2018ArgentiniëBraziliëReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Argentinië, Puerto Iguazú & Foz do Iguaçu (Dag 61/62/63/64)

Na ons korte verblijf in Posadas zijn we doorgereden naar Puerto Iguazú. Dit plaatsje in Argentinië is de ideale uitvalsbasis om de watervallen van Iguazú te bezoeken, dus hier wilden we graag heen. Ook hebben we dit gecombineerd met een bezoek aan het Braziliaanse gedeelte van de watervallen. In dit reisverslag lees je dus alles over ons verblijf in Puerto Iguazú in Argentinië.

Zondag 9 september 2018 (Dag 61)

De bus vertrok rond 10:15 uur en na vele stops kwamen we rond 15:00 aan in Puerto Iguazú. We hadden middels een kortingscode voor een mooie prijs 4 overnachtingen geboekt voor het Hotel Amérian Portal del Iguazú, waar we in dit warme weer ook wat konden gaan ontspannen aan het zwembad. Ondanks dat de kamers wat gedateerd bleken te zijn was dit hotel precies wat we zochten!

Na een lekkere frisse duik in het zwembad zijn we daarna lekker Mexicaans gaan eten in dit levendig stadje. Het is hier erg toeristisch, maar dat zorgt wel voor goede voorzieningen. Ook bleek men het 137 jarig bestaan van de stad die avond te vieren, dus hebben we nog even genoten van enkele optredens.

Maandag 10 september 2018 (Dag 62)

De volgende dag gingen we op pad om de watervallen van Iguazú aan de kant van Argentinië te gaan bezoeken. Deze kant biedt meer mogelijkheden tot wandelen en is meer tijd te besteden dan aan de Braziliaanse kant. Na een goed ontbijt namen we dan ook de bus die om de hoek van het hotel stond.

Eenmaal aangekomen besloten we direct om de boottocht te gaan doen. Met een krachtige motorboot vaar je hiermee tegen de stroom in richting de watervallen, waarvan je er een aantal van zo dichtbij krijgt te zien dat je bij terugkomst volledig doorweekt bent. Dit was een geweldige ervaring waarbij we ons kapot hebben gelachen, en zeker een must is als je naar Iguazú komt!

Hierna zijn we gaan lunchen in het park en middels een treintje naar zogenaamde “Keel van de duivel” gegaan. Middels een lange loopbrug loop je helemaal naar het uiteinde van dit bekendste deel van de watervallen. We hebben hier met open mond staan kijken en enkele prachtige foto’s kunnen nemen.

Het was inmiddels al vrij laat geworden, maar we hadden nog altijd maar een klein gedeelte gezien. Omdat we een ruim aantal dagen voor dit gebied hadden uitgetrokken besloten we daarom om de volgende dag nogmaals naar het Argentijnse gebied te trekken. Je kon namelijk met 50% korting de daaropvolgende dag het park weer bezoeken, wat voor ons natuurlijk goed uit kwam.

Terug in het hotel zijn we nog even kort naar het drielandenpunt geweest, op enkele meters van ons hotel. Paraguay, Brazilië en Argentinië worden namelijk gescheiden door de Paraná en Iguazu rivier. Hierna heb ik nog een lekkere frisse duik in het zwembad genomen en uiteraard hebben we de dag weer afgesloten met een lekkere maaltijd met de bijbehorende cocktails.

Dinsdag 11 september 2018 (Dag 63)

De volgende ochtend pakten we dus wederom de bus richting de watervallen om daar 2 routes te gaan lopen, de hoge en de lage route. We begonnen met de lage route, waarmee we vanaf een lager punt een mooi uitzicht kregen op de watervallen. Het was die dag wel enorm druk op de route, en we hebben dan ook menig bejaard aan de kant moeten duwen om in een beetje normaal tempo deze route af te kunnen leggen.

Hierna zijn we direct de bovenste route gaan doen. Middels verschillende loopbruggen kwam je hiermee boven de watervallen uit. Dit was ook een prachtig zicht maar uiteraard kon je ze vanaf hier een stuk minder goed zien.

Ook hebben we nog een video gemaakt vol prachtige beelden van de watervallen, check hem snel op onze YouTube pagina!

Hierna hebben we ons bezoek aan het park afgesloten met een lunch om terug naar het hotel te gaan. Hier hebben we de rest van de middag genoten van het lekkere weer en enkele (sterke) cocktails.

Woensdag 12 september 2018 (Dag 64)

Gisteren zijn we ook de Braziliaanse kant van de watervallen gaan bezoeken. Met een bus naar de busterminal namen we een bus naar Brazilië. Met een paar stempels rijker in ons paspoort kwamen we daar aan waar we direct in een enorme rij konden aansluiten voor de bus naar de watervallen.

De Braziliaanse kant staat verder van het grootste gedeelte van de watervallen af, maar biedt misschien wel het beste uitzicht en overzicht. Het voelde wat commerciëler aan en hier viel beduidend minder tijd te spenderen. Toch zijn we blij dat we beiden kanten hebben gezien, want de Braziliaanse kant is zeker ook de moeite waard!

Na een lekker broodje waren we hier dan ook al tijdig weg en konden we nog even van het zwembad genieten. We sloten de dag af met een lekkere hamburger om ons daarna voor te bereiden op de volgende bestemming.

We hebben namelijk via de Facebookgroep “Midden- en Zuid-Amerika Backpackers” een tourgids gevonden voor de Pantanal in Brazilië. We vertrekken vanavond met de nachtbus naar Campo Grande in Brazilië waar we 1 nacht verblijven.

Daarna worden we door Gil opgehaald en verblijven we 3 dagen in de Pantanal, het grootste moerasgebieden ter wereld. We gaan hier enkele activiteiten doen, en hopen onder andere jaguars in het wild te spotten. Of dat ons gaat lukken lees je in onze volgende blog!

0 gedachten over “Argentinië, Puerto Iguazú & Foz do Iguaçu (Dag 61/62/63/64)

• Wauw wauw wauw , echt sprakeloos , ziet er echt zo gaaf uit . Geniet er nog van samen ?

• Oh wat een indrukwekkende foto s en stoer om in zo n bootje mee te gaan nog veel reisplezier