2018BraziliëZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Brazilië,Curitiba (Dag 99/100/101/102)

Woensdag 17 oktober 2018 (Dag 99)

Na ons vertrek uit São Paulo zetten we koers richting de volgende bestemming in Brazilië, Curitiba. Doordat het weer aan de kust op dit moment niet zo goed is besloten we naar deze stad door te reizen. De bus vertrok om 10:00 en volgens goed Braziliaans gebruik stopte de bus rond lunchtijd weer in een enorme eetgelegenheid. Rond 17:00 kwamen we aan in Curitiba waar we weer een Uber naar het hostel namen.

De ramen van de bus waren flink geblindeerd waardoor we een sombere dag achter de rug hadden. Eenmaal aangekomen bleek het weer nog best mee te vallen. 3 nachten zouden we verblijven in het Motter Home Hostel, wat een uitstekende keuze bleek te zijn. We hadden een ruime kamer en het was een gezellig hostel met enorm behulpzaam personeel.

Die avond gingen we te voet naar de Fresh Live Market, een nieuwe foodhal met verschillende eettentjes en live muziek. Hier hebben we Mexicaans gegeten en genoten van de livemuziek en cocktails. Op de heenweg moesten we wel halverwege een Uber nemen omdat het inmiddels was gaan stortregenen.

Donderdag 18 oktober 2018 (Dag 100)

De volgende morgen gingen we te voet op zoek naar een tourist information center, die er volgens de kaart voldoende hadden moeten zijn. Het was inmiddels behoorlijk warm geworden en verschillende van deze kantoortjes bleken niet meer te bestaan. Bij de Mercado Municipal aangekomen konden we nog wel even rondkijken en foto’s maken.

Hierna gingen we verder naar het busstation. Daar was gelukkig wel een tourist information center…met het bordje: “I’ll be back”. Dit wachten duurde ons te lang en dus gingen we naar het oude centrum. Eindelijk vonden we er een die open was! Helaas werden we hier slecht geholpen door een jongen, en werden we dus nog altijd niet veel wijzer. Nergens in Brazilië werden we eigenlijk zo slecht geholpen in het tourist information center als hier in Curitiba. Gelukkig konden we hier wel lunchen in de buurt en nog wat foto’s nemen.

We gingen teleurgesteld terug naar het hostel om wat te chillen en ons mentaal en fysiek voor te bereiden op de tour van die avond. Voor deze avond hadden we namelijk een tour geboekt bij Tour Comida de Boteco. Op donderdag- en zaterdagavond organiseren ze een tour waarbij er 4 bars worden bezocht en je bij iedere bar wat te eten krijgt.

Om 19:00 uur stonden we dan ook klaar bij de eerste bar waarna de anderen binnen kwamen. We werden als enige buitenlanders van de tour hartelijk ontvangen. We hebben falafel, broodjes vlees, hamburger en kippenvleugels gegeten en genoten van verschillende drankjes.

Die avond hebben we gezellige gesprekken gehad met de andere groepsgenoten en veel gelachen. Er werden veel foto’s gemaakt en om ongeveer 23:30 gingen we goed gevuld weer richting het hostel. We hadden een heel gezellige avond gehad in Brazilië die we zonder deze tour in Curitiba niet hadden meegemaakt!

Vrijdag 19 oktober 2018 (Dag 101)

De andere dag moesten we behoorlijk bijkomen en voelden we ons behoorlijk duf. Na wat hulp van de dames van het hostel voor de komende dagen konden we toch op pad. Na een broodje konden we op korte afstand van het hostel de Torre Panorâmica in om de stad van grote hoogte te bekijken. Vanaf dat punt was goed te zien hoe groot deze stad eigenlijk is.

We sloten de middag af met een bezoek aan de botanische tuin van Curitiba. Dit is een van de bekendste bezienswaardigheden van de stad en is gratis toegankelijk. We hebben hier lekker rondgekeken en foto’s gemaakt. Hierna hebben we nog even rustig op bankje mensen zitten kijken, waarvoor dit een uitstekende plek bleek te zijn.

We hadden graag langer willen blijven maar omdat het hostel vol zat voor dit weekend besloten we om Curitiba te verlaten. We sloten ons verblijf in deze stad af met wederom een bezoek aan de Fresh Live Market. Deze keer namen we een Italiaanse maaltijd.

Zaterdag 20 oktober 2018 (Dag 102)

Vandaag zijn we dus verder getrokken met 1 doel: Beto Carrero World. Dit is het grootste pretpark van Zuid-Amerika en ligt in de stad Penha op ongeveer 3 uur rijden van Curitiba.

Om 12:00 vanmiddag namen we daarom de bus naar Picarra om van daaruit met de Uber naar ons hotelletje in Penha te gaan. We zitten op loopafstand van het park. De medewerksters van ons vorige hostel hadden met veel moeite kaartjes voor hadden kunnen regelen. We verblijven daarom 2 nachten in het Pousada Vila Acores, waar we zeer hartelijk ontvangen werden.

We zijn zojuist terug gekomen uit het stadje zelf waar we in een leuke opgezet pleintje met foodtrucks van een paar goed pizza’s en livemuziek hebben genoten. Morgen gaan we op tijd naar het ontbijt, want we gaan de hele dag naar Beto Carrero World!