2017AziëJapanJapan (21/07/2017-08/08/2017)Reisverslagen

Japan, onze eerste dag in Hiroshima (Dag 13)

Na ons verblijf in de indrukwekkende stad Osaka was het weer tijd om verder te gaan naar onze volgende bestemming. We hebben inmiddels heel wat van Japan gezien, maar nu staat een bezoek aan Hiroshima op het programma. In deze blog geven we je een uitgebreid reisverslag van ons bezoek aan deze stad!

Woensdag 2 augustus 2017 (Dag 13)

Vanochtend was het weer zover en ging de wekker (naar Judiths mening iets te) vroeg om na het ontbijt in Osaka de trein naar Hiroshima te pakken. Na een korte overstap in Osaka kwamen we na ongeveer 1 1/2 uur in Hiroshima aan. Ook hier is het bloedheet maar een iets lagere luchtvochtigheid. We voelen heel af en toe een klein briesje waardoor het wat aangenamer voelt. Desondanks kwamen we weer bezweet bij het hotel aan om onze koffers af te geven.

Hierna besloten we al vrij snel om de sightseeing bus te nemen die verschillende rondes door de stad maakt. Door onze JR passen kunnen we hier gratis gebruik van maken. De bus rijdt langs alle grote bezienswaardigheden van de stad.

Hiroshima Peace Memorial Museum

Omdat we  tijdens onze reis inmiddels heel wat kastelen en tempels hebben gezien besloten we ons vandaag te richten op het vredesmonument en het Hiroshima Peace Memorial Museum. Deze twee plekken zouden een goed beeld moeten geven over de tragische atoombom waar Hiroshima op 6 augustus 1945 door getroffen is. We stapten uit bij het zogenaamde vredesmonument.

Het Vredesmonument in Hiroshima of de Atoombomkoepel is een gebouw in Japan dat sinds 1996 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Het is een van de weinige grotere gebouwen die overeind zijn blijven staan na de atoombomaanval op Hiroshima van 6 augustus 1945, ondanks het feit dat het gebouw zich op 160 meter van de explosie bevond. Wikipedia.nl

Door een stukje van het herdenkingspark zijn we vervolgens naar het zeer indrukwekkende Hiroshima Peace Memorial Museum gegaan. Onderweg werden er al veel voorbereidingen getroffen voor de grote herdenkingsceremonie die op 6 augustus hier plaats zal vinden.

Wegens onderhoud was er een deel van het museum gesloten, maar er was nog altijd voldoende om te zien.  Met een audiogids gingen we de eerste kamer binnen waar met de modernste technieken werd weergegeven wat op die dag in 1945 plaats heeft gevonden.

​[wpvideo Yz2l6Srk]​

In het museum waren verder nog erg indrukwekkende foto’s te zien van de atoombom op Hiroshima en de gevolgen hiervan. Ook werd er uitgebreid uitleg gegeven over de gevaren van nucleaire wapens. De Japanners zijn erg bewust van deze gevaren en fel tegen het bestaan hiervan. Dit blijkt ook wel als je op verschillende plekken rondom het herdenkingspark jongeren ziet staan met petities tegen nucleaire wapens. Deze werden uiteraard door alle voorbijgangers ondertekend.

In het museum waren enkele schokkende foto’s te zien. Na het zien van dit museum is het onbegrijpelijk dat dit onderwerp nog altijd zeer actueel is. Voor verdere uitleg over de atoombom op Hiroshima verwijs ik u graag door naar het alwetende fenomeen op internet: Wikipedia ! Wij zijn er in ieder geval een stuk wijzer weg gegaan.

Ga je naar Japan?

Denk er dan ook eens over na om een Pocket WiFi te huren.

Maak dan natuurlijk wel gebruik van de exclusieve couponcode  JWREISPRINS

en krijg JPY 1000 korting op je bestelling bij Japan Wireless!

Na hier best een tijdje doorgebracht te hebben namen we de bus weer richting Hondori. Dit is een overdekte winkelstraat, vergelijkbaar met wat we eerder in Osaka hadden gezien. Aan het eind van deze straat vonden we uiteindelijk een restaurantje waar we weer heerlijke okonomiyaki hebben gegeten.

Mazda Zoom-Zoom Stadium

Rond 18:45 stapten we de bus weer in naar het station. Hier maakte we nog even een wandeling naar het Mazda Zoom-Zoom Stadium. Dit is de thuishaven van de Hiroshima Toyo Carp, een bekende honkbalclub in Japan. Heel Hiroshima en omgeving blijkt fan te zijn van deze honkbalclub want het stadion zat bomvol voor de wedstrijd tegen de Hanshin Tigers. Meer dan 32.000 mensen zaten inmiddels al 1 1/2 uur van de wedstrijd te genieten. Helaas was er dus voor ons geen plek meer.

Een attente Franse jongen wees ons echter op een plaats waar we nog wat foto’s konden maken. Op een speciale plaats onderaan het stadion was een plek waar gratis zicht was op het speelveld. Deze zogenaamde Free Standing Zone biedt zelfs voor mensen zonder kaartjes nog zicht op het veld waar je zelfs de wedstrijd nog kon volgen. We hadden dus toch een beetje kunnen zien en iets van de sfeer mee kunnen krijgen.

Na wat drinken aangeschaft te hebben zijn we terug naar het hotel gewandeld. Daar kregen we onze kamer te zien waarmee we weer jaren terug in de tijd zijn gestapt. Alles is echter schoon, netjes en inmiddels is de kamer gelukkig ook een stuk koeler. Alle ingrediënten dus voor een goede nachtrust die we na vandaag wel weer kunnen gebruiken. Morgen zijn we nog een dag in Hiroshima!

2 gedachten over “Japan, onze eerste dag in Hiroshima (Dag 13)

• Nou Judith en Erik dat waren zeker indrukwekkende momenten daar mooie foto’s wens jullie weer fijne reis verder