2015AziëMaleisiëMaleisië (10/08/2015-27/08/2015)Reisverslagen

Maleisië, het Semenggoh Wildlife Center in Kuching en kayakken! (Dag 10)

In onze vorige reisblog hebben we uitgebreid verteld hoe we inmiddels in de stad Kuching op het eiland Borneo zijn beland tijdens onze reis door Maleisië. Voor vandaag hadden we een aantal activiteiten op het programma staan, zoals een bezoek aan het Semenggoh Wildlife Center en een heuse KayaK tocht door het regenwoud. In dit reisverslag vertellen we je precies hoe deze dag eruit zag!

Woensdag 19 augustus 2015 (Dag 10)

Zoals iedere dag waren we er vanochtend weer vroeg uit, want om 8:00 zouden we opgehaald worden door “Borneo Trek and Kayak Adventure” bij ons Hilton Kuching Hotel in Maleisië. Nadat er nog een aantal mensen opgehaald werden zat het busje met 10 personen goed vol en zijn we naar het Semenggoh Wildlife Center gereden.

Semenggoh Wildlife Centre

Het Semenggoh Wildlife Centrum is het grootste orang-oetan rehabilitatiecentrum in Sarawak. Het is opgericht in 1975 als een opvangcentrum voor de gewonde en wees geworden orang-oetans. Momenteel zijn er 27 semi-wilde orang-oetans in totaal in Semenggoh; vrij rondlopend binnen 740 hectare bosreservaat. Er is ook een bezoekerscentrum waar je meer informatie kunt vinden over de orang-oetans in Maleisie en de hachelijke situatie waarin ze zich bevinden. De orang-oetans worden tweemaal daags vanaf een platform gevoed. De ochtendvoeding is tussen 9.00 en 10.00, de middagvoeding tussen 15.00 en 15.30. Over het algemeen heb je ’s ochtends de grootste kans dat er orang-oetans op zo’n voedersessie afkomen. Ze hebben dan de hele nacht geslapen, en hebben wel trek in wat bananen. Dit was bij ons ook het geval !

We waren er mooi op tijd want de medewerkers gingen al snel enkele orang-oetans lokken. Hierdoor hebben we er maar liefst 7 kunnen zien. Onze gids gaf aan dat we geluk hadden en er veel hebben kunnen zien.

..en zelfs nog 2 filmpjes deze keer:

Hierna zijn we doorgereden naar de startplaats van onze kayaktocht door het regenwoud. Na wat korte instructies hebben we onze drybag gevuld en zijn we samen de kayak ingestapt.

Rainforest Kayak

De tocht was prachtig door de mooie natuur van Borneo. De gidsen die mee waren maakten uitgebreid foto’s die dezelfde dag nog bij het hotel werden afgegeven. Na 4 km kayakken zijn we bij een klein dorpje gestopt voor de lunchpauze. We kregen enkele heerlijke lokale gerechten voorgeschoteld met daarbij nog wat stukken vers fruit. Daarna was het uiteraard ook tijd voor een groepsfoto.

De laatste 7 km werden vervolgens afgelegd en een paar minuten voor de eindbestemming werden de kayakken aan de kant gezet. Zo konden we nog een frisse duik in de rivier nemen. Hierna waren we behoorlijk moe van alle inspanningen en werden we weer netjes met het busje bij het hotel afgezet. De excursie is ons uitstekend bevallen. De toch was goed geregeld met zeer vriendelijk personeel, goede tijdsindeling, uitstekende lunch en lekker weer. Dit is dan ook zeker een aanrader !

In de avond hebben we in het hotel gegeten waar toevallig vanavond met groots onthaal de minister president van Sarawak werd ontvangen. Gisteren verbleef hier ook al de Lions XII, een professionele voetbalclub uit Singapore. Het Hilton Kuching Hotel staat dus niet alleen bij ons goed bekend, maar ook in de rest van Maleisië. Na een wandeling langs de rivier zijn we weer terug naar het hotel gegaan. Morgen kunnen we uitslapen, want om 8:30 worden we pas opgehaald door Borneo Adventure voor een dagtrip naar Bako National Park. Hier hopen we de bekende neusapen van Borneo te kunnen spotten!

0 gedachten over “Maleisië, het Semenggoh Wildlife Center in Kuching en kayakken! (Dag 10)

• Wauw. Het is echt heel gaaf om dit mee te maken denk, zoooo mooi echt een belevenis. Ik kijk iedere dag uit naar verslag en foto’s. Echt super om jullie te volgen
    Geniet er nog van!

• Heel leuk om jullie te volgen. Borneo staat ook zeker op ons lijstje om nog te doen! Lekker genieten nog.

• Jeroen van Loon

Hoi Erik,

Ik ken nog iemand die goed kan Kayakken! 🙂
    Ziet er allemaal erg indrukkend uit.