2019MexicoMexico (20/07/2019 - 09/08/2019)Noord-AmerikaReisverslagen

Mexico, naar het prachtige Isla Holbox (Dag 3/4/5)

Maandag 22 Jul 2019 (Dag 3)

Maandag begon onze roadtrip door Mexico pas echt. Na 2 dagen in Cancún hadden we het hier wel gezien en vertrokken we naar onze volgende bestemming; Isla Holbox. Isla Holbox (of gewoon Holbox zoals het hier overal staat beschreven) is een eiland in Mexico ten westen van Kaap Catoche en wordt bewoond door ongeveer 1.500 mensen. Het eiland is tegenwoordig een populaire toeristische bestemming vanwege de rust, stranden en natuur.

Chiquilá

Na het ontbijt vertrokken we daarom vrij snel richting Chiquilá. Over goede wegen kwamen we vrij weinig verkeer tegen en zodoende kwamen we mooi in 2 uur aan. We besloten om hier alvast te tanken om hierna onze auto te parkeren bij een van de talloze parkeerplaatsen. Aan de enorme hoeveelheid bewaakte parkeerplaatsen was goed te zien dat Chiquilá sterk afhankelijk is van de bezoekers die vanuit deze plaats in Mexico de boot naar Isla Holbox nemen.

Vanuit Chiquilá gaat er om de 30 minuten een ferry naar Holbox. Op het hele uur is deze van het bedrijf 9 Hermanos en op het halve uur kan je de ferry van Holbox Express nemen. Voor ongeveer €7 kochten we een kaartje en na ongeveer 15 minuten wachten konden we aan boord van de Holbox Express.

Met de Holbox Express waren we snel op het eiland.
Holbox

Aangekomen op Holbox konden we wandelend naar het Mis Sueños Holbox hotel wat pas enkele maanden geleden geopend is. Het hotel ziet er erg goed en nieuw uit, al was het wel eventjes lastig om te vinden. Ook biedt het hotel gratis fietsen aan om over het eiland te fietsen. Dit is erg handig, want naast golfkarretjes is dit het enige vervoersmiddel op het eiland.

Een lekker groot bed in onze kamer
Direct aan het zwembad

We namen dan ook snel de fiets richting de andere kant van het eiland voor een lunch en een drankje aan het strand. Terug in het hotel hebben we nog genoten van een duik in het zwembad voor we terug gingen naar het centrum.

Geld opnemen

Voordat we aan ons avondeten konden beginnen moest er eerst geld gehaald worden. Dat valt nog niet mee op het eiland, omdat er op dit moment maar 1 werkende automaat is die Mexicaanse peso’s geeft. Er stond dan ook een enorme rij. Er zat niks anders op dan achteraan te sluiten en het wachten werd beloond. Hoewel het wachten niet voor iedereen even succesvol was gaf de geldautomaat ons gelukkig wel het gewenste bedrag en konden we met een gerust hart aan tafel gaan. Er stond sushi op het menu en vergezeld met een cocktail sloten we zo onze eerste dag op Holbox af.

Een lange rij voor de geldautomaat!
Dinsdag 23 juli 2019 (Dag 4)

Na een lekker ontbijtje van het hotel zijn we op onze tweede dag op Isla Holbox in Mexico de 3 eilanden tour gaan doen.

Drie eilanden tour

Om 10:00 werden we met een golfkarretje opgehaald en naar de haven gebracht. Hier konden we in ons bootje stappen die ons langs de 3 eilanden zou brengen. We zaten met 6 Mexicanen aan boord, die ons regelmatig op de hoogte hielden van wat de kapitein allemaal vertelde in het Spaans.

Het eerste eiland wat we bezochten was Isla Pájaros. Dit eiland is een beschermd natuurgebied en mag daarom niet betreden worden. Vanaf een houten stellage konden we echter een mooi kijkje nemen op het eiland wat vol met vogels zit.

Lekker op de boot
Een mooi uitzicht vanaf de houten stellage.

Hierna vaarden we door naar Ojo de Agua. Dit is een zoetwater meertje op een van de eilanden waar we een frisse duik konden nemen. Het water was erg verfrissend ondanks dat je het bijna niet kon zien door de enorme hoeveelheid zwemvesten in het water. Het meertje zat namelijk helemaal vol met bezoekers waarvan de meesten waarschijnlijk niet erg goed konden zwemmen.

Het was lekker druk in het water.

Tenslotte bracht de kapitein ons naar Isla Pasión. Dit eiland had een grote zandbank met prachtig helder water. Het was een mooi zicht, dat schijnbaar ook enorm aantrekkelijk was voor de Instagram accounts van veel dames.

Ook wij ontkomen niet aan de selfie
De instagram modellen konden zich helemaal uitleven.

Na een korte stop bij de flamingo’s kwamen we weer terug in de haven aan. Net als de dag ervoor was het later op de middag gaan regenen, alleen deze middag wat harder. Door een kletsnat stadje reden we daarom naar het restaurant voor een heerlijke pastamaaltijd.

We hadden mooi zicht op de flamingo’s.

Het plan was om de avond af te sluiten met de zogenaamde Bioluminescence tour waarbij we het blauwe lichtgevende plankton konden zien. Helaas hebben we die tour een dagje opgeschoven door wat maagproblemen bij mij (Erik).

Een repetitie in het openluchttheater
Woensdag 24 juli 2019 (Dag 5)

Door de maagproblemen begonnen we de dag extra rustig. Gelukkig leek het wat beter te gaan en besloten we na het ontbijt om de fietsen weer te pakken.

Fietsen genoeg bij het hotel.

We zijn zodoende de kust afgefietst en langs de vele hotels gereden. Op verschillende plekken zijn we even gestopt om foto’s te maken. Hierna zijn we helemaal naar de andere kant gefietst om daar een paar ligbedjes te zoeken en de middag door te brengen onder een parasol.

De prachtige stranden van Holbox in Mexico
Heerlijk in de hangmat.
Bioluminescence Tour

Ons bezoek aan Holbox hebben we afgesloten met de bioluminescence tour. De…wat ?!? Bioluminescence is een chemische reactie met behulp van plankton die talloze lichtjes in het water laat zien. We hadden hier vaag wel eens iet over gelezen dus wisten niet precies wat we moesten verwachten.

Na het avondeten werden we rond 20:30 opgehaald met een golfkarretje en naar het andere eind van het eiland gebracht. Volledig door elkaar geschud werden we door het donker naar een lagune begeleid. Het was hier behoorlijk druk maar in eerste instantie kon je niet zien waarom dit was. Dit veranderde echter meteen zodra je zelf in het water stapte en de lichtjes zichtbaar werden. Van een korte afstand was het goed te zien en bij iedere beweging krioelde het van de lichtjes. Ongeveer een half uur lang hebben we vol verbazing in het water staan bewegen om de lichtjes tot ons te nemen. Het was een mooi en heel bijzonder natuurverschijnsel. Misschien nog wel meer bijzonder doordat je er geen foto’s van kunt maken.

De beschilderde straten van Isla Holbox in Mexico
De taco’s smaken hier heerlijk!

Het was een mooie afsluiting van ons verblijf op Holbox. We zijn inmiddels al weer aangekomen in Valladolid, maar daar lees je de volgende keer weer over!