2021Alkmaar (03/04/2021-04/04/2021)EuropaNederlandReisverslagen

Alkmaar, eindelijk weer een weekend weg (Dag 1 & 2)

Na maandenlang thuiszitten besloten we om er weer eens voor te gaan. De opties zijn nog altijd zeer beperkt, dus we gaan Nederland voorlopig nog niet uit. Met een beetje zoeken en wat geluk kwamen we uit bij The Fallon Hotel Alkmaar dat in juni 2020 zijn deuren opende. Dus zijn we dit weekend naar Alkmaar gegaan om er even tussenuit te gaan. In dit reisverslag vertellen we je precies wat we allemaal hebben uitgespookt.

Zaterdag 3 april 2021 (Dag 1)

Zaterdagochtend was het eindelijk zover en vertrokken we na lange tijd weer eens voor een klein reisje. Onze bestemming zou de Noord-Hollandse stad Alkmaar gaan worden. Vanuit onze woonplaats Kruisland is dat een rit van ongeveer 1 uur en 45 minuten. De wekker ging dus vrij vroeg voor een vrijdag en rond 8:30 gingen we op pad, om net voor 10:30 uur in Alkmaar aan te komen. We hadden voor 1 nacht geboekt in het The Fallon Hotel Alkmaar. Zoals verwacht konden we daar op dat tijdstip nog niet onze kamer in. Gelukkig was dat ook niet nodig. We hadden voor deze dag fietsen kunnen huren bij Pesie Rent A Bike en deze stonden al netjes klaar bij de ingang van het hotel.

De fietstocht

Het was inmiddels rond 11:00 uur toen we onze stalen rossen beklommen en op pad gingen. We hadden de avond ervoor een mooie route gevonden op Route.nl. We hadden dit weekend gekozen voor de De Schoorlse Duinen en Alkmaar route van ongeveer 45 kilometer. Het duurde eventjes voor we op gang konden komen en precies het pad konden vinden dat we moesten gaan rijden, maar na binnen no-time hadden we de smaak te pakken.

De fietsen waren uitstekende Gazelle e-bikes die je voor €25 per dag kan huren bij Pesie Rent A Bike. Het zadel was simpel te verstellen en ze reden geweldig. Op de laagste stand kwamen we zonder moeite door het prachtige polderlandschap van Noord-Holland aan in Bergen. Hier hebben we een eerste kleine tussenstop gemaakt met een kleine koek en wat te drinken. Daarna zijn we in volle vaart verder gereden naar Schoorl. De zon was inmiddels al flink aan schijnen, maar de frisse noorderwind zorgde er toch voor dat het behoorlijk koud aanvoelde. In Schoorl aangekomen hebben we wat lekkers afgehaald en de spelende kinderen op de bekende klimduin zitten bekijken.

De Schoorlse Duinen

Veel tijd hadden we daar echter niet voor, want we hadden nog een flinke rit voor de boeg. Via het plaatsje Groet kwamen we echt in de natuur terecht. Niet zomaar een stukje natuur, maar de Schoorlse Duinen. Ik moet eerlijk zeggen dat me dit tot voor kort weinig zei, maar we hebben hier wel te maken met het hoogste duingebied van Nederland. Het was werkelijk adembenemend mooi. Het landschap ging over van zandduinen naar stukken bos en alles was voorzien van uitstekende fietspaden. We hadden vanaf dit punt ook de wind in onze rug en de vlogen dan ook bijna over de fietspaden.

Onderweg konden we het niet laten om ook nog even de zee op te zoeken. De noorderwind was echter verschrikkelijk koud, dus we lieten het dan ook bij een snelle blik op de golven. Met de zon in het gezicht en de wind in de rug fietsen we op hoge snelheid verder richting Bergen aan Zee. Om vervolgens via Egmond naar Egmond aan Zee te fietsen. Hier zijn we even van de fiets afgestapt om nogmaals de zee te bekijken. Na een drankje van de Jumbo zijn we terug de fiets opgestapt om via Egmond aan den Hoef terug naar Alkmaar te fietsen. Daar kwamen we mooi rond 16:00 uur aan, dus konden we direct de kamer in.

The Fallon Hotel Alkmaar

Dat was wel nodig ook, want we waren behoorlijk uitgeput. Het waren dan wel e-bikes waar we mee op pad gingen, maar dat betekende niet dat we zelf niks hebben gedaan. We hadden er toch maar mooi 50 kilometer opzitten en mede door de frisse wind hadden we niet gemerkt dat onze gezichten zelfs behoorlijk verbrand waren. We waren dan ook erg blij dat we onze kamer in konden bij The Fallon Hotel Alkmaar. Dit hotel is gebouwd in het voormalige huis van bewaring de Schutterswei. Deze naam kreeg deze penitentiaire Inrichting pas in 1950. In 2012 moest de gevangenis echter haar poorten sluiten. Na een flinke verbouwing is het gebouw in de zomer van 2020 echter geopend als een hotel en heeft het de naam The Fallon gekregen.

