2017ArtikelenAziëJapanJapan (21/07/2017-08/08/2017)Reisverslagen

Hoe we terecht kwamen bij de beste hamburgers in heel Kyoto!

De afgelopen maanden hebben we jullie regelmatig verrast met verhalen van reizen die we in het verleden hebben gemaakt. Onder de noemer “pech op reis” hebben we bijvoorbeeld verteld over het ziplinen in Costa Rica en ons avontuur bij de grensovergang van Argentinië naar Brazilië. Gelukkig maken we meer mooie en leuke dingen mee dan dat we pech hebben. Zo hebben we onlangs nog uitgebreid verteld over ons bezoek aan een voetbalwedstrijd van River Plate in Buenos Aires. Het zijn niet altijd de grote avonturen die je lang bij blijven. Zo hebben we in 2017 een prachtige rondreis door Japan gemaakt. We verbleven daar een aantal dagen in Kyoto en vertellen je graag het hilarische verhaal van hoe we terecht kwamen bij de beste hamburgers van Kyoto!

Kyoto

Nadat we ongeveer al een week onderweg waren in Japan kwamen we op zaterdag 29 juli 2017 in Kyoto aan. We hadden ondertussen de immense stad Tokio bezocht, de natuur van Mount Fuji en het platteland van Takayama gezien. Het was dus weer tijd voor een grote stad, want dat is Kyoto. Kyoto heeft ongeveer 1,5 miljoen inwoners en was ruim duizend jaar de keizerlijke hoofdstad van Japan. Vanaf 1868 draagt Tokio deze naam. Toch zie je hier nog enorm veel van terug en Kyoto is dan ook een enorme toeristische trekpleister als het gaat om historische gebouwen. Zo vind je in Kyoto het Kinkaku-ji, dat ook wel bekend staat als het gouden paviljoen. Kyoto is daarnaast ook het perfecte startpunt om Arashiyama en Nara te bezoeken.

De imposante Todai-ji tempel van Nara
Tripadvisor

Na een flinke dag sightseeing in deze historische stad hadden we behoorlijke trek gekregen. Het werd dus weer eens tijd om een leuke eetgelegenheid op te zoeken. De avond ervoor hadden we nog heerlijke authentieke takoyaki gegeten in de stad, maar voor deze avond hadden we wel zin in iets anders. We hadden er immers al een week in Japan opzitten en daardoor al behoorlijk wat sushi, noedels en hida-beef gegeten. Onze voorkeur voor deze avond lag daarom eens bij een westerse maaltijd. Als we dat in ons hoofd hebben dan bedoelen we meestal een lekkere grote sappige hamburger.

Ons doel was dus duidelijk. In deze traditionele Japanse stad gingen we op zoek naar een goed hamburgerrestaurant. Zoals we dan altijd doen schakelen we de website Tripadvisor in. Zeker in Japan vonden we dit erg handig, want het leek misschien nog een flinke klus om een goed hamburgerrestaurant te vinden in deze stad. Zoals we dan altijd doen selecteerden we Kyoto en in dit geval het gerecht waar we naar op zoek waren: hamburgers.

Het bleek toch niet zo’n groot probleem om in Japan een goed hamburgerrestaurant te vinden. Er kwamen namelijk maar liefst 75 zoekresultaten naar boven. Uiteraard gaan we dan voor kwaliteit en we hadden nog meer geluk, want het beste hamburgerrestaurant van Kyoto was ook ook nog eens het dichtstbijzijnde hamburgerrestaurant van de stad. Met maar liefst 655 beoordelingen moest dit wel een betrouwbare meting zijn dachten wij. Maar liefst 492 beoordelingen gaven daarnaast de waardering “uitstekend”. Nog opvallender was dat het restaurant ook nog eens tot de 50 best beoordeelde restaurants van heel Kyoto behoorde. Met een totaal van meer dan 8.000 restaurants in heel de stad kozen we dus logischerwijs voor Hamburg & Steak Pound, Umekoji. We hadden een verborgen parel gevonden en gingen dus op weg naar een van de beste restaurants van deze enorme stad!

