2014EuropaLetlandReisverslagenVilnius & Riga (12/28/2014-02/01/2015)

Letland, sightseeing in Riga zonder een zieke Erik (Dag 3 & 4)

In onze vorige blog sloten we al af met het feit dat we Vilnius zouden verlaten en met de bus naar Riga in Letland zouden gaan. Vandaag schrijf ik (Judith) de blog aangezien ik op dit moment meer heb gezien van Riga dan Erik. Hoe dit kan? Erik is gisteravond ziek geworden en heeft een buikgriep te pakken. Dit komt nooit goed uit, maar op vakantie al helemaal niet. Gelukkig zitten we in een goed hotel. Het enige voordeel aan ziek zijn in een hotelkamer, is dat de wc dichtbij is. Daarom vertellen we je in dit reisverslag hoe deze dag er uit kwam te zien!

Dinsdag 30 december 2014 (Dag 3)

Maar goed. Gisterochtend zijn we uit Vilnius vertrokken met de bus van LuxExpress. We hadden de meest luxe stoelen en dat hebben we geweten ook. Ik heb nog nooit zoveel ruimte gehad in een bus, auto, trein of vliegtuig. De stoelen kon je verstellen en je had een eigen schermpje. De bus rit duurde iets meer dan 4 uur. Onderweg was niet heel veel te zien, veel bossen. Toch was de rit helemaal niet vervelend en zo voorbij.

Riga

Aangekomen in Letland was het weer een stuk slechter in Riga dan in Vilnius. Er was veel wind en het sneeuwde hard. Na het inchecken bij het Tallink Hotel zijn we al snel op pad gegaan om te eten. Door een mooi parkje kwamen we binnen 15 minuten in het oude centrum aan. We hebben het bevrijdingsmonument gezien, de Russische orthodoxe kerk, de Dom van Riga en het huis van de Zwarthoofden. Dit is het gildenhuis van de Duitsers en zo genoemd omdat zij de morenkop in het wapen voerden. Na een lekker borreltje black balsam, een soort jägermeister waar ook een vrouwenvariant van is maar dan met zwarte bessen, zijn we naar het hotel teruggegaan.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/5f3/66172745/files/2014/12/dsc_4486.jpg
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/5f3/66172745/files/2014/12/dsc_4480.jpg

Die nacht is Erik ziek geworden (niet van dat borreltje hoor) en geeft hij in de ochtend aan niets te kunnen doen vandaag. Dan zit er maar één ding op, alleen de stad in gaan.

Woensdag 31 december 2014 (Dag 4)

Gelukkig is het oude centrum van Riga heel compact. Hierdoor heb ik met mijn slechte richtingsgevoel een mooi rondje kunnen lopen. Ik ben bij de Russische orthodoxe kerk naar binnen gegaan. Helaas mochten er geen foto’s gemaakt worden, maar het was prachtig!! Daarna ben ik naar de st Peter gelopen, weer naar het huis van de Zwarthoofden en de Dom en naar het kasteel. Vervolgens heb ik een stuk langs het water gelopen om weer terug te gaan naar het hotel. Riga is een gezellige en levendige stad en voelt heel veilig aan.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/5f3/66172745/files/2014/12/dsc_4495.jpg
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/5f3/66172745/files/2014/12/dsc_4492.jpg
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/5f3/66172745/files/2014/12/dsc_4498.jpg
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/5f3/66172745/files/2014/12/dsc_4513.jpg
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/5f3/66172745/files/2014/12/dsc_4526.jpg
/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/5f3/66172745/files/2014/12/dsc_4528.jpg

Vanavond hebben we dan ook een andere oud en nieuw dan dat we in gedachten hadden. Dit wordt waarschijnlijk een rustig avondje met z’n tweeën op de hotelkamer met misschien nog wel wat vuurwerk wat we gaan zien. Morgen nog een hele dag in Riga.

Hopelijk voelt Erik zich dan wat beter en kan ik zijn reisleider een keertje zijn? Ook willen we nog naar de centrale markt waar in Zeppelinhangars van alles wordt verkocht. Voor nu willen we jullie allemaal een gezellige jaarwisseling wensen en tot volgend jaar!

0 gedachten over “Letland, sightseeing in Riga zonder een zieke Erik (Dag 3 & 4)

• Beterschap Eric.
    Een gezellige jaarwisseling en nog een mooie reis verder
    Tineke

• Prachtige stad zo te zien (jaloers) wens Eric veel beterschap en de beste wensen voor jullie alle twee.