2018BraziliëZuid-AmerikaZuid-Amerika (11/07/2018-10/11/2018)

Brazilië, Salvador (Dag 91/92/93)

Om nog even terug te komen op onze vorige blog, het tapasrestaurant in Aracaju was die avond wel open en we hebben er nog heerlijk gegeten! We sloten ons verblijf in Aracaju dus af met een heerlijke maaltijd. Daarna was het tijd om verder te reizen naar onze volgende bestemming in Brazilië, Salvador de Bahia. In dit reisverslag lees hoe dit allemaal is gegaan!

Dinsdag 9 oktober 2018 (Dag 91)

De dag erna zijn we vertrokken naar Salvador. Na een rustige ochtend hebben we om 13:30 uur de bus genomen naar Salvador, die ons na 5 uur rijden in Salvador bracht. We namen vervolgens de Uber naar het hotel. De route bracht ons lang het beroemde stadion van Salvador waar Nederland tijdens het WK voetbal in Brazilie Spanje nog met 5-1 vernederde. Hierna kwamen we aan bij The Hotel in de wijk Barra. Het hotel is erg modern met zeer mooie kamers. Ook heeft het een Italiaans restaurant waar we die avond pasta hebben gegeten. Enkele dagen later zouden we een uitgebreide stadstour doen met de Vlaamse gids “Ivan Bahia“, waarmee we eerder al contact hadden gehad. Voor deze dag raadde hij ons aan om naar de wijk Pelourinho te gaan, het historische centrum in Salvador.

Woensdag 10 oktober 2018 (Dag 92)

Omdat we het wat ver vonden om te lopen namen we na het ontbijt gewoon weer een Uber naar de Mercado Modelo. Dit is een wat toeristische markt waar we even kort hebben rondgekeken. Hier direct tegenover zit de Elevador Lacerda, een iconische lift waarmee je voor 0,15 $R naar het hoger gelegen oude centrum kon gaan.

Hier werden we direct aangesproken door een gids. De gids had eerder al het bekende Indische meisje Malala rondgeleid en wist ons in het Engels te overtuigen om ons nu rond te leiden. Voor een aardig prijsje zou hij ons het een uur lang rondleiden. Voor we het wisten liepen we met hem door de straten van Pelourinho. Salvador staat in Brazilië vooral bekend om de Afrikaanse wortels die deze stad heeft. Onze gids kon hier gelukkig veel over vertellen.

De enthousiaste man bracht ons onder andere naar de San Francisco kerk waar hij ons veel uitleg kon geven. Langs verschillende straten vertelde hij over de sociale projecten, lokale producten, en Candomblé. De kleurrijke straten waren mooi om te zien en de uitleg was zeker interessant. Tenslotte probeerde hij ons nog meer tours aan te smeren en in bepaalde winkels producten te kopen, maar hier gingen we niet in mee.

We eindigden de tour op een bekende plein in deze wijk. Op deze plek was een groot gedeelte van de videoclip van Micheal Jackson’s “They don’t care about us” opgenomen. Het plein is hier nog altijd bekend van en dus maakten we hier in de brandende zon van Brazilië nog enkele foto’s van dit plein in Salvador.

Na het kopen van een souvenir en een kort bezoek aan een klein museum zijn we terug gewandeld naar de lift. Hierna namen weer een Uber terug naar het hotel.

Terug in het hotel ben ik naar de kapper gegaan voor een frisse coupe en om mijn verwilderde baard wat bij te laten werken. Na een drankje op het dakterras sloten we de dag af in het aangrenzende winkelcentrum en zijn we hamburgertjes gaan eten.

Donderdag 11 oktober 2018 (Dag 93)

Vandaag stond de stadstour met onze Vlaamse gids op het programma. Iets na 9:00 uur kwam hij bij ons hotel aan. We begonnen met een kleine wandeling door de wijk Barra. Hier kregen we veel interessante uitleg over de historie van de stad en begonnen we de dag met een bezoek aan de vuurtoren van Barra en het fort van Santa Maria.

Ondertussen vertelde onze gids ook ronduit over zijn positieve ervaringen met Erica Terpstra. Enkele weken geleden had hij haar nog rondgeleid voor het programma “Erica op reis”

De volgens stop was een kleine vissershaven waar ook nog op kleine schaal in vis gehandeld werd.

Een rit door de drukke (en openliggende) straten van Salvador bracht ons na de middag bij de Basílica do Senhor do Bonfim. Deze bijzondere kerk had een aparte ruimte waar mensen konden bidden. Dit bidden had wel een bepaald doel, bijvoorbeeld een specifiek ledemaat. Daarnaast is deze kerk bekend van de gekleurde lintjes die je overal in de stad ziet.

Na een goede Braziliaanse dagschotel reden we verder naar Fort de Monte Serrat, vanwaar we een prachtig zicht op de skyline van Salvador hadden.

Hierna gingen we verder naar Feira de São Joaquim. Deze lokale markt was een groot doolhof van kraampjes. Deze stonden vol groente, fruit, houtsnijwerk, vlees en vis. Er was zelfs een gedeelte waar de levende kippen, geiten en ander gedierte nog levend uit te kiezen viel. Het was een mooi chaotisch tafereel waar onze gids nog wat boodschappen kon inslaan.

Na een kort ritje naar de Santo Antônio da Barra kerk bracht hij ons weer terug naar het hotel. We hebben een erg mooie en gezellige dag gehad in Salvador waar we weer veel hebben opgestoken. De uitzichten waren mooi en de plekken waren zeer de moeite waard. ’s Avonds zijn we Acai gaan eten met fruit en granola. Dit frisse fruitijs hadden we al veel gezien maar nog niet op deze wijze gegeten.

Morgen vertrekken we weer uit Salvador en trekken we verder naar het zuiden. We pakken namelijk het vliegtuig naar de grootste stad van Zuid-Amerika, São Paulo!

0 gedachten over “Brazilië, Salvador (Dag 91/92/93)

• Ha Judith en Erik wat een prachtige foto s weer mijn koffer staat klaar en ga morgen naar Patries ik wens jullie nog heel veel reis plezier gr ada