2016Noord-AmerikaPanamaPanama & Costa Rica (01/08/2016-19/08/2016)Reisverslagen

Panama, met de trein naar Portobelo (Dag 3)

Nadat we gisteren een hele dag sightseeing in Panama City achter de rug hadden gingen we vandaag verder. Onze volgende bestemming in Panama zouden we vandaag namelijk met de trein gaan bezoeken, en dat werd Portobelo. In dit reisverslag vertellen we je precies hoe deze dag is verlopen!

Woensdag 3 augustus 2016 (Dag 3)

Vanochtend ging de wekker extra vroeg want we moesten om 7:00 bij het Corozal Passenger Station zijn waar onze trein van Panama City naar Colon zou vertrekken. Dus na een Expressontbijt in het Hard Rock Hotel zijn we iets na 6:30 in de taxi gestapt.

Panama Railway Company trein naar Colon

We waren ruim op tijd en konden plaats nemen in de prachtige ouderwetse coupé van de trein waar langzaam wat medepassagiers binnen druppelden. De rit van 1 uur bracht ons van de westkust naar de oostkust, parallel aan het Panamakanaal, met als eindstation Colon.

Al vrij snel kregen we ook koffie aangeboden en een ware snackbox met nootjes, chips, rozijntjes en koekjes die ik in een recordtempo om 7:30 weg wist te werken. Een wagon verder was half open en dus ideaal om wat foto’s te maken…en nog maar eens wat filmmateriaal op te nemen.

​​​​De treinreis was erg mooi en duurde met een uur eigenlijk zelfs te kort in zo’n prachtige oude trein door dit geweldige landschap. Eenmaal aangekomen in Colon stond de taxi-chauffeur al op ons te wachten met het bordje Erik van Tumout (bijna goed!), die ons hierna naar Portobelo in het noorden van Panama zou brengen.

Portobelo

Na een uur rijden kwamen we in Portobelo aan, een klein dorpje met een rijk (ver) verleden. Onze kamer in het Casa Congo Hotel was nog niet gereed dus besloten we na wat gedronken te hebben om een wandeling door het dorp te maken.

Portobelo bevat enkele oude overblijfselen van een fort en een goudmuseum en verder enkele restaurantjes en supermarktjes. Dit alles deed in eerste instantie wat vervallen aan. Als je daar allemaal een beetje doorheen kijkt is het gewoon een erg leuk klein dorpje met een zeer relaxte Caribische sfeer waar niemand zich ook maar om iets druk lijkt te maken. Na ongeveer een uurtje wandelen hadden we bijna het hele dorp gezien (waaronder “Black Jesus”) en gingen we lunchen bij Captain Jack’s.

Bij terugkomst konden we al in onze kamer terecht die erg leuk is ingericht en zeer netjes is. Op het balkon hebben we de rest van de middag lekker van het uitzicht genoten en wat gedronken. In de avond zijn we het dorpje weer ingegaan voor een heerlijke maaltijd en de plaatselijke jeugd nog zien voetballen. Voor morgen staat er nog niets op het programma, dus kijken we morgen wel wat we gaan doen!