2018BraziliëReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Brazilië, Bonito (Dag 70/71/72/73)

Zoals Judith in de vorige blog al beschreven had, hebben we de afgelopen dagen in Bonito doorgebracht. We wisten niet precies wat we van deze plaats moesten verwachten, maar hadden hier voor gekozen omdat deze plaats vaak gecombineerd wordt met het Pantanal. Bonito heeft ons niet teleurgesteld in Brazilië!

We hebben uiteindelijk 4 nachten verbleven in het Che Lagarto Hostel in Bonito. Net buiten de stad kan je hier voor een erg goede prijs overnachten. Het is weliswaar een hostel, maar van alle gemakken voorzien. Bij aankomst zijn we op advies van onze Belgische vriendinnen direct een tour gaan boeken voor de volgende dag. Ondanks het gebrek aan Portugees hebben we via Google Translate een snorkeltour kunnen boeken door de Rio Sucurí bij Bonitour. Ook bleken er erg veel leuke eetgelegenheden te zitten in het centrum dus hebben we een paar erg lekkere pizza’s gegeten.

Dinsdag 18 september 2018 (Dag 70)

De volgende ochtend werden we rond 10:15 uur opgehaald bij ons hostel om met een klein busje naar de rivier te rijden. Bonito bevindt zich in het westen van Brazilië en de rivier was gelukkig maar kort rijden. Hier werd onze groep in tweeën gesplitst en kregen we onze zwemkleding uitgereikt. Gelukkig zat er een meisje in onze groep die de uitleg van de gids wat kon vertalen, maar erg moeilijk was het allemaal niet.

Na een kleine wandeling kwamen we bij de kraakheldere rivier aan. Het enige wat we hier hoefden te doen was op onze buik in de rivier te gaan liggen. Door het zwemvest en de stroming dreven we vervolgens zo met de stroming mee en konden we genieten van het uitzicht onder en boven water. Het water was erg helder en we konden veel vissen zien. Ook boven water was er veel moois te zien. Het was een erg ontspannen activiteit die bij terugkomst aan het complex werd afgesloten met een lekkere en uitgebreide lunch.

Check de video van onze YouTube pagina voor een impressie van deze snorkeltocht:

Bij terugkomst in het hostel hebben we lekker ontspannen en in de avond sushi gegeten. Ook zijn we wederom bij Bonitour langs gegaan om direct iets voor de volgende dag te boeken. We waren nu beter voorbereid en samen met een Engelstalige medewerkster boekten we de dag erna een tour naar de watervallen van Serra de Bodoquena. We sloten de avond af met enkele caipirinha’s in het hostel samen met wat gezellige Brazilianen.

Woensdag 19 september 2018 (Dag 71)

De volgende dag moesten we er vroeg uit, want om 7:30 uur zouden we al opgehaald worden. Het was deze keer wat verder rijden, dus we konden nog een lekker dutje doen in de bus.

Eenmaal aangekomen bij Serra de Bodoquena bleken we toch wel de jongsten van de groep te zijn. Samen met een groep van zestigers wandelden we over loopbruggen langs verschillende watervallen. Bij een aantal daarvan was er de gelegenheid om te zwemmen, en dit hebben we dan zeker ook gedaan in het heerlijke frisse water.

De watervallen zagen er geweldig uit, en we konden er dicht bij zwemmen. De groepsgenoten waren allemaal erg vriendelijk en met wat beperkt Engels hebben we toch nog wat contact gehad die dag. Na de watervallen werd de groep in tweeën gesplitst en zijn we met twee rubberbootjes nog richting een waterval gevaren. Dit mondde uiteindelijk uit in een groot watergevecht tussen de twee bootjes, waarin alle zestigers opeens kleine kinderen leken te zijn. Na een flinke plons in het water van de kabelbaan konden we gaan lunchen. De rest van de middag hebben we lekker ontspannen in hangmatten en aan het zwembad gelegen. Ontspannen kunnen ze in Brazilië wel, en dat lijkt dan ook een vast onderdeel van de tours in Bonito te zijn.

Check de video van onze YouTube pagina voor een impressie van deze watervallen:

Bij terugkomst in het hostel zijn we die avond samen met onze Belgische reisgenoten en nog een aantal mensen van het hostel naar een lokale markt gegaan. Hier stonden verschillende eetstalletjes, en werd flink gedanst. Het was een erg gezellige boel hier waar veel van de lokale bevolking op af was gekomen. Ook Judith en de andere meiden waagden nog een dansje met wat Braziliaanse mannen, waar de mannen van onze groep wijselijk aan de kant bleven kijken. Het was een erg leuke avond geworden waar we veel gelachen hebben.

Donderdag 20 september 2018 (Dag 72)

De dag erna hebben we afscheid genomen van Eva & Sara en vertrokken ook de andere mensen waarmee we naar de markt waren gegaan. Wij hebben de dag gevuld met praktische zaken zoals de was, een bezoek aan de kapper en het verder plannen van onze reis. Ook moesten we overstappen op een vierpersoonskamer, wat een geluk bij een ongeluk bleek te zijn. Die avond hebben we nog heerlijk vis gegeten bij Casa do Joao , een van de beste restaurants die we tijdens onze reis hebben bezocht.

Vrijdag 21 September 2018 (Dag 73)

Gisteren zijn we weer verder gereisd. We hebben namelijk besloten om vanuit Campo Grande met het vliegtuig door te reizen naar Brasilia, de hoofdstad van Brazilië. Nadat we uitgecheckt waren zijn we in de brandende zon naar de Subway gelopen voor een broodje en vervolgens door naar het busstation. Hier hebben we om 13:30 uur de bus naar Campo Grande genomen, waar we rond 18:00 aankwamen en we direct een taxi naar het Ibis Budget Campo Grande hebben genomen. De kamer is enorm klein maar zeer praktisch ingericht, perfect voor 1 nacht.

Bij aankomst hebben we direct Uber uitgetest en zo naar het winkelcentrum gegaan om wat te eten, en dit werkte perfect! Ook hebben we hier een Braziliaanse simkaart genomen zodat we in Brazilië beter bereik hebben voor bijvoorbeeld een Uber of navigatie.

Vandaag zijn we aangekomen in de hoofdstad van Brazilië: Brasilia. Hier verblijven we een aantal nachten…maar daar vertellen we volgende keer meer over!

0 gedachten over “Brazilië, Bonito (Dag 70/71/72/73)

• Ellen de Jonge

Heerlijk ons favoriet land…. geniet van de fijne mensen en het land!!!