2016Costa RicaNoord-AmerikaPanama & Costa Rica (01/08/2016-19/08/2016)Reisverslagen

Costa Rica, vroege vogels in San Gerardo de Dota (Dag 12)

In onze blog van gisteren vertelden we al dat San Gerardo de Dota de plaats in Costa Rica is waar we nu verblijven. Deze plaats is een stuk koeler dan de vorige en bevindt zich in het nevelwoud. Het kan hier dan ook erg fris worden en behoorlijk veel regenen. Door dit klimaat zijn er echter ook veel verschillende vogels en zoogdieren te vinden in dit gebied. Een van de bekendste vogels die in dit gebied is te vinden is de Quetzal. Deze vogel is dan ook een beetje het symbool van dit gebied en vanochtend om 5:30 (!) stond er dan ook een Quetzal Tour op het programma.

Vrijdag 12 augustus 2016 (Dag 12)

Helaas houd dit gekleurde vogeltje niet van zonlicht en vandaar dat wij al om 5:30 (voorzien van 4 lagen kleding) bij de parkeerplaats klaar van het Dantica Cloud Forest Lodge moesten staan om hem te gaan spotten.

Quetzal Tour

We verwachtten een flinke wandeltocht, maar we liepen enkel naar een uitkijkpunt met onze gids waar we samen met een aantal andere groepjes goed zicht hadden op een boom waar de Quetzals zich laten zien. Onze gids had echter een uitstekende verrekijker bij waarmee we de vogels goed konden zien, en hij wist ons er ook nog veel over te vertellen. We hadden geluk en hebben er 4 kunnen zien en dus veel foto’s kunnen maken.

Het vroege opstaan was dus zeker de moeite waard en het was leuk om dit eens zelf mee te maken, ondanks dat wij geen echte vogelspotters zijn. Hierna zijn we gaan ontbijten en besloten we om de plaatselijke waterval te gaan bezoeken, de dag was immers nog maar net begonnen!

Waterval van San Gerardo de Dota

Met de huurauto zijn we helemaal het dal in gereden en dan zou het 2 kilometer wandelen zijn naar de waterval. Al snel kwamen we er achter dat dit een vrij pittige wandeling zou gaan worden en de temperatuur nam ook nog eens toe. Over brugjes, stijle paden, half afgebroken trapjes en langs touwen klauterden we onze weg richting de waterval.

Het bleek een erg uitdagende wandeling te zijn die voor ons gevoel echt wel langer dan 2 kilometer was. We hadden soms wel het idee dat we een Indiana Jones film beland waren, en we waren dan ook erg blij toen we uiteindelijk bij de schitterende waterval aan kwamen.

Na de lange weg terug waren we flink vermoeid door deze inspanning en konden we op de weg terug gelukkig ergens heerlijk lunchen.

Dantica Cloud Forrest Lodge

Met onze buikjes vol kwamen we aan bij het hotel en was het inmiddels weer behoorlijk gaan regenen. We hadden onze activiteiten dus goed gepland en zijn de rest van de middag wat gaan uitrusten en vogeltjes gaan kijken vanuit onze kamer.

Morgen verlaten we San Gerardo de Dota in Costa Rica weer en vertrekken we richting het wat warmere en centraal gelegen Arenal. Onderweg maken we nog een stop bij mijn kennis Ramon, die jaren geleden nog in Wouwse Plantage heeft gewoond en we morgen al gaan bezoeken. Morgen zullen we dus veel kilometers gaan maken!

0 gedachten over “Costa Rica, vroege vogels in San Gerardo de Dota (Dag 12)