoemd “La Bombanera”. Die avond zijn we in de wijk Palermo wat gaan drinken

Dag 12

De derde dag in Buenos Aires sloten we wederom aan bij een Free Walking Tour, die ditmaal door het centrum van de stad ging. Ook deze tour was van goede kwaliteit, ondanks dat we geen grote afstand hadden afgelegd. Later die dag hebben we een voetbalwedstrijd bezocht van River Plate. Dit was door het hostel georganiseerd en het was een onvergetelijke avond.

De wedstrijd van River Plate was een waar spektakel!
Dag 13

De vierde dag in de hoofdstad bracht ons naar een rondleiding door het beroemdste operagebouw van Argentinië; Teatro Colón. Hierna zijn we naar de wijk Recoleta gegaan waar we na een lunch bij het Hard Rock Café naar de beroemde begraafplaats van Recoleta zijn geweest. Hier liggen onder andere Evita Perón en verschillende andere grote personen uit de Argentijnse geschiedenis begraven. Onze laatste dag in Buenos Aires hebben we afgesloten met een avond echte Argentijnse tangomuziek.

Voor meer informatie, lees hier onze 11 tips voor jouw bezoek aan Buenos Aires!

Vervoer

Vanuit Rosario is het ongeveer 4 1/2 uur rijden om de hoofdstad Buenos Aires te bereiken per bus. De 300 kilometer lange tocht wordt onder andere verzorgd door Empresa General Urquiza, Chevallier en Flecha Bus. Een kaartje kost tussen de €10 en €15 en brengt je naar busstation Retiro. Vanuit hier is het nog wel even rijden naar het centrum. Kijk dus goed of er een bus rijdt naar je hostel want een taxi kan je vrij veel geld kosten.

Mercedes / Colonia Carlos Pellegrini (Nationaal Park Iberá) (Dag 14/15/16)

Na Buenos Aires is het tijd om de natuur te in het uiterste noorden van Argentinië. Het Nationaal Park Iberá is daarvoor een geweldige plek. Midden in het hart van dit park ligt het kleine plaatsje Colonia Carlos Pellegrini dat je via de plaats Mercedes kan bereiken.

Dag 14

De eerste dag zal je nodig hebben om het park te bereiken. Het is namelijk een lange tocht vanuit Buenos Aires. Eenmaal aangekomen in Colonia Carlos Pellegrini zit er waarschijnlijk niets anders op dan je avondeten te nuttigen en lekker je bed in te kruipen.

Dag 15

De tweede dag staat echt in het teken van het bezoeken van het park. Bij de ingang van het park kan je verschillende simpele wandelingen maken. Je zal hierbij verschillende vogels zien en ook de eerste capibara’s spotten. Wanneer de wandeling over de loopbruggen gaat zal je hier ook de eerste kaaimannen zien.

Het wemelt werkelijk van de capibara’s.

In de avond is er de mogelijkheid om met een bootje over het water te gaan. Rond zonsondergang zie je hier talloze vogels, kaaimannen en herten. In het dorp wordt nauwelijks Engels gesproken, maar toch hebben we hier de mooiste dingen gezien en heerlijk gegeten. Bereid je hier dus wel op voor, een klein beetje Spaans is erg makkelijk in dit dorpje.

De boottocht was werkelijk prachtig!
Dag 16

De derde dag zal je nodig hebben om weer verder te reizen vanuit Colonia Carlos Pellegrini. Na een goed ontbijt ben je weer een aantal uren onderweg naar de volgende bestemming.

Lees hier alles over het Nationaal Park Iberá in een eerder gepubliceerd uitgebreid artikel over dit park!

Vervoer

De grootste uitdaging voor deze bestemming is het vervoer. De rit van 680 kilometer van Buenos Aires naar Mercedes neemt ongeveer 9 uur in beslag. Busmaatschappij Ersa rijdt deze route 4 keer per dag voor een prijs tussen de €17 en €29. Ook Flecha Bus rijdt deze route, maar dan heb je wel een nachtbus die in de nacht in Mercedes aankomt.

