2017AziëJapanJapan (21/07/2017-08/08/2017)Reisverslagen

Nagasaki, een stad in Japan met een Nederlandse connectie (Dag 15)

In onze vorige blog hebben we uitgebreid verslag uitgebracht van ons verblijf in de indrukwekkende stad Hiroshima. We zijn inmiddels doorgereisd naar onze volgende bestemming in Japan, Nagasaki. In dit reisverslag vertellen we je alles over onze eerste dag in deze stad!

Vrijdag 4 augustus 2017 (Dag 15)

Vanochtend zijn we de trein weer ingestapt, want onze een na laatste bestemming stond vandaag op het programma, Nagasaki. Om 8:48 stapten we in Hiroshima de trein in naar Hakata waar we 67 minuten later over moesten stappen. Later kwamen er overigens achter dat Hakata de centrale wijk van Fukuoka is, de laatste bestemming van onze reis.

Nog 2 uur en 7 minuten later kwamen we vervolgens in Nagasaki aan. In totaal hebben we vandaag met de trein een afstand van 435 kilometer afgelegd.

Nagasaki

Uiteindelijk wisten we in Nagasaki ook de juiste tram nog te vinden naar het hotel dat zich tegen China Town aan bevindt. Het was al na 13:00 uur, dus gingen we wat eten. Logischerwijs werd dit een kleine Chinese maaltijd. Zelfs dit kunnen we na 15 dagen in Japan gewoon met stokjes naar binnen krijgen.

Ons doel voor de middag was voornamelijk om de Nederlandse historie te gaan ontdekken die terug te vinden is in Nagasaki Dit konden we doen in Dejima waar een heel openluchtmuseum is gebouwd.

Dejima

Dejima of Deshima ( in de 17e eeuw ook wel Tsukishima, “Eiland dat uitsteekt”) was een kunstmatig, waaiervormig eilandje van nog geen anderhalve hectare in de haven van Nagasaki in Japan. Dit eilandje was vanaf 1641 tot en met 1859 een Nederlandse handelspost en het enige contact tussen de westerse wereld en het grotendeels afgesloten Japan. Wikipedia.nl

Gelukkig konden we het nu met eigen ogen zien. Er was veel informatie te vinden over de VOC die op dit eiland handel heeft gedreven met de Japanners. Alles werd mooi in beeld gebracht en zeker als Nederlanders is dit een interessant stuk Japanse (en Nederlandse) geschiedenis.

Na een kort kijkje in een andere Nederland gerelateerde straat zijn we in een authentiek Japans restaurant nog maar eens Sushi gaan eten. We krijgen er nog altijd geen genoeg van! Onderweg kwamen we ook nog een groep oude Japanners tegen. In de schaduw zaten zij een of ander Japans bordspel te spelen.

We waren op tijd terug in het hotel vandaag maar hebben weer een mooie en leerzame dag achter de rug.

Morgen trekken we voor een dagje Nagasaki uit voor iets heel speciaal. We gaan namelijk (net als Chris Zegers) naar het amusementspark “Huis ten Bosch”. Hier zijn in Japan verschillende Nederlandse gebouwen en wijken nagebouwd. Het lijkt ons erg grappig om dit te zien morgen!

Een gedachte over “Nagasaki, een stad in Japan met een Nederlandse connectie (Dag 15)

• Tineke de Vries

Mooie foto’s en weer een heel mooi verslag