Het legendarische Hamburg & Steak Pound restaurant in Kyoto
Hamburg & Steak Pound, Umekoji

We hadden even op Google Maps gekeken en het zou ongeveer 20 minuten lopen zijn. Dat vonden we nog nét te doen, dus wandelden we richting het restaurant. Het was behoorlijk warm maar we vonden vrij snel het restaurant. Het kleine pand lag op de hoek van een drukke straat en bijna verscholen onder een grote spoorwegovergang. Dat was niet helemaal wat we verwacht hadden. Het restaurantje zag er netjes uit en oogde best leuk. Hadden ze hier de beste hamburgers van Kyoto, en was dit één van de beste restaurants van de stad?

We namen plaats op een paar barkrukken een een hoge tafel die tegen de muur waren geplaatst en keken wat om ons heen. De inrichting was leuk en het restaurant zag er schoon uit. Als we eerlijk zijn geldt dat eigenlijk wel voor bijna alle restaurants in Japan. Aan een tafel achterin de zaak zat een groepje vrij luidruchtige Japanners. Het leek ons een groepje vaste klanten, gezien de interactie met de werknemers en hun houding. Het leken wat louche types, dus het had ook de Japanse maffia kunnen zijn. Al denk ik dat we dan echt een beetje doorslaan. Nadat we de menukaart hadden gekregen en deze hadden bekeken konden we bestellen. Eigenlijk wisten we het al voordat we het restaurant binnen stapten, dus bestelden we een paar flinke hamburgers.

Het restaurant zag er sfeervol uit….maar meer ook niet
Het menu was vrij simpel
Onze lekkere sappige hamburger
Toen kwam de aap uit de mouw…

We werden goed geholpen en kregen een lekkere hamburger voorgeschoteld. In een korte tijd hadden we de goed gevulde hamburgers weggewerkt en we bleven met een voldaan gevoel achter. Ze waren sappig, smakelijk en zagen er goed uit. Toch knaagde er iets bij ons. Want ondanks dat we lekker hadden gegeten begrepen we nog steeds niet helemaal hoe het nou kon dat dit restaurant tot de top van maar liefst 8.000 restaurants hoorde. Waren dit nu echt de beste hamburgers van Kyoto? Maar toen kwam de aap uit de mouw…

Voordat we de rekening voorgeschoteld kregen kwam de eigenaar namelijk met een briefje aanlopen. Hij legde het op onze tafel met de duidelijke boodschap om het te lezen. Door dat briefje kwamen we er achter hoe het kwam dat zijn restaurant zo goed beoordeeld werd. Er stond namelijk op beschreven dat we een beoordeling op Tripadvisor achter konden laten en in ruil daarvoor een cadeautje zouden krijgen. Hij wees nadrukkelijk op het papiertje dat we dit echt wel moesten doen. Zo kwam hij dus aan zoveel positieve beoordelingen en een hoge notering! We konden er smakelijk om lachen en vonden de poging erg aandoenlijk. Tja, wat doe je dan op zo’n moment? Ook een beoordeling achterlaten natuurlijk! Ondanks dat Tripadvisor na het plaatsen van de review nog vroeg of we niets kregen in ruil voor het plaatsen van deze review hebben we de beoordeling toch doorgezet.

We hadden lekker gegeten en waren goed geholpen, maar we waren vooral erg benieuwd wat voor cadeautje we zouden krijgen. De eigenaar drong ook nog aan dat Judith ook nog een review achter moest laten, maar wij vonden 1 cadeautje wel voldoende. Nadat hij gecheckt had of we wel écht een review achter hadden gelaten gaf hij ons de rekening en het cadeautje. Dat viel eerlijk gezegd wel een beetje tegen. We kregen een piepklein stoffen etuitje om zakdoekjes in te stoppen. Ach ja, wie het kleine niet eerst is het grote niet weerd toch?

Mocht je nu zelf ook plannen hebben om naar Japan te gaan en wil je ook zo’n klein stoffen etuitje? Ga dan zeker eens eten bij Hamburg & Steak Pound, Umekoji want ze hebben er ook nog eens de beste hamburgers die wij in Kyoto hebben gegeten!

Het “cadeau” dat we kregen na het invullen van de recensie op Tripadvisor!