2015AziëMaleisiëMaleisië (10/08/2015-27/08/2015)Reisverslagen

Maleisië, een dagje sightseeing in Penang (Dag 8)

In ons vorige reisverslag vertelden we hoe we met onze eigen huurauto vanaf de Cameron Highlands naar Penang zijn gereden, een eiland in Maleisië. Vandaag hebben we de dag goed besteed en veel van dit bijzondere eiland gezien. In dit reisverslag lees je wat we allemaal hebben gezien!

Maandag 17 augustus 2015 (Dag 8)

Vandaag zijn we enkele bekende bezienswaardigheden van Penang gaan bekijken. Het ontbijt in de rommelige ontbijtzaal was goed, waardoor we met gevulde magen de auto in stapten. De rit deze ochtend ging naar de Kek Lok Si tempel, op ongeveer 7 kilometer afstand van het hotel.

Kek Lok Si tempel

De Kek Lok Si tempel – Temple of Supreme Bliss – is de grootste boeddhistische tempel van Penang en zelfs van heel Maleisië. De tempel ligt even buiten Georgetown, ongeveer 7 kilometer vanaf het centrum van de stad. De bouw van de tempel begon in 1883, en nog steeds is de tempel niet helemaal gereed. Het complex bevat meerdere tempels, klokkentorens, gebedszalen, en een aantal mooie tuinen. Het tempelcomplex ligt aan de rand van het dorpje Air Itam, tegen een heuvel met op de achtergrond Penang Hill. De locatie brengt geluk volgens de locals, want het heeft de juiste Feng Shui, aldus veelzijdigmaleisie.nl !

Na even zoeken wisten we met de auto de ingang te vinden en het was zeker de moeite waard. De tempel is goed onderhouden en door de kleuren en mooie beelden leuk om te bekijken. Bij binnenkomst hebben we eerst een eigen lintje aan de wensboom gehangen:

Daarna zijn we de tempel gaan ontdekken:

Nadat we met een kleine kabellift naar boven zijn gegaan kwamen we aan bij de hoofdplaats van de tempel. Hier staat onder andere het grote beeld van Godin van Vergeving (Kuan Yin). Ter verduidelijking ben ik daar onder gaan staan om de grootte aan te kunnen geven.

Er was ook een 30,2 meter hoge pagode van de tienduizend boeddhisten (Pagoda of Ten Thousand Buddhas). Deze stond trouwens mooi stil, zoals het hoort, in tegenstelling tot dat ding in de Efteling.

Ondanks dat het werkelijk bloedheet was en we het zweet weer over de rug voelde stromen was dit zeker de moeite waard en zijn we terug naar het hotel gereden.

Daar hebben we de auto geparkeerd en zijn we naar het toeristen informatiecentrum gelopen. Onderweg hebben we nog even lekker gegeten in een lokaal foodcourt. Hier bleken we nu toch eens echt de enige toeristen te zijn:

Na wat informatie ingewonnen te hebben besloten we om met een gratis hop on bus naar de Clan Jetties gegaan.

Clan Jetties

Dit is een compleet dorp op palen boven het water waar Chinese clans wonen. In de 19e eeuw kwamen veel Chinese immigranten naar Maleisie. Om hun kansen te vergroten werden er clans (gilden) opgericht. Zo kon men samen beter overleven in de nieuwe leefomgeving, zonder hun gebruiken en tradities te verliezen. De kleine dorpjes kenmerken zich door oude tradities en gewoontes. Van kaarsjes voor de deur tot complete gebedsaltaren voor het huis. Er zijn in totaal zes van deze dorpjes, in elk dorp woont één clan, en elk dorp heeft een eigen tempel. De huizen zijn gebouwd van een speciale houtsoort, waardoor ze beter bestand zijn tegen de invloeden van het zeewater. Aldus de erg handige website veelzijdigmaleisie.nl!

Ook troffen we daar de eerste muurschildering aan van onze volgende activiteit; de straatkunst van Ernest Zacharevic in Georgetown.

De Georgetown street art cultuur kreeg een nieuwe stimulans tijdens de 2012 George Town Festival vieringen. De in Londen opgeleide Litouwse kunstenaar Ernest Zacharevic kreeg toen de opdracht om de muren van de binnenstad met een reeks muurschilderingen getiteld Mirrors George Town te sieren.

Hierna hadden we toch echt wel onze duik in het zwembad verdiend. Deze was ook erg nodig en gaf ons nog de energie om later lekker ergens te gaan eten. Inmiddels zijn de autosleutels ingeleverd en komt er morgen iemand de auto ophalen.

Wij moeten er namelijk morgen extra vroeg uit omdat we om 5:00 naar het vliegveld van Penang worden gebracht. Hierna zullen we om 7:05 met Air Asia allemaal binnen Maleisië vanuit Penang naar Kuching vliegen en zullen we onze reis op het eiland Borneo voort zetten.

0 gedachten over “Maleisië, een dagje sightseeing in Penang (Dag 8)

• Nico Goverde

Hallo Erik, en Judith,
    Goed verslag en mooie foto’s. Morgen naar het bijzondere Sarawak geniet ervan

• Ha erik en judith ik was gister terug van mijn vakantie uit boedapest en nu heb ik eerst jullie blog gelezen schitterend hoor en wateen mooie foto s.ik wens jullie goede reis verder en kijk goed uit in de jungle of is datgeorganiseerd gr ada