2019MexicoMexico (20/07/2019 - 09/08/2019)Noord-AmerikaReisverslagen

Mexico, relaxen in Tulum (Dag 16 & 17)

Zondag 4 augustus 2019 (Dag 16)

Zondag zijn we na het ontbijt vertrokken uit Bacalar. Eerst namen we een straat verder van het hotel nog een lekker broodje (het ontbijt had iets meer gemogen) en daarna konden we op pad. Het was ongeveer 2 1/2 uur rijden naar de volgende bestemming; Tulum. In dit reisverslag nemen we je daarom mee naar onze volgende bestemming in Mexico, en dat is Tulum!

Ondanks de vele verkeersdrempels kun je over het algemeen goed doorrijden op de Mexicaanse wegen.
Tulum

Al voor de middag kwamen we aan bij het Elements Tulum Boutique Hotel. Helaas konden we nog geen gebruik maken van de kamer. We konden gelukkig al wel gebruik maken van de gratis fietsen die bij ons verblijf horen. We namen daarom ieder een fiets en reden het centrum in om iets te eten.

Onder het genot van een broodje besloten we om hierna direct naar de Maya ruïnes van Tulum te gaan. Dit zou ongeveer 10 minuten fietsen zijn en dan zouden we deze activiteit in ieder geval al afgevinkt hebben. We stapten dus maar op de fiets in de hitte van Mexico richting de ruïnes van Tulum. Eenmaal aangekomen bij de ruïnes bleek het erg handig te zijn dat we met de fiets waren. We konden ze namelijk erg dicht bij de ingang parkeren.

Het voordeel van onze fietsen was dat we dicht bij de ingang konden parkeren en geen parkeerkosten hadden.

Voor 75 peso’s (ongeveer €3,50) per persoon konden we de ruïnes bekijken. Het bijzondere van de ruïnes van Tulum is dat ze direct aan de zee gelegen zijn. Dit levert naast een frisse wind ook de gelegenheid tot het maken van mooie foto’s op. Daarnaast staan er veel palmbomen op het terrein en struikel je echt bijna over de iguanas.

Uiteraard staan er nog veel overblijfselen.
De ligging aan zee maakt dit een hele bijzondere ruïne.
Iguanas waren er in overvloed!
De ruïnes van Tulum bezoek je niet in je eentje!

De ruïnes van Tulum zijn een populaire dagbestemming voor toeristen die bijvoorbeeld in Playa del Carmen verblijven. In combinatie met het feit dat de Mexicanen op zondag gratis toegang hebben maakt het tot een erg drukke bedoeling. Daarnaast was de temperatuur weer behoorlijk opgelopen en dus verlangden we naar een duik in het zwembad van ons hotel.

Het was flink zweten!

We stapten dus snel op onze fietsen en gingen terug naar het hotel waar we in konden checken.

Elements Tulum Boutique Hotel

We verbleven dus in het Elements Tulum Boutique Hotel en dit bleek een goede keuze te zijn. Naast de gratis fietsen heeft het hotel een lekker zwembadje en erg ruime en mooie kamers. In dit lekkere grote bed zouden we wel goed gaan slapen!

Het kingsize bed was precies wat we zochten.
Een hotel zonder zwembad is voor ons geen optie in Mexico.

Die avond pakten we na een goede opfrisbeurt de fietsen weer om iets te gaan eten. We besloten voor de burrito’s te gaan en deze vielen niet tegen. Ze waren echter zo groot dat we ze niet helemaal op kregen.

De goed gevulde burrito’s.

Na het eten fietsten we nog even naar het centrale plein. Op een kunstgrasveld in een voetbalkooi bleek hier een officiële dameswedstrijd bezig te zijn. Het niveau was overigens niet verkeerd, en we waren niet de enige toeschouwers van deze wedstrijd.

Ook deze Mexicaan keek zijn ogen uit.

