Vrienden van Reisprins: Reisinterview met Stijn Leijdekkers

Het is weer hoog tijd voor een nieuwe aflevering van onze rubriek Vrienden van Reisprins. Om jullie gerust te stellen is het ditmaal geen inwoner van Wouwse Plantage die we de vragen hebben voorgelegd. In de afgelopen edities hebben we namelijk de reislustige inwoners Peter en Nicole van Beer, René en Carole de Ruiter en voetballiefhebber Thom van Zundert geïnterviewd. Deze keer betreft het reisinterview namelijk een voormalig inwoner van het nabijgelegen dorp Nispen: Stijn Leijdekkers.

Stijn ken ik nog uit vervlogen tijden toen de cafés, discotheken en tentfeesten nog gewoon open waren en we rond ons 17e levensjaar er ieder weekend op uit gingen. Dit was dus zelfs nog voordat ik als Prins carnaval in Mastepinnelaand aan de slag ging. Hoe het contact precies is ontstaan zou ik eerlijk gezegd niet meer weten, maar we raakten regelmatig op allerlei feesten met elkaar aan de praat. In de loop van de jaren is het contact wat verwaterd, maar nog altijd komen we elkaar bijna iedere jaar met carnaval tegen en nemen we even de tijd voor een drankje en een praatje.

Vaak gaat het dan over reizen, aangezien ik via social media kan zien dat Stijn erg reislustig is en we zodoende deze interesse delen. Een van de meest bijzondere reizen die Stijn Leijdekkers heeft gemaakt is de zogenaamde Antwerpen Banjul Challenge in 2016, en in dit reisinterview geeft hij antwoord op de belangrijkste vragen rondom deze zeer bijzondere reis.

In de introductie is er al iets over je verteld, maar kan je nog wat meer over jezelf vertellen?

Als ik mezelf zou moeten omschrijven ben ik eigenlijk een creatieve techneut. In de loop van de jaren heb ik voornamelijk kennis en ervaring opgedaan in de agrarische sector. Van mezelf heb ik een sterke drang naar avontuur. Ik heb dit heel mooi kunnen combineren met mijn werk in de internationale tuinbouw, en dan specifiek de automatiseringssector. Daardoor heb ik het geluk gehad om al heel wat van de wereld te mogen zien.

In 2016 heb je de Antwerpen Banjul Challenge gereden. Wat is dat precies?

De Antwerpen Banjun Challenge is een rit die in teken staat van het goede doel. Je rijdt in een kleine groep van Antwerpen naar Banjul (Gambia). Dat is dus een rit van in totaal 7200 kilometer. Samen met Wouter van Leengoed uit Roosendaal heb ik deze afstand afgelegd. We zijn oud klasgenoten van elkaar en echte techneuten. Daarnaast zijn we allebei niet bang voor het onbekende, wat een belangrijke eigenschap is voor deze challenge. De tocht neemt ongeveer 3 weken in beslag. Het is de bedoeling dat je voor de deelname een goed doel zoekt om te sponsoren. Ons goede doel was het Bondali Jola Village in de West Coast Region in The Gambia. De medische post krijgt daar per week ongeveer 100 patiënten te verwerken. Er was dringend behoefte aan 4×4 stationcar voor patiënten vervoer. Een ambulance dus. Een 4×4 stationwagen kan hier heel goed als ambulance gebruikt worden. De auto doneerden we dan ook na afloop om dienst te doen als ambulance.

Een totaaloverzicht van de Antwerpen Banjul Challenge
Hoe kwam je er bij om aan de Antwerpen Banjul Challenge mee te doen?

Voor mij was dit vooral het ultieme excuus om eens los te gaan. Het gaf me de gelegenheid om de wereld van een andere kant te zien. Daarnaast gaf het me de gelegenheid om de deur met een goede reden voorlopig eens achter me dicht te trekken. Daarnaast is de Dakar tour naar mijn mening toch wel de klassieker onder de roadtrips. Dee Antwerpen Banjul Challenge is dan ook geïnspireerd door de Dakar Rally en je legt een groot gedeelte van de route af over de originele Dakar piste. Nederlandse deelnemers zoals Jan en Gerard de Rooy en Hans Bekx hebben deze route al eens gereden en dat gaf me dan ook een extra stimulans om dit ook zelf eens mee te maken.

Hoe zag de voorbereiding op deze reis eruit?

Eigenlijk zijn wij er vrij simpel ingestapt. Natuurlijk treft een dergelijke reis veel voorbereidingen. Wij hebben ons echter aan de belangrijkste regel gehouden: koop de meest betrouwbare jeep en laat je inlichten door de profs. In ons geval kochten we een Nissan Patrol GR2.8 en hebben we contact gehad met Gerard de Rooy. Daarna was het vooral niet te veel nadenken en gewoon gaan!

