2018PeruReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Peru, Machu Picchu (Dag 16/17)

We zitten inmiddels al weer een aantal dagen in Cusco zoals je in de vorige blog hebt kunnen lezen. Gisteren was het zover en hebben we de bekende Machu Picchu tour gedaan. Na wat rondkijken op internet zijn we naar Machu Picchu Reservations gegaan in het centrum van Cusco. Voor een redelijke prijs konden zij een trip aanbieden inclusief vervoer naar het station, treintickets, overnachting en middagkaartjes voor Machu Picchu. In deze blog lees je dan ook een uitgebreid reisverslag van onze trip naar het wereldberoemde Machu Picchu in Peru!

Donderdag 26 juli 2018 (Dag 16)

De nacht van woensdag op donderdag moesten we daarom vroeg het bed uit, want om 3:30 werden we opgehaald. Nadat de andere passagiers waren opgehaald werden we om 6:00 in Ollantaytambo afgezet. Daar konden we de trein van 6:40 naar Aguas Caliente nemen, in Peru ook wel bekend als Machu Picchu Town. We reden met Inca Rail een prachtige route naar dit toeristisch dorpje.

Aangezien we pas later op de dag in het hostel terecht konden besloten we om direct de tocht richting Machu Picchu in te zetten. We namen de dappere beslissing om er heen te wandelen, en de bus terug te nemen. Omstreeks 9:30 begonnen we en we hadden er flink de pas in. Na een tijdje andere mensen gevolgd te hebben kwamen we erachter dat we al geruime tijd verkeerd aan het lopen waren. Deze mensen gingen heel ergens anders heen!

Dit kostte ons ongeveer een uur extra wandelen en rond 11:00 konden we dus pas echt aan de juiste klim beginnen. Deze viel echter nog niet mee, met bijna 2 kilometer aan stenen trappen die tegen de berg op waren gebouwd. Bijna 2 uur later kwamen we volledig bezweet en na heel wat zuchten en vloeken aan op de top.

We besloten hier om geen gids te nemen en op eigen houtje lekker rustig Machu Picchu te verkennen. Eenmaal aangekomen op het bekende terrein keken we onze ogen uit. Naast het feit dat het volledige complex enorm indrukwekkend is bevindt het zicht ook op een unieke locatie. Deze combinatie maakt het erg speciaal. We moesten even wennen aan het feit dat het er werkelijk barstte van de bezoekers, maar na een tijdje konden we toch echt genieten van de prachtige uitzichten.

Na een paar uur (en 45 minuten in een een enorm lange rij te hebben gestaan voor de bus) namen we de bus terug naar Aguas Caliente. Hier aangekomen namen we volledig uitgeput allebei een heerlijke hamburger voordat we na een lekkere douche in ons bed doken. We hadden gelukkig een heerlijk bed en goede douche. Verder was de kamer verder niet veel bijzonders. Ondanks het lawaai op straat sliepen we toch lekker vroeg en hebben we een goede nacht gehad.

Vrijdag 27 juli 2018 (Dag 17)

Vanochtend zijn we om 8:30 uur weer in de trein gestapt en met de bus naar Cusco gebracht. Hier kunnen we gelukkig nog even chillen in het El Tuco Hostel alvorens we vanavond weer in de bus stappen. Om 22:00 vertrekt deze namelijk naar onze volgende bestemming: Puno!

0 gedachten over “Peru, Machu Picchu (Dag 16/17)

• Nou dat was al die trappen wel waard denk ik. Mooi hoor!

• Janine Raaymakers

Prachtige foto’s Erik en Judith. Was de bus zo klein of was het echt ontzettend druk met mensen die mee moesten?