2018PeruReisverslagenZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Peru, Puno en het Titicacameer (Dag 18/19)

Enkele dagen terug hebben we de nachtbus vanuit Cusco genomen naar Puno in Peru. Om 22:00 uur vertrokken we en om 5:30 uur kwamen we in Puno aan. Helaas hadden we niet zo veel in de bus kunnen slapen als we wilden en eenmaal aangekomen gingen we dus direct op zoek naar ons hotel. Wat we in Puno allemaal gedaan hebben en wat we vonden van het wereldberoemde Titicacameer in Peru lees je in dit uitgebreide reisverslag!

Zaterdag 28 juli 2018 (Dag 18)

Na ongeveer een kwartiertje lopen hadden we het gevonden en we konden gelukkig al direct inchecken en aanschuiven voor het ontbijt. Het NAK Hoteles is erg eenvoudig. Met warme douches en lekker ontbijt voor €15 per nacht vinden wij het ondertussen al snel goed. Na het ontbijt besloten we er een rustig dagje van te maken en eerst maar eens naar het Plaza de Armas te lopen. Het was net boven het vriespunt in de vroege ochtend. Gedurende de dag kwam de zon door en liep het toch al snel op tot ongeveer 20 graden. Eenmaal aangekomen bij het Plaza de Armas bleek er een trouwerij gaande te zijn in de Basilica Menor. Dit gaf de mogelijkheid om wat mooie plaatjes te schieten.

Bij het verlaten van de kerk werd het bruidspaar ontvangen met een echte Mariachi band en werd er direct gedanst op het plein, erg leuk om toevallig te zien!

Aangezien Puno aan het beroemde Titicacameer ligt besloten we richting de waterkant te lopen om wat te gaan eten. Nadat we ons door de enorme weekmarkt hadden gewurmd kwamen we aan bij het water. Hier was ruimschoots de mogelijkheid om iets te eten. Met onze buiken vol met forel besloten we om een van de kleine brommertaxi’s terug naar het plein te nemen. Voor ongeveer 1 1/2 euro werden we er heen gebracht.

Nadat we op het plein in het zonnetje genoten van een lekker ijsje zijn we nog naar Cerrito Huasjapata gegaan. Vanaf dit uitzichtpunt konden we nog mooi wat foto’s maken van de stad.

Voordat we die avond tapas zijn gaan eten hebben we de kamer voorzien van een elektrisch kacheltje omdat het wel erg fris werd op de kamer. Bij terugkomst bleek dit toch enige uitwerking gehad te hebben en dus konden we lekker slapen.

Zondag 29 juli 2018 (Dag 19)

De volgende ochtend hadden we goed ontbeten, want om 7:20 uur zouden we opgehaald worden door Kollasuyotravel. De dag ervoor hadden we bij dit bureau een tour geboekt op het Titicacameer. Hiermee zouden we de drijvende eilanden van Uros en het eiland Taquile gaan bezoeken.

Eenmaal in de boot kwamen we na een half uurtje varen al aan bij de drijvende eilanden van Uros. Op ongeveer 90 drijvende eilandjes gemaakt van riet wonen in totaal 2000 mensen die tegenwoordig voornamelijk leven van de toeristen die deze eilanden bezoeken.

Het was daarom erg druk met toeristen en vrij toeristisch opgezet. Zo moest er betaald worden voor een extra boottochtje en verkochten ze allerlei zelfgemaakte spullen. Als je daar eenmaal doorheen kijkt is het erg mooi om te zien hoe deze eilandjes gemaakt zijn.

Hierna zijn we de boot weer ingestapt en 1 1/2 uur later bij het eiland Taquile aangemeerd. Dit eiland ligt midden in het Titicacameer. Het wordt bewoond door verschillende families die nog volgens de traditionele wijzes leven.

Na een fikse wandeling met prachtige uitzichten kwamen we bij de lunchplaats aan waar we heerlijk te eten kregen. Na het eten hebben we nog wat tijd doorgebracht op het centrale plein van het eiland alvorens we weer terug naar Puno vaarden.

We werden weer met het busje in het centrum van Puno afgezet waarna we na het avondeten weer in het hotel aankwamen.

Het kacheltje staat inmiddels weer aan en de spullen worden gepakt voor morgen. Dan trekken we namelijk verder naar Copacabana, vlak over de grens in Bolivia. Morgen verlaten we dus Puno en Peru en begint onze reis door Bolivia aan die kant van het Titicacameer!

0 gedachten over “Peru, Puno en het Titicacameer (Dag 18/19)

• Ellen de Jonge

Aks Bolivia ook zo mooi is dan komt het vast goed!!!!!