Vanuit Mercedes is het nog ongeveer 120 kilometer rijden naar Colonia Carlos Pellegrini. De beste optie om deze rit af te leggen is door contact op te nemen met je gekozen accommodatie. Zij kunnen vervoer voor je regelen aangezien er maar zelden bussen naar dit gebied gaan. Doordat je enkel over onverharde wegen rijdt duurt het nog ongeveer 2 1/2 uur voordat je in Colonia Carlos Pellegrini bent.

Posadas / Puerto Iguazú (Dag 17/18/19/20)

De perfecte afsluiting van je reis door het noorden van Argentinië zijn de watervallen van Iguazú. De watervallen van Iguazú zijn het grootste watervallencomplex van Zuid-Amerika. Het nationaal park bevat een totaal aantal van 300 watervallen met een totale breedte van 2,7 kilometer. Het park bevindt zich op het drielandenpunt van Brazilië, Argentinië en Paraguay.

Dag 17

De eerste dag stond wederom in het teken van de doorreis. We hadden er voor gekozen om een tussenstop te maken in Posadas waar we verbleven in een prachtig chalet van het IROVA Apart Hotel. Een dag later vertrokken we daarom naar Puerto Iguazú waar we in de loop van de middag aankwamen bij het prachtige Hotel Amérian Portal del Iguazú. Het stadje is erg levendig en er was dan ook voldoende keuze om die avond ergens te gaan eten.

Dag 18

De tweede dag hebben we de watervallen aan de Argentijnse kant bezocht. Met de bus kom je er makkelijk bij de ingang van het park. Direct bij aankomst besloten we de spectaculaire boottocht te doen. Na de lunch zijn we een wandeling gaan maken waarbij we bij de zogenaamde “Keel van de duivel” uitkwamen. Vanaf dit punt kan je de mooiste foto’s maken. Het was inmiddels al laat dus besloten we om nog een dag aan de Argentijnse kant door te brengen.

Uitzicht vanaf de “Keel van de duivel”.
Dag 19

De derde dag hebben we wederom de Argentijnse kant bezocht. Met 50% korting koop je voor de volgende dag nieuwe kaartjes. Deze dag hebben we twee routes gelopen. We begonnen met de lage route vanwaar je een mooi zicht op de watervallen hebt. Hierna hebben we de hoge route gelopen vanwaar je als het ware over de watervallen heen loopt. De middag hebben we aan het zwembad in het hotel besteed.

Dag 20

Op vierde en laatste dag hebben we de Braziliaanse kant van de watervallen bezocht. Met de bus reis je eenvoudig naar deze ingang van het park. Hier wordt je met een bus naar een wandelpad gebracht waar je een korte wandeling kan maken langs het water. De belevenis is wat minder aan de Braziliaanse kant, maar je hebt wel een beter zicht op de watervallen. Met dit zicht kwam er een einde aan onze reis door het noorden van Argentinië!

Het uitzicht vanaf de Braziliaanse kant.

Lees hier alles over de wat Wervallen van Iguazú in een eerder gepubliceerd uitgebreid artikel over het bezoeken van de watervallen aan zowel de Argentijnse als Braziliaanse kant!

Vervoer

Het is wederom een pittige reis om bij Puerto Iguazú aan te komen. Vanuit Colonia Carlos Pellegrini namen wij daarom de beslissing om eerst nog een nacht in Posadas te blijven en zodoende de route op te splitsen. De eigenaar van ons hotelletje was zo vriendelijk om ons naar Posadas te brengen. Deze route van 200 kilometer nam ongeveer 4 uur in beslag. Het grootste gedeelte gaat overigens over onverharde wegen, wees hier dus goed op voorbereid.

Vanuit Posadas is het ongeveer 5 uur rijden naar Puerto Iguazú dat op 300 kilometer afstand ligt. Er gaan zeer regelmatig bussen die je voor ongeveer €10 naar Puerto Iguazú brengen. Empresa M. Horianski vertrekt ieder uur, waar busmaatschappijen als Crucero Del Norte en Empresa Martignoni 5 keer per dag vertrekken.

Eenmaal in in Puerto Iguazú is het heel makkelijk om per bus bij de watervallen te komen. Wil je precies weten hoe dit gaat? Check dan even ons artikel waarin we uitgebreid uitleg geven over het bezoeken van de watervallen!

Veel plezier met deze reisroute door het noorden van Argentinië, mogelijk biedt hij een goede basis voor jouw reis door dit gebied!

Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!