20162017EuropaNoorderlicht - Oslo & Tromsø (27/12/2016-01/01/2017)NoorwegenReisverslagen

Noorwegen, naar Tromsø en op jacht naar het noorderlicht (Dag 2)

Door het onze nachtelijke excursies is het er nog niet van gekomen, dus vandaar dat hier pas de eerste blog over Tromsø komt. We zijn namelijk inmiddels in de meest noordelijke stad van Noorwegen aangekomen, en dat is Tromsø. In deze blog vertellen we je over de reis naar deze stad en hoe onze eerst jacht naar het Noorderlicht is verlopen!

Woensdag 28 december 2016 (Dag 2)

Nadat we woensdagochtend de trein naar het vliegveld van Oslo hadden genomen zijn we om 10:45 recht door Noorwegen vertrokken richting Tromsø. Doordat we in de polarnachten zitten was het bij aankomst om 12:45 gewoon weer donker!

Bij aankomst in het Scandic Grand Tromsø Hotel bleken we wederom geluk te hebben en kregen we een upgrade van onze kamer, we kregen een suite toegewezen en hebben dus meer dan genoeg ruimte. We treffen het maar weer!

Tromsø

Bij aankomst zijn we het stadje een beetje gaan ontdekken en we wilden op tijd gaan eten. Om 18:00 zouden we namelijk opgehaald worden door Chasing Lights voor onze 1e jacht naar het noorderlicht en dit zou achteraf een hele lange nacht gaan worden. Tijdens onze wandeling door Tromsø hebben we onder andere de meest noordelijk gelegen protestantse kerk ter wereld bezocht, en het Polarmuseum van Noorwegen bezocht.

Na wat sushi te hebben gegeten zijn we terug naar het hotel gegaan voor onze jacht naar het noorderlicht.

Op jacht naar het noorderlicht

We werden netjes op tijd opgehaald door Chasing Lights en zaten met nog 9 anderen in een comfortabel busje onder begeleiding van onze gids Sam en de chauffeur Stig. Het weer was niet al te best, want het waaide flink en het bleef maar regenen en sneeuwen. Hierdoor zijn we erg lang onderweg geweest om heldere hemel te vinden.

Na ongeveer 4 uur (!) rijden door verschillende sneeuwstormen stopten we langs de weg. We waren inmiddels in Finland aangekomen, in de buurt van Lammaskoki. Hier was de hemel inmiddels wat helder geworden en was er goede hoop om het noorderlicht te zien. Eerder deze avond leek dit niet te zo te zijn en dachten we het al niet meer te gaan zien. Gelukkig bleek dit zo te zijn, en na een tijdje zagen we in de hemel een vage groenige gloed. Vooral met behulp van de fotocamera’s konden we het fellere licht zien en hier enkele prachtige foto’s van maken.

Nadat we nog warme chocomel hadden gekregen sloten we de nacht af met een kampvuur waar we nog een vispotje kregen en marshmallows konden roosteren.

Toen moesten we terug de bus in voor de lange rit terug naar Tromsø. Het weer was inmiddels alleen maar slechter geworden waardoor de buschauffeur niet veel harder kon rijden dan 45 km/uur. Ondanks alles wist hij ons rond 5:00 weer veilig bij het hotel af te zetten.

De eerste nacht leverde dus onverwacht nog een prachtig schouwspel op met prachtig noorderlicht. De 2e nacht zou ons echter nog meer gaan brengen…

We moeten nu echter uitchecken van ons hotel en deze kamer verlaten, dus de 2e dag in Tromsø volgt nog!