Vanaf de weg zagen we in de verte nog iets wat onze aandacht trok; de kermis! Het bleek kermis te zijn in Tulum en dus fietsten we die kant op. Het was een kermis zoals we die vorig jaar ook hebben gezien tijdens onze reis door Zuid-Amerika. In deze landen betekent dat attracties die niet zo zijn afgewerkt zoals we dat in Nederland kennen en waarschijnlijk zouden ze ook niet aan onze veiligheidsvoorschriften voldoen. We keken hier onze ogen uit en zagen onder andere kraampjes waar je kon paintballen, een gammel reuzenrad, een Mexicaanse versie van roulette (voor kinderen?) en het wereldberoemde ”balletje balletje”.

Een Mexicaanse kermis is een lust voor het oog.

Zo hadden we uiteindelijk meer gedaan op deze dag dan we aanvankelijk verwacht hadden. Op de terugweg namen we nog maar eens een lekker ijsje en goed vermoeid ploften we in ons bed.

Maandag 5 augustus 2019 (Dag 17)

Vandaag zijn we een andere bezienswaardigheid van Tulum gaan bezoeken; het strand. Na het ontbijtbuffet hebben we de fietsen gepakt en naar het strand gereden. Op advies van het hotel gingen we richting Beachclub Mía, waar gratis ligbedjes op ons lagen te wachten. De rit naar het strand was toch wat langer dan we gedacht hadden dus we waren erg blij toen we de beachclub in zicht kregen.

De rit naar het strand was iets langer dan we verwacht hadden.

We werden hartelijk ontvangen en konden een lekker ligbed aan het strand uitzoeken. Zoals we al verwacht hadden lag er behoorlijk veel zeewier op het strand en in de zee. Dit is een groeiend probleem in Mexico waar men dit jaar extreem veel last van heeft. Thuis hadden we hier al iets over gelezen, dus echt verrast waren we niet. Men is op allerlei manieren bezig om dit ook te verwijderen, maar eigenlijk is het echt een geval van “dweilen met de kraan open”.

Zoals bijna overal in Mexico ook zeewier op de stranden van Tulum

Gelukkig valt de geur enorm mee en maakte het ons niet al te veel uit. We hebben heerlijk aan het strand gelegen en een duik genomen in het zwembad van de beachclub. Met een lekker drankje en hapje erbij hebben wij hier een hele relaxte middag gehad.

We lagen lekker aan het strand.
Gelukkig was er ook een zwembad.
En zoals altijd in Mexico was er met het eten ook niets mis in Tulum.

Helemaal uitgerust (en behoorlijk wat peso’s minder) verlieten we de beachclub na een ontspannen dag. Terug in het hotel spoelden we nog even het laatste beetje zand van ons af in het zwembad en gingen terug naar de kamer.

Vanavond hebben we sushi gegeten en de dag nog maar eens afgesloten met een ijsje. Het zelfgemaakte ijs moest wel erg goed zijn want de voorgaande dag zagen we er een wachtrij staan. Dit bleek inderdaad het geval te zijn en zo sloten we ons verblijf in Tulum goed af.

De lekkerste ijsjes van Tulum

Vanavond duiken we extra vroeg ons bed in. Morgen staat er namelijk een speciale dag te wachten. We moeten om 5:30 uur al vertrekken naar Playa del Carmen waar we opgehaald zullen worden door Underwater Mexico. Met dit bedrijf gaan we namelijk de Whale Shark Experience doen in de goede hoop dat we morgen met de walvishaaien mogen zwemmen. (Na onze reis komt hier een uitgebreid verslag van op de website te staan!) Morgen dus vroeg op voor een spannende dag in onze laatste bestemming; Playa del Carmen!

Een gedachte over “Mexico, relaxen in Tulum (Dag 16 & 17)

• Wat een heerlijke reis! Hoop dat jullie veel walvishaaien spotten, het is de tijd van het jaar. Veel plezier nog de laatste dagen.