2020ArtikelenDen Haag (15/08/2020-17/08/2020)EuropaNederlandReisverslagenRotterdam (22/07/2020-24/07/2020)

Den Haag, rondleiding Binnenhof en Rowwen Hèze (Dag 3)

We zijn inmiddels weer thuis en hebben de eerste nacht in ons eigen bedje er al weer op zitten. Toch willen we nog even kort terugblikken op onze derde, en laatste dag van onze citytrip naar Den Haag. Na het sightseeing op onze eerste dag en het fietsen op de tweede dag hebben we gisteren namelijk nog een prachtige derde dag gehad in Den Haag waarbij we een rondleiding door het binnenhof hebben gemaakt en een concert van Rowwen Hèze hebben bezocht.

Maandag 17 augustus 2020 (Dag 3)

Net zoals de voorgaande dagen begon de dag goed met een ontbijtje op de kamer. Ook deze keer konden we onze ontbijtpakketjes van het Staybridge Suites – The Hague – Parliament ophalen en in de kamer lekker ontbijten. Omdat dit onze laatste dag zou zijn hebben we daarna al onze spullen bij elkaar geraapt en onze koffertjes weer ingepakt. Gelukkig konden we ze bij de receptie achterlaten tot we Den Haag zouden verlaten. Nadat we dit gedaan hadden brachten we ook onze fietsen terug naar Fietsverhuur Den Haag en gingen we wandelend verder.

Ontbijt op de kamer!
Rondleiding Binnenhof

Een maandagochtend in een stad is altijd lastig hebben we in het verleden al wel gemerkt, en in Den Haag bleek dit niet veel anders. Winkels openen later en veel bezienswaardigheden zijn op maandag gesloten. Toen we bij de Sint-Jacobskerk stonden en erachter kwamen dat deze ook gesloten was namen we het besluit om een rondleiding door het Binnenhof te nemen. We boekten voor €5,50 per persoon om 10:25 uur twee plaatsen voor de tour van 10:30 uur en haastten ons richting het Binnenhof. Voor het gebouw van Prodemos stonden de andere bezoekers al klaar en kwam de gids net aanlopen. We waren dus precies op tijd om mee te gaan.

De rondleiding was erg interessant en de vriendelijke gids Erik vertelde veel informatie over de democratie in Nederland. Ook was er uitleg over de gebouwen op het Binnenhof en de functies ervan. We hadden er een paar dagen geleden ook al gelopen maar de extra uitleg zorgde ervoor dat het bezoek een stuk interessanter was. Het hoogtepunt van de rondleiding was het bezoek aan de Ridderzaal. Bekend van Prinsjesdag was het erg leuk om deze zaal eens met eigen ogen te zien. In verband met de coronamaatregelen was een bezoek aan de Tweede Kamer helaas niet mogelijk, maar dat mocht de pret niet drukken.

Gids Erik bij de ingang van het Ministerie van Algemene Zaken
De bekende Ridderzaal
Haagse Harry

Na ongeveer een uur kwam er een einde aan de rondleiding en wandelden we de Grote Marktstraat in. Er viel ons al snel iets op aan de grootste winkelstraat van Den Haag. Bij verschillende winkels stonden medewerkers buiten voor de ingang. Al snel kwamen we erachter dat er een stroomstoring in de stad was waardoor een groot gedeelte van de stad zonder stroom stad. Ook in deze winkelstraat was dit het geval dus was het niet mogelijk om nog even te winkelen. We wandelden door naar het standbeeld van Haagse Harry, maakten snel een foto en namen plaats op het terras.

Stripheld Haagse Harrie

Na ongeveer een uurtje merkten we dat de stad weer van stroom was voorzien en we besloten om naar het Plein te lopen. Hier hebben we nog lekker geluncht. Het bleek een goede plek om mensen te kijken, want naast de vele toeristen zagen we hier ook politici als Klaas Dijkhoff en Gert-Jan Segers voorbij komen. Judith had een paar dagen eerder ook al Di-rect gitarist Spike voorbij zien rijden in zijn auto, dus het Haagse plaatje was nu helemaal rond. We kochten nog een klein souvenirtje, pikten de koffers op bij het hotel en stapten in onze auto. Daarmee sloten we ons bezoek aan Den Haag af.

Rowwen Hèze

Onze trip zat er echter nog niet in, want die zouden we afsluiten in Brielle. Aan de rand van deze Zuid-Hollandse vestingstad vindt deze zomer namelijk “De Tuin van 2020” plaats. Dit zijn een reeks concerten die volledig aan alle maatregelen van het RIVM voldoen met 3 optredens op een dag. Eerder traden er al artiesten als Nick & Simon, de 3J’s en Trijntje Oosterhuis op, maar gisterenavond werd er plaats gemaakt voor goede muziek: Rowwen Hèze.

Voor diegene die ons kennen is het geen verrassing, maar wij zijn grote liefhebbers van deze Limburgse formatie en bezoeken meerdere keren per jaar dan ook een optreden. Een mooier slot van deze trip was dan ook niet mogelijk. Nadat we de middag hadden besteed op het terras en heerlijk tapas hadden gegeten in Brielle was het rond 19:00 uur tijd om naar de Brielsche Aap te gaan. Op een klein eilandje vond hier het concert plaats dat ongeveer een uur zou duren. We hadden (uiteindelijk) een paar fijne plekken en hebben genoten van ongeveer 75 minuten Rowwen Hèze. Het geluid was goed, de setting was prachtig en de band speelde (zoals altijd) geweldig. Een perfecte afsluiting dus van een paar hele mooie dagen!