Hoe is de reis vervolgens verlopen?

De reis is goed verlopen. We waren uiteindelijk maar liefst 4 weken onderweg. Onderweg hebben we enorm veel gezien, maar natuurlijk vooral heel veel zand. Er waren onderweg prachtige uitzichten met veel zand, maar natuurlijk ook de bijbehorende duinen, oases en kamelen. We zaten echt altijd fulltime in onze auto. Vaak was het dan vooral genieten van het landschap dat toch afwisselend was met veel bergen, savannes, de Atlantische oceaan en we hebben zelfs nog sneeuw gezien. Ook hebben we nog over de verlaten stranden van Mauritanië en Senegal geracet. Het mooiste uitzicht waren echter vooral de vele vrolijke Gambianen.

Wat is een van de meest bijzondere ervaringen die je tijdens deze reis hebt meegemaakt?

De hele reis was bijzonder en we hebben veel bijzondere momenten meegemaakt. Het gevoel dat me echter altijd bijblijft was toch wel het freestyle rijden door de eindeloze Sahara.

Hoe is het contact met de lokale bevolking gegaan?

Het contact met de lokale bevolking was erg bijzonder. Je moet ook niet vergeten dat iedere ontmoeting voor beiden partijen erg bijzonder is. Zo bijzonder zij voor jou zijn, zo bijzonder ben jij ook voor hen.

Is er ook iets mis gegaan of enorm tegengevallen tijdens deze reis?

Gedurende de reis is er niet echt iets mis gegaan of enorm tegengevallen. Wel zijn er zaken die je tijdens het reizen door een land als Gambia op gaan vallen. Zowel ons goede doel, en het land Gambia, ontvangt vrijblijvend heel erg veel vanuit het westen. Misschien wel té veel. We zagen ook met eigen ogen dat dit vaak zonder tegenprestatie gebeurd. Naar mijn mening zorgt dit voor verkeerde verhoudingen tussen dergelijke landen en het westen.

Wat is je favoriete foto van deze reis?

Mijn favoriete foto is dat we racend over de eindeloze zandvlaktes rijden. De foto laat echt een super decor. We reden hier dagen achterelkaar. Voor mij was dit echt het grote avontuur en het toppunt van vrijheid.

De favoriete foto, racend over de zandvlaktes
Hebben je misschien een specifieke film, lied of muziek wat voor jou aan deze reis gelinkt is?

Een echt film, lied of muziek heb ik er niet echt bij. Wel heb ik een favoriet tv-programma wat aan deze reis gelinkt is. Dat zijn natuurlijk de uitzendingen rondom de Dakar rally op die op Eurosport en in het tv-programma RTL GP worden uitgezonden.

Is er iets wat je speciaal voor deze reis had meegenomen van thuis?

Er was eigenlijk maar één ding wat echt belangrijk was om mee te nemen en we daarom speciaal voor deze reis hadden meegenomen van thuis. Dat was natuurlijk mijn favoriete auto, de Nissan Patrol GR Y60 2.8 long.

Op de eindbestemming was men erg blij met de gedoneerde auto die dienst kon doen als ambulance
Welke van de bezochte plekken tijdens deze reis zou je absoluut aanraden om ook eens te bezoeken?

In dat geval zou ik Erg Chebbi bij Merzouga aanraden. Dit is een woestijngebied in het oosten van Marokko dat deel uitmaakt van de Sahara. Een erg is een duingebied, en het is een van de twee ergs die het land rijk is. Het gebied is ongeveer 25 km lang van noord naar zuid en op het breedste stuk 8 kilometer van oost naar west. De zandduinen zijn indrukwekkend om te zien en kunnen een hoogte bereiken van maar liefst 150 meter. Merzouga is een klein dorpje dat bij Erg Chebbi ligt. Dit dorpje is een goede startplaats voor een bezoek aan Erg Chebbi. Zo kan je er als toerist een kamelentocht maken en slapen in de woestijn.

Is er nog een reis die hoog op je lijst staat om in de toekomst te gaan maken?

Ja ik heb zeker nog een reis hoog op mijn bucket-list staan. Ook dat zou een avontuurlijke reis moeten worden. Ik zou namelijk graag nog eens met de auto naar Beijing willen reizen. Ik zou dus graag een keer het oosten op willen zoeken met de auto, en nog een stukje verder willen rijden dan Dakar.

Heb je tenslotte nog een tip voor reizigers die ook een dergelijke reis willen maken?

Daar heb ik maar 1 tip voor: Just go!

Maak jij ook mooie reizen en wil je net als avonturier Stijn Leijdekkers een reisinterview af laten nemen?

Laat dan hieronder een reactie achter of stuur ons gewoon eens een email!

Credits voor foto’s: Paul Spapens – Stijn Leijdekkers – Wouter van Leengoed

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: