2018BraziliëZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Brazilië, Rio de Janeiro (Deel 1) (Dag 114/115/116/117/118)

Donderdag 1 november 2018 (Dag 114)

Na ons verblijf op Ilha Grande zijn we vertrokken naar onze eindbestemming in Brazilië, Rio de Janeiro. Via EasyTransfer werden we rond 10:00 uur van het eiland opgehaald en met een busje naar Rio de Janeiro gebracht. Dit was nog een flinke rit, maar rond 15:00 kwamen we aan bij het Pura Vida Hostel. Hier bleek echter een enorme tegenvaller op ons te wachten.

De privékamer die we geboekt hadden bleek namelijk vies tegen te vallen. Het bed viel bijna uit elkaar, net als het nachtkastje en de wc-bril. De kamer en badkamer zaten vol met schimmel en we vonden nog een jointje van de vorige bezoeker. Nadat een andere kamer net zo erg bleek te zijn besloten we om hier zo snel mogelijk weg te gaan. We dachten er ook nog even aan om Alberto Stegeman te bellen van “Red mijn vakantie”. Gelukkig kregen we een gedeelte van ons geld terug (en later nog wat meer) en een zeer nette excuses van het management. We waren echter vooral blij dat we konden vertrekken.

Al heel snel hadden we iets nieuws gevonden en dat werd het Hoshtel, wat een straat verder lag. Dit was precies wat we zochten, met een mooie schone kamer, vriendelijk personeel en een goed bed! De lunch hadden we inmiddels overgeslagen en dus hadden we enorme honger. Na een paar goede hamburgers zijn we naar het strand van Copacabana gelopen om de eerste indrukken op te doen. Ondanks de tegenvaller wisten we er snel weer een goede dag van te maken!

Vrijdag 2 november 2018 (Dag 115)

De volgende dag gingen we vol goede moed op pad en wilden we na het ontbijt het bekende Christusbeeld gaan bezoeken. Met een Uber gingen we richting het station vanwaar een trein naar dit beeld vertrekt. Hier werd ons echter medegedeeld dat het enorm bewolkt was op de berg. De kans was groot dat zowel het uitzicht als het beeld niet zichtbaar zouden zijn. Gezien de hoge entreeprijs leek ons dit voor vandaag dus geen goed idee.

Na wat research besloten we daarom maar om naar een ander bekend uitzichtpunt in Rio de Janeiro te gaan, de suikerbroodberg. We stapten weer in de Uber. Daar aangekomen bleek ook hier hetzelfde verhaal te zijn. Een van de medewerkers adviseerde een andere dag te gaan want ook hier zou je alleen wolken zien.

We hadden het even gehad en besloten daarom om te doen wat de meeste mensen hier doen: lekker het strand opzoeken. Het begon inmiddels ook wat op te klaren, en warm is het hier toch wel. We kleedden ons dus maar om in het hotel en hebben na een broodje falafel van de middag genoten aan het strand van Ipanema.

Om de dag goed af te sluiten besloten we naar de wijk Lapa te gaan. Het meest populaire uitgaansgebied in Rio de Janeiro biedt talloze cafés, bars en nachtclubs. We hebben onze ogen uitgekeken in deze drukte. Zelf namen we hier wat hapjes en een drankje en lagen eigenlijk al weer in bed voordat het hier echt los zou barsten.

Zaterdag 3 november 2018 (Dag 116)

De 3e dag in Rio de Janeiro ben ik begonnen met een bezoek aan de kapper. Het was inmiddels weer hard nodig en vooral mijn baard moest nodig getrimd worden. Vervolgens zijn we naar de Copacabana gegaan om lekker aan het strand te gaan liggen. Doordat het deze zaterdag erg zonnig was bleek het ook enorm druk te zijn. We konden nog wel een klein plekje vinden en 2 stoeltjes huren om daar lekker te zitten.

Het water bleek hier niet al te schoon te zijn, maar we konden wel onze ogen uitkijken. Braziliaanse vrouwen schamen zich totaal niet voor hun lichaam, wat resulteert in piepkleine bikini’s. Dit geldt overigens ook voor vrouwen die we in Nederland dergelijke bikini’s sterk af zouden raden.

Na ons korte strandbezoek zijn we naar het hotel gegaan, want we zouden hier om 15:30 opgehaald worden. We gingen namelijk naar de voetbalwedstrijd tussen Fluminense en Vasco da Gama in het wereldberoemde Maracanã stadion. Bij het parkeren van de bus kon ik direct een shirt van de thuisploeg scoren. Samen met een flinke groep toeristen vertrokken we naar het stadion, waaronder een gezellig Deens stel en een (vervelende) bierdrinkende Zweed.

Het enorme stadion biedt plaats aan ongeveer 79.000 toeschouwers, waarbij er voor deze wedstrijd helaas nog geen 15.000 waren. Toch was het stadion bij binnenkomst al enorm indrukwekkend.

Het niveau van de wedstrijd verklaarde mogelijk het laag aantal toeschouwers, want het was een ronduit slechte wedstrijd. Het lage tempo, de vele fouten en de weinig goals zorgde voor een zwakke 1-0 overwinning voor Vasco da Gama. De sfeer was wel aangenaam met veel meelevende supporters en een fanatiek uitvak met Vasco aanhangers.

Terug bij het hotel zetten we koers richting een tapasrestaurant aan de kust om de dag mee af te sluiten. We doken op tijd ons bed in, want de volgende ochtend stond er weer een activiteit op het programma. Deze nacht ging in Brazilië overigens ook de zomertijd in, waardoor we dus een uur minder konden slapen. Het verschil met Nederland is nu nog maar 3 uur.

Zondag 4 november 2018

Zondagochtend waren we vroeg uit de veren want we moesten om 9:00 uur bij Rio by Bike zijn voor de fietstour van deze ochtend. Met wat vertraging nam Stefan ons mee op pad door Rio. De 4 uur durende Panoramic Tour bracht ons langs de verschillende wijken en bezienswaardigheden in deze wereldstad die verrassend goed per fiets is te ontdekken. We kregen een paar goede fietsen mee. Onze eerste stop was de bekendste begraafplaats van Rio, vanwaar we ook een mooi uitzicht hadden op enkele favela’s en het bekende christusbeeld.

Hierna vervolgden we onze rit richting de wijk Flamengo. Hier stopten we aan het water waar we onder het genot van een kokosnoot mooi uitzicht hadden op de suikerbroodberg,

Het weer veranderde de hele dag en met de hoge temperaturen was het lekker dat het ook even miezerde, en daarna de zon weer flink ging schijnen. We fietsten vervolgens door naar het oude centrum van Rio waar we nog uitleg kregen over de verschillende musea die hier zitten. Hierna reden we verder richting de wijk Lapa.

Iets verder om de hoek kwamen we aan bij de bekende trappen van de Chileense kunstenaar Jorge Selarón, de Escadaria Selarón. Ondanks de enorme drukte konden we hier nog een leuke foto laten nemen.

De terugweg bracht ons langs het strand van Botafogo waar op dat moment het Heineken F1 Experience bezig was en de Braziliaanse coureur Philipe Massa demonstraties had gegeven. Ook hier was een mooi fotomoment dat we niet konden laten liggen, voordat we ons door de enorme drukte zouden gaan worstelen om de rit voort te zetten.

De laatste stop was aan de Copacabana waar onze gids Stefan uitleg gaf over de ontwikkeling van deze bekende wijk. Hierna reden we terug naar het startpunt en namen we afscheid. Het was een zeer uitgebreide tour met goede uitleg en een aangename gids. We hadden een gezellige ochtend gehad, maar hadden inmiddels enorme honger.

Daarna besloten we om naar het plein van Ipanema te gaan om een sushi-buffet te nuttigen. Ondanks dat we goed hadden gegeten waren we erg vermoeid van de fietstocht. Daarom besloten we om enkel nog de hippie markt op het plein te bezoeken en toen terug te gaan naar het hotel. We hebben de dag later afgesloten met een wandeling langs het strand van de Copacabana en een pizza (en een caipirinha natuurlijk!)

Maandag 5 november 2018

Na de intensieve fietstour van zondag besloten we om gisteren wat rustiger aan te doen. We namen daarom na het onbijt de Uber richting het station vanwaar we de trein naar het beeld van Christus de Verlosser konden nemen. Deze keer hadden we meer geluk met het weer en konden vrij snel instappen. We zaten aan de rechterkant van het treintje wat een goed uitzicht gaf.

Het was een frisse dag met 22 graden en boven op de berg was het nog een stuk koeler. Nog altijd was het vrij druk bij het Christus beeld en dus was dringen om een goede foto te maken. Gelukkig was zowel het zicht richting het beeld als naar beneden goed.

Na ons bezoek aan here Jezus was het inmiddels tijd om te gaan eten. Als je in Brazilië bent moet je zeker eens een churascaria bezoeken. Dit is onbeperkt vlees eten voor een vaste prijs waarbij ze aan tafel verschillende vleesspiesen presenteren en je zo je vlees kan kiezen. Het is wel een prijzige maaltijd, maar de kwaliteit is erg goed en je gaat zeker niet met honger van tafel. Wij kozen voor Carretão in Ipanema en kregen hier geen spijt van. We hadden onze buiken goed vol waarna we terug gingen naar het hotel.

Aangekomen in het hotel raakten we aan de praat met Yamila waarmee we afspraken om later die avond naar Pedra do Sal te gaan. Dit is een pleintje in Rio waar op vrijdag- en maandagavond een sambafeest plaats vindt. Er was muziek, veel mensen en lekkere drankjes dus we hebben het er nog erg gezellig gehad.

Vandaag hebben we ook een leuke tour gedaan in Rio, waar we nog tot komende vrijdag zitten. Volgende keer dus meer over Rio in de laatste blog van deze reis!

0 gedachten over “Brazilië, Rio de Janeiro (Deel 1) (Dag 114/115/116/117/118)

• Hetty Elst

Dank je wel voor jullie mooie foto’s en de reisverslagen,ik heb er van genoten,jullie moeten toch een enorme energie hebben om zoveel te ondernemen.Ik wens jou en Judith een hele goede terugreis toe,en we rekenen er op dat je op tijd terug bent voor de 11 -11 viering. Groetjes. Hetty Elst

• Lian Poppe

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt , om nooit te vergeten! Tot zondag!