2018BraziliëZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Brazilië, Campinas & Holambra (Dag 106/107/108)

Woensdag 24 oktober 2018 (Dag 106)

Enkele dagen terug hebben we de weg richting Rio de Janeiro ingezet. Doordat er slecht weer aan de kust voorspeld werd besloten we om naar Campinas te reizen. Campinas is een stad ten noordwesten van São Paulo en heeft 1,2 miljoen inwoners. De stad Campinas zelf is niet de hoofdreden geweest om hier heen te gaan, maar wel een plaats in de omgeving zoals Holambra waar je een bijzondere connectie tussen Nederland en Brazilië kan vinden.

We vertrokken woensdagochtend vroeg uit Balneário Camboriú, voor een rit van maar liefst 13 uur. Toch hebben we dit liever dan een nachtbus omdat je hier niet gebroken uit komt en de bus regelmatig stopt. We zijn meerdere malen gestopt om de benen te strekken en te eten en rond 21:30 kwamen we in Campinas aan waar we direct het bed indoken van het uitstekende Royal Palm Tower Hotel.

Donderdag 25 oktober 2018 (Dag 107)

De volgende ochtend besloten we direct om vanuit Campinas met de bus naar deze bijzondere plek in Brazilië te gaan, genaamd Holambra. Op ongeveer 30 kilometer van Campinas ligt dit Nederlandse dorp. Na de 2e Wereldoorlog zijn hier ongeveer 500 Brabantse boeren heen gegaan om een nieuw leven op te bouwen. Waar dit in eerste instantie op melkproducten gericht was draait het dorp tegenwoordig volledig rond de bloementeelt.

Nadat we paraplu’s hadden aangeschaft en een tijdje op de bus hadden gewacht kwamen we na een uur rijden in dit dorp aan. We waren aangenaam verrast door het leuke overkomen en zijn direct wat gaan wandelen.

Als eerste wilden het Museo Historico de Holambra bezoeken dat eigenlijk gesloten zou zijn. Er vertrok echter net een schoolklas uit het museum en de Nederlandse eigenaar was zo vriendelijk om ons binnen te laten en nog een korte rondleiding te geven. We hadden dus geluk deze keer!

We kregen interessante uitleg over het ontstaan van dit dorp en de geschiedenis. We waren erg blij dat we nog even een kijkje mochten nemen en kregen als tip om nog even de molen te bezoeken en iets te eten aan de Boulevard Holandês.

Dat zagen we wel zitten, dus liepen we richting de echte Hollandse molen. Onderweg kwamen we nog langs een aantal mooie plekken om foto’s te maken. Zeker als Nederlanders in dit dorp natuurlijk leverde dit enkele grappige plaatjes op.

Ondanks de regen was het nog behoorlijk warm. Ietwat bezweet liepen we naar de Boulevard Holandês voor een uitsmijter en kroketten bij Martin Holandesa!

Terug in het hotel namen we een duik in het zwembad en namen we roomservice. Na het vele reizen is het soms ook wel lekker om even niets te doen.

Vrijdag 26 oktober 2018 (Dag 108)

Aangezien er voor vandaag slecht weer voorspeld werd zouden we het vandaag rustig aan gaan doen. We besloten om rond de middag naar het werkelijk gigantische winkelcentrum Shopping Parque Dom Pedro te gaan.

Na een sushibuffet en een wandeling door het winkelcentrum zijn we vanmiddag een film gaan kijken in de bioscoop. Op een enorm IMAX scherm hebben we lekker naar “First Man” gekeken, over het leven van Neill Armstrong.

Het was een goede film, en in het Engels met Portugese ondertitels goed te volgen. Na een hapje in het winkelcentrum en een plons in het zwembad sluiten we ons verblijf in Campinas al weer af. Het waren een paar aangename rustige dagen.

Morgen vertrekken we eerst met de bus naar São Paulo om daar de bus naar Paraty te nemen. Deze kustplaats onder Rio de Janeiro stond al lang op onze lijst. Het weer zou de komende dagen goed genoeg moeten zijn om deze plek te kunnen bezoeken. Het weer is echter zeer veranderlijk en op dit moment hier moeilijk te voorspellen, dus we zullen het gaan zien!