2018PeruReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Peru, Arequipa en de Colca Canyon (Dag 10/11/12)

Zoals in de laatste blog is aangegeven zijn we enkele dagen geleden in Arequipa aangekomen. Vanuit daar schrijven we nu deze blog. We hebben in dit gedeelte van Peru naast de prachtige stad Arequipa ook de Colca Canyon bezocht. In deze blog geven we een uitgebreid reisverslag hiervan!

Vrijdag 20 juli 2018 (Dag 10)

Na de nachtbus hadden we hier een volle dag en na het inchecken en ontbijt zijn we daarom direct de stad ingegaan. Eerst zijn we naar de Mercado San Camilo gegaan. Hier hebben we lekker rondgekeken en empanada’s gegeten.

Vervolgens zijn we naar het bekendste plein van Arequipa gegaan, het Plaza de Armas. Op de weg naar dit plein bleek er een grote parade aan de gang te zijn. Deze activiteiten in Arequipa zijn allemaal naar aanloop van de Onafhankelijkheidsdag van Peru op 28 juli. We hebben hier dan ook uitgebreid gebruik van gemaakt en lekker de parade bekeken.

Na de lunch zijn we naar het Museo Santuarios Andinos gegaan. Dit museum draait vooral rond het ingevroren Incameisje Juanita. Meer dan 500 jaar geleden was zij opgeofferd en nu is ze hier te zien.

Na wat rondkijken op internet besloten we om de dag erna direct de 2 daagse Colca Canyon tour te gaan doen. Bij het goed aangeschreven bureau Colonial Tours konden we een erg leuke deal maken en zouden we de ochtend erop al opgehaald worden. De tour was inclusief 2 lunches, diner en overnachting. We hoefden dus weinig meer te regelen. Na een korte blik op het Plaza de Armas gingen we terug naar het hotel.

Zaterdag 21 juli 2018 (Dag 11)

Na het uitstekende ontbijt werden we bij het hotel opgehaald voor de rit naar Chivay, een klein stadje in de Colca Canyon. We zouden gaandeweg de dag een hoogte van 4900 meter bereiken dus werden we goed voorbereid op de mogelijke gevolgen hiervan. We kregen onder andere uitleg over het kauwen van cocabladeren.

Gelukkig verliep dit allemaal goed voor ons en kregen we nergens last van. Onderweg stopte de bus regelmatig, zoals voor een groep Alpaca’s en wanneer we het hoogste punt hadden bereikt.

Het was inmiddels slecht weer geworden, en in de regen kwamen we aan in Chivay voor de lunch. We kregen een zeer uitgebreid buffet voorgeschoteld. We besloten om daarna gebruik te maken van de mogelijkheid om naar de thermale baden te gaan.

Hier kregen we geen spijt van, want voor een kleine entree konden we een uur lang lekker badderen in een temperatuur van 40 graden.

Hierna werden we naar het simpele hotel gebracht waar we een uur later werden opgehaald voor het avondeten. Het avondeten was voorzien van Peruaans entertainment, en dat hebben we geweten!

Al bij het voorgerecht begon de plaatselijke band enthousiast te spelen en al snel werden de nummers voorzien van volksdansende Peruanen. Tussen de nummers door was er de gelegenheid om met deze mensen op de foto te gaan. Na een aantal nummers werden de bezoekers ook steeds meer betrokken bij het dansen.

Bij de afsluitende dans was ik dan ook zelf aan de beurt. Ik werd naar voren gehaald en werd voorzien van Peruaanse kleding. Hierna heb ik samen met een soort van kip (?!?) staan dansen. Al snel werden er meer mensen uit het publiek bij betrokken en voor ik het wist stond ik buiten adem bij te komen van deze dans. Het was erg gezellig en grappig. Ook in Chivay zijn ze nu op de hoogte van mijn danskunsten.

Zondag 22 juli 2018 (Dag 12)

De volgende ochtend ging weer vroeg de wekker want de 2e dag van de tour brak aan. Het was erg koud in het hotel dus onder 3 dikke dekens hebben we de nacht doorgebracht. De dekens waren zo zwaar dat bewegen bijna niet mogelijk was, maar we hebben nog wel een paar uur slaap meegepikt.

Om 6:30 ging de bus dan ook weer op pad met als hoofddoel van de dag het spotten van de condor, de 1 na grootste vliegende vogel ter wereld. Na een korte stop kwamen we aan bij het punt in de canyon waar dit moest gaan gebeuren. Gelukkig zat het weer mee. Onder de stralende zon hebben we daarom kunnen genieten van verschillende condors die prachtig langs kwamen vliegen.

Na het zien van dit spektakel werd de terugreis ingezet. Onderweg stopten we wederom voor een uitstekend lunchbuffet en voor verschillende fotomomenten.

Aan het begin van de avond werden we weer netjes voor het hotel afgezet. De tour was ons erg goed bevallen, met mooie stops en uitstekend eten, voor een zeer schappelijke prijs bij Colonials Tours.

We konden weer inchecken in het hotel maar kregen nu zelfs een luxere kamer toegewezen. Hier moeten we niet te veel aan gaan wennen de komende weken! Na wat heerlijke pannenkoeken in Arequipa en wat kleine boodschappen zijn we ons bed weer ingedoken.

Morgenochtend vroeg worden we opgehaald en rijden we naar Cusco. Op de weg naar Cusco zijn er de afgelopen dagen problemen geweest dus het kan morgen wel eens een lange rit worden. We hebben vervolgens voldoende tijd om hier van bij te komen, want we zullen hierna 4 dagen in Cusco doorbrengen.

0 gedachten over “Peru, Arequipa en de Colca Canyon (Dag 10/11/12)

• Fantastische verhalen! Ik volg jullie via FB en geniet ervan. Over een kleine maand vertrekken wij naar Brazilië om jullie trip door ZAmerika ongeveer de andere kant op te doen. Erg blij met tips over tourorganisaties ook!

• Joleen Doomen

Jeetje het gaat afgezaagd klinken maar wat een fantastische beleving !

• leuk om jullie zo te volgen en het is prachtig om te zien wat jullie allemaal mee maken en mooie foto’s

• Oh wat is het genieten, echt geweldig wat jullue zien en beleven!

• Daniëlla Oomen-van de Kar

Super leuk om jullie te volgen tijdens deze mooie reis. Veel plezier toegewenst.

• Leuk hoor om jullie zo te volgen! De poncho en hoed staan je goed, Erik!