2019MexicoMexico (20/07/2019 - 09/08/2019)Noord-AmerikaReisverslagen

Mexico, het prachtige meer van Bacalar (Dag 13/14/15)

Donderdag 1 Augustus 2019 (Dag 13)

Donderdag vertrokken we weer vanuit Mérida en gingen we richting onze volgende bestemming in Mexico, Bacalar. Met ongeveer 350 kilometer was dit de grootste afstand die we op 1 dag af moesten gaan leggen tijdens onze reis. We besloten daarom tijdig te vertrekken. De rit zou ongeveer 4 1/2 uur in beslag nemen en ging voornamelijk over de lange saaie snelwegen die tussen de verschillende steden is aangelegd. Het is dus vooral kwestie om goed wakker te blijven.

Een vrachtwagentje voor ons had hier duidelijk meer moeite mee. Voor ons zagen we hem al van zijn weghelft afwijken en opeens omslaan. Het vrachtwagentje sloeg volledig over de kop en kwam toen op de vluchtstrook op 4 wielen weer tot stilstand. Een andere vrachtwagenchauffeur stopte om te kijken hoe het ging. Bij het passeren zagen we dat de chauffeur in ieder geval bij bewustzijn was. Na een tankbeurt halverwege veranderde de weg langzaam en reden we door verschillende plaatsjes heen. Rond 14:00 uur kwamen we tenslotte in Bacalar aan, onze bestemming.

Bacalar

Bacalar is een klein plaatsje dat gelegen is aan de lagune van Bacalar. Deze lagune is bekend vanwege de “ 7 tinten blauw” die het zou bezitten. In deze plaats kan je dan ook verschillende activiteiten doen op deze lagune.

We checkten in in het Poza Clara Sanctuary hotel, dat een straat verwijderd ligt van de lagune.

Op korte afstand van het centrale plein en de lagune ligt ons hotel.
De kamer heeft een heerlijk groot balkon met een hangmat.

Eenmaal ingecheckt liepen we richting de lagune en vonden daar een afgesloten gedeelte. Voor een kleine prijs konden we daar wat stoelen huren en hierna namen we direct een duik in de lagune. Het water was behoorlijk warm en zag er inderdaad prachtig helder blauw uit.

Het prachtige blauwe water van de Lagune van Bacalar.

Al vrij snel begon het te regenen en gingen we terug naar het hotel. We kleedden ons om en gingen op pad. We hadden namelijk afgesproken met Nard, die we vorig jaar tijdens onze reis door Zuid-Amerika hadden ontmoet. Een paar weken terug zagen we op Instagram dat hij ook deze kant op ging. Toevallig ontdekten we dat we allebei op hetzelfde moment in Bacalar zouden zijn. We hebben samen een betaalbare eetgelegenheid gevonden en (ondanks de harde en slechte straatartiesten) gezellig bijgepraat over onze reizen.

Vrijdag 2 Augustus 2019 (Dag 14)

Ondanks het wat kleinere bed hadden we goed geslapen. Na het ontbijt konden we rustig aan doen want we hadden voor vandaag een activiteit gepland waar we pas om 11:30 uur moesten zijn.

Amir AdvenTours – 7 Colors Lagoon Boat Tour

De activiteit van vandaag was dus de 7 Colors Lagoon Boat Tour van Amir AdvenTours. Ik had het bedrijf op internet gevonden en was op de positieve recensies afgegaan.

Na een kort autoritje kwamen we aan bij de vertreklocatie net buiten Bacalar. Hier aangekomen druppelden de andere deelnemers van de tour binnen en om 12:00 uur zouden we vertrekken. De groep werd opgesplitst in 2 boten, waarvan wij gelukkig in de Engelstalige zaten. Met ongeveer 18 toeristen vaarden we uit.

Tijdens de tour zouden we verschillende stops en verschillende delen van de lagune te zien krijgen. Een ander belangrijk deel van deze tour was het feit dat we een kleine fruitlunch zouden krijgen….en drank! De drank was goed geregeld, want we kregen regelmatig cocktails (en indien gewenst fris).

De eerste stop was op een plek in de lagune waar we ons in konden smeren met modder. Deze modder zou goed zijn voor de huid, dus gingen we er voor. Daarnaast konden we hier heerlijk wat rondzwemmen.

Het was heerlijk in het heldere water
De zon kon goed zijn gang gaan op onze hoofden.

Hierna stapten we de boot weer in. Door de geluidsbox klonk gedurende de tour muziek, en bij het nummer Tequila werd ons een traditie geleerd. Dit nummer betekende namelijk een rondje tequila.

Ondertussen kwamen we langs verschillende bezienswaardigheden in de lagune, waaronder een enorm diepe cenote.

De kleursverandering van het water geeft het enorme diepteverschil weer.
De uitzichten waren prachtig.

De volgende stop waren de stromatolieten. Deze zogenaamde “levende stenen” zijn volgens onze informatie de oudste vorm van leven op aarde en zijn hier te vinden. Vanaf een afstandje konden we dit zien al was er helaas niet veel meer te zien dan wat restanten ervan.

De stromatolieten
Onze gidsen maakten ondertussen de fruitlunch klaar.

We sloten de tour af met een laatste stop in een ondieper gedeelte. Hier werd het volleybalnet opgezet en hebben we nog even sportief gedaan.

Onze laatste stop

Op de terugweg kregen we nog een laatste cocktail en rondje tequila en zo kwamen we toch wel iets beschonken aan wal. Heel rustig reden we met de auto terug naar ons hotel waar we veilig aankwamen en onderweg gelukkig ook geen Mexicaan op de motorkap hebben gekregen.

Die avond hadden we op advies van Rosanne (die hier al een tijdje woont) heerlijk gegeten. Het was inmiddels gaan bliksemen en dus namen we nog snel een ijsje bij Annie voordat we teruggingen naar het hotel. Op het terras hebben we nog even genoten van de bliksem en de regen die op het dak kletterde.

Zaterdag 3 Augustus 2019 (Dag 15)

Voor vandaag volgende we nog een tip van Rosanne, en dat was Los Rapidos. Na het ontbijt vertrokken we daarom ook voor een klein ritje.

Los Rapidos

Los Rapidos is een restaurant gelegen aan een stroomversnelling die verbonden is aan de lagune. Voor 100 peso’s per persoon (ongeveer €4,50) konden we gebruik maken van een bedje of stoeltje met uitzicht op de stroomversnelling. Uiteraard konden we ook lekker wat eten en drinken bestellen.

Met verse guacamole keken we uit op de stroomversnelling.

Nadat we onze plekken hadden veroverd liepen we naar de stroomversnelling. In het kraakheldere water kan je je ongeveer 200 meter lang mee laten voeren in het water. Meer dan dat is het niet, maar dit is dan ook ruim voldoende om een leuke dag te hebben.

Het kraakheldere water was heerlijk om in te zwemmen.
Op een aantal punten zaten er touwen in het water waaraan je je vast kon houden.
Ook Judit genoot zichtbaar in de stroomversnelling.

Veel Mexicanen (en veel Nederlanders) zagen we regelmatig voorbij komen zwemmen. Ook hier waren overigens stromatolieten te vinden waar je eigenlijk van af moest blijven. Helaas bleek dit voor veel mensen toch iets te veel gevraagd.

Los Rapidos is een erg leuk uitstapje waar je je makkelijk een paar uur kan vermaken. Bij terugkomst hebben we in het hotel nog even gezwommen.

Vanavond gaan we nog wat eten bij een van de vele leuke restaurantjes hier in Bacalar voordat we morgen weer verder reizen. Morgen rijden we namelijk door naar Tulum, waar we 2 nachten zullen verblijven!

Een gedachte over “Mexico, het prachtige meer van Bacalar (Dag 13/14/15)

• Els Tiberius

Wat ontzettend leuk die reisverslagen!! , en Bacalar waar Rosanne woont is idd heel mooi zeg!!!