20162017EuropaNoorderlicht - Oslo & Tromsø (27/12/2016-01/01/2017)NoorwegenReisverslagen

Noorwegen, sightseeing in Tromsø en het noorderlicht (Dag 3)

We zitten inmiddels weer op het vliegveld van Tromsø wanneer deze blog geschreven wordt. We hebben een paar schitterende dagen in Tromsø achter de rug, zoals je ook al kon lezen in onze vorige blog over onze reis door Noorwegen. Dankzij onze SASplus tickets kunnen we weer heerlijk in de SAS Lounge zitten. Daarom kan ik op mijn gemak deze blog schrijven…maar waar waren we ook alweer gebleven?

Donderdag 29 december 2016 (Dag 3)

Oh ja! Gisteren na de late terugkomst hebben we besloten om het ontbijt maar over te slaan. Het is toch de hele dag donker. Daarnaast gingen we gisterenavond weer op jacht. Daarom leek het ons verstandig om goed uitgerust de dag te beginnen. We hebben het gisteren daarom eventjes wat lichter zien worden, maar dit was van korte duur. Rond 13:00 was het gewoon weer helemaal donker.

Fjelheissen

We besloten om naar de Fjelheissen te gaan. Dit is een kabelbaan die je naar de top van de berg brengt en voor een prachtig uitzicht over Tromsø en de omliggende regio in Noorwegen moest zorgen. We gingen er met een taxi heen en konden al vrij snel de tocht naar boven maken.

Het begon echter behoorlijk te waaien en sneeuwen waardoor we niet direct een mooi uitzicht hadden. We besloten daarom eerst een lekkere warme choco te gaan drinken en het daarna nogmaals te proberen. Dit bleek een goed plan, want het klaarde al vrij snel op en toen hebben we nog enkele prachtige foto’s kunnen maken.

De IJszeekathedraal

Op de terugweg naar het centrum zijn we nog langs de IJszeekathedraal gelopen. Een bezoekje aan de binnenkant hebben we een keertje overgeslagen.

Terug in het centrum zijn we weer op tijd wat gaan eten (ditmaal bij de Noorse keten Egon), want om 17:50 zou de bus klaar staan voor de 2e jacht.

Op jacht naar het noorderlicht

Net als gisteren gingen we ook vandaag weer met Chasing Lights op pad op jacht naar het noorderlicht. In de bus zaten een aantal mensen van de avond daarvoor, maar voornamelijk een nieuwe groep onder leiding van onze gids Herman. De weersverwachtingen waren gunstiger dan de avond ervoor en ook de weg was beter begaanbaar. Ondanks dat werd ons wel direct verteld dat we opnieuw naar Finland zouden moeten rijden. Er stond ons dus weer een lange avond te wachten.

Doordat we goed konden doorrijden kwamen we veel sneller dan de andere avond bij de Finse grens aan. Hier stopten we en namen direct op de grens plaats. Alles werd uitgepakt en er was direct al een heldere hemel. De sterren waren enorm goed te zien en we kregen uitgebreid uitleg over de sterrenbeelden. Zelfs de Melkweg was te zien. Het was dus enkel nog hopen en wachten op het noorderlicht. Na wat wachten werden we beloond en konden we de eerste verschijningen waarnemen.

Hierna verdween het weer en werden we getrakteerd op warme chocomel. Juist toen de gids besloot om aan het eten te gaan beginnen nam de activiteit toe en werd het licht sterker. We zagen een duidelijke groene gloed die bewoog en steeds sterker werd. De hele groep begon direct foto’s te maken en er kwamen enkele prachtige plaatjes uit.

Het licht was veel sterker dan de avond ervoor en we waren dolblij met de prachtige foto’s die het opleverde. Hier waren we voor naar Tromsø en Noorwegen gekomen! We beseften dat we erg veel geluk hadden gehad. Daarentegen vergroot  het natuurlijk wel de kansen door meerdere avonden op jacht te gaan. Toen het licht weer zakte hebben we nog genoten van een zoet/pittig stoofpotje en nog enkele warme marshmallows naar binnen gewerkt. We hebben ook nog enkele pogingen gewaagd om Judith op een rendiervel door de sneeuw te laten glijden.

Net toen we dit onder de knie kregen moesten we de bus weer in om terug naar Tromsø te rijden. Na een tocht van enkele uren door veel betere omstandigheden (met uitzondering van een sterk snurkende medepassagier) kwamen we om 3 uur weer in het Scandic Grand Tromsø Hotel aan. Het was een geweldige ervaring, met gelukkig een nóg beter resultaat dan de avond ervoor. Dit is echt iets wat iedereen in zijn leven eens gezien moet hebben!

Vrijdag 30 december 2016 (Dag 4)

Doordat we nu eerder terug in het hotel waren hadden we de wekker gezet en hebben we vanochtend ontbeten in het hotel. Nadat we uitgecheckt hadden zijn we met een taxi naar het Tromsø museum geweest. Hier hebben we nog heel wat geleerd hebben over de Sami, het leven in de poolcirkel, en het Noorderlicht.

Na wat gegeten te hebben in het centrum hebben we de bus gepakt naar het vliegveld. We bleken hier wel héél vroeg te zijn, maar door onze goede vliegtickets kunnen we nog even lekker genieten in de SAS Lounge en deze blog schrijven! We vliegen om 18:45 van Tromsø naar Oslo waar we nog 2 nachten in Noorwegen zullen blijven.

Morgen dus weer een nieuwe dag, oudjaarsdag in Oslo!

0 gedachten over “Noorwegen, sightseeing in Tromsø en het noorderlicht (Dag 3)

• Joleen Doomen

Geweldig zeg , wat hebben jullie steeds mooie reizen , en voor ons zo gaaf om te volgen !
    Geniet nog van de laatste dagen .
    Gr

• Ossekoppen

Prachtig Juduth en Erik , echt om jaloers op te worden. Geniet er nog van en alvast een prettige jaar wisseling , doei en tot volgend jaar.