2015AziëMaleisiëMaleisië (10/08/2015-27/08/2015)Reisverslagen

Maleisië, Bako National park bij Kuching (Dag 11)

Zoals je gisteren hebt kunnen lezen in onze reisblog hebben we een drukke dag gehad in Kuching. Ook vandaag stond er weer veel op het programma. Vandaag zijn we namelijk het Bako National Park in de buurt van Kuching gaan bezoeken, een van de bekendste nationale parken van Maleisië. In deze reisblog vertellen we je precies wat we daar allemaal gedaan hebben!

Donderdag 20 augustus 2015 (Dag 11)

Na wederom een heerlijke nacht in Maleisië in onze schitterende kamer van het Hilton Kuching Hotel zijn we weer richting ontbijt gegaan. Omdat we deze keer in de juiste ontbijtzaal zaten  hadden we een enorme keuze. Gisteren waren we in de executive lounge gaan zitten. Werkelijk alles was er te krijgen !

Bako National Park

Met goed gevulde magen hebben we op ons busje gewacht dat ons naar Bako national park zou brengen. Deze was wel wat later omdat onze 4 Italiaanse groepsleden uit een ander hotel niet zo nauw keken wat betreft de tijd. Na een half uur rijden kwamen we bij de boottransfer van het park waar onze gids “Is” al op ons stond te wachten. We konden daarom direct de boot instappen om naar de ingang van het park te gaan.

Na een half uur kwamen we daar aan en stapten we met de gids aan wal. Eerst hebben we rondom het hoofdkwartier gelopen waar we al snel enkele wilde zwijnen en long-tail makaken aantroffen. De makaken staan er om bekend om vrij agressief te zijn en bij toeristen op zoek te gaan naar voedsel. Onze gids noemde ze dan ook regelmatig “de maffia-apen”.

Hierna zijn we verder gelopen en een korte trail gaan wandelen. Bij deze trail achte onze gids de kans het grootst dat wij de verschillende aapsoorten zouden kunnen zien. Hij kreeg al snel gelijk, want voordat we met de trail konden beginnen zagen we de silvered-leaf apen al.

Daarna kon de echte trail beginnen. Waar we in het begin wat irritatie hadden over onze mede groepsleden. Gaandeweg de dag werd dit echter omgezet in het feit dat we erg om ze moesten lachen.

Het waren 4 Italianen waaronder 2 vrouwen. Eén van deze vrouwen had erg veel weg van een vrouwelijke Italiaanse versie van Ali B (inclusief schuin petje) De 2 mannen waren misschien nog wel vrouwelijker dan de vrouwen, en wilden niet al te vies worden en zeker niet moe.

Ook waren ze een enorme liefhebber van Destiny’s Child denken wij. De hele tocht hebben ze “I’m a survivor” lopen zingen.

Kleding is erg belangrijk tijdens zo’n dag dus hadden wij ons goed voorbereid. We hadden een goede rugzak, sandalen voor in het water en in de boot en wandelschoenen voor tijdens de trail. Ook een korte broek is ideaal tijdens zo’n tocht, en een shirt met korte mouwen.

Onze Italiaanse vrienden hadden toch andere informatie gehad. Zij hadden shirts met lange mouwen, lange broeken, geen sandalen/waterschoenen en zelfs bloedzuigersokken aangetrokken. Bloedzuigers zijn in dit gedeelte van Borneo echter niet te vinden.

Al snel zagen we iets ritselen tussen de bomen en we hadden geluk, wand we hadden een proboscis (neusaap) gespot !

Neusapen

Deze aapsoort komt enkel voor op Borneo en wordt ernstig bedreigd. Hij is herkenbaar aan zijn grote hangende neus. De gids gaf aan dat dit niet altijd lukt en nu hadden we al zeer snel 3 soorten apen gespot ! Toen onze tocht zich vervolgde kwamen we ook nog voor een slang te staan. Onze Italiaanse vrienden bleken hier overigens behoorlijk bang voor te zijn en besloten deze daarom ook op gepaste afstand te bekijken.

Strand

Na flink wat klimmen en wandelen kwamen we vervolgens uit bij een prachtig stuk strand waar we even hebben uitgerust. Hier kreeg Judith al helemaal het gevoel midden in Expeditie Robinson te zitten. Ze vroeg zich dan ook al af welke Italiaan ze weg zou gaan stemmen in de eerstvolgende eilandraad.

Mangrove

Omdat het inmiddels eb was besloot de gids om via een stuk mangrovebos terug te lopen. Hierdoor zouden wij dit speciale natuurverschijnsel ook kunnen zien en zou onze groep makkelijker terug kunnen lopen naar het hoofdkwartier van het park. Bij terugkomst in het hoofdkwartier konden we een degelijke lunch pakken en kregen we nog enkele flesjes water. Hierna liepen we over het strand naar de boot die ons weer terug zou brengen naar de boottransfer van het park.

We hebben een geweldige dag gehad in Bako national park, mede door onze leuke gids die erg enthousiast kon vertellen over alle dieren in het park. Zijn enthousiasme bij het zien van de verschillende aapsoorten was erg aanstekelijk en bevestigde nogmaals hoe bijzonder deze excursie was. Voor de dagelijkse regenbui in Kuching zijn we nog even het zweet van onze lijven gaan afzwemmen en later op de avond lekker sushi gaan eten zoals dat ook in Maleisië goed kan.

Morgen worden we om 8:05 opgehaald door Borneo Adventure en verlaten we Kuching voor een hele bijzondere ervaring in Maleisië. Hiermee gaan we namelijk eerst naar het Batang Ai Longhouse en daarna zullen we 2 nachten bij de Iban stam overnachten. Vanaf morgen zullen we dus 3 dagen geen WiFi hebben en pas maandag weer bereikbaar zijn. Jullie zullen het dus een paar dagen zonder deze blog moeten doen, maar dan hebben we vast weer veel te schrijven!

0 gedachten over “Maleisië, Bako National park bij Kuching (Dag 11)

• Nico Goverde

Veel plezier de komende dagen in de jungle.