Wij kregen kamer 319 toegewezen. Dit was een Deluxe kamer waarbij 2 voormalige cellen waren omgebouwde tot één kamer. Door bepaalde kenmerken zie je nog steeds terug dat je te maken hebt met een voormalige cel, en dat maakt het extra bijzonder om hier te slapen. De kamer was netjes, schoon en had een heerlijk bed. We gingen nog even snel op de fiets wat te drinken halen bij de Albert Heijn en zorgen dat we op tijd terug in onze kamer waren. Om 18:30 uur konden we namelijk ons 3-gangen diner ophalen!

Het 3-gangen diner

Nadat ik nog even snel een warme douche had genomen was ik helemaal op temperatuur en konden we gaan eten. Precies op de afgesproken tijd van 18:30 uur kon ik beneden in het restaurant het voorgerecht op gaan halen. Het voorgerecht was burrata en was heerlijk en fris. We zouden doorbellen wanneer we klaar waren voor het hoofdgerecht, de sukade. Dat waren we al snel want we hadden behoorlijk honger. We zouden teruggebeld worden wanneer het hoofdgerecht gereed stond, maar dat duurde vrij lang. Na ongeveer 45 minuten belden we toch nog maar eens om te kijken hoe het er voor stond, en 10 minuten later konden we met enkele excuses toch ons hoofdgerecht en het dessert ophalen.

Het was het wachten waard, want de sukade was heerlijk mals, en de friet nog lekker warm en erg lekker. Het was allemaal zo weg en aan ons privé restaurantje in onze kamer konden we zo toch genieten van een heerlijke maaltijd. He beste was voor het laatst bewaard, want het Dulce de leche taartje was echt verrukkelijk. We hadden flink gesmuld en met goed gevulde magen vielen we die avond als een blok in slaap in het heerlijke bed.

Zondag 4 april 2021 (Dag 2)

Een dag kan natuurlijk alleen maar goed starten na een goed ontbijt. Om 8:30 uur mochten we dan ook ons ontbijt afhalen en op de kamer opeten. Het was ruim voldoende en we vonden het eigenlijk best lekker om dit zo op onze eigen kamer te eten. Ook het tijdstip beviel ons goed, we hadden zo namelijk nog best lekker uit kunnen slapen. We hadden ook ruim de tijd, want om 11:00 uur zouden we pas een rondleiding gaan krijgen door het gebouw.

Ook het ophaal ontbijt was ruim voldoende!
Rondleiding door de voormalige gevangenis

Nadat ik de koffers in de auto had gezet konden we aanschuiven voor de rondleiding door de voormalige gevangenis. Dit ging niet zonder horten of stoten want mijn accu bleek helemaal leeg te zijn. Dat zouden we later wel oplossen, dus zaten we om 11:00 uur klaar in de lobby van het hotel. We kregen een rondleiding van gids Edith die tot de sluiting van de gevangenis in de penitentiaire inrichting had gewerkt. Ze wist ons dan ook perfect te vertellen hoe alles er aan toe ging.

Alle ruimtes van de voormalige gevangenis passeerden de revue en kregen we goed te zien. De gids vertelde de mooiste verhalen over de gevangen en legde ons stap voor stap uit welke ruimtes ze moesten passeren alvorens ze in hun cel werden geplaatst. Op het binnenplein vertelde ze ons over de voormalige sporthal die nu een parkeerplaats was. Ook vertelde ze hier over de verschillende ontsnappingspogingen die er waren gedaan. Dit waren natuurlijk de sappige verhalen die erg leuk zijn om aan te horen. Zo wist ze te vertellen dat bekende criminelen als Willem Holleder en Stanley Hillis hier vast hadden gezeten. De werkzaamheden die zij had in deze gevangenis waren echter minstens zo interessant en ze heeft ons in ongeveer 1 uur dan ook voorzien van enorm veel informatie. We vonden het een erg leuke toevoeging aan dit zeer bijzondere hotel!

Stadswandeling Kunst op straat

Ons bezoek aan Alkmaar dit weekend wilden we graag afronden met een stadswandeling. Ook deze wandeling hadden we vrijdag al uitgezocht en dus gingen we op pad met de zogenaamde Kunst op straat route. Deze zou ons langs verschillende kunstwerken in de stad loodsen en daarnaast ook naar het oude stadscentrum brengen. De route was ongeveer 6 kilometer lang en met frisse moed gingen we van start.

We vinden het erg fijn om met een route op pad te gaan. Het geeft ons houvast en we lopen zo niet doelloos door de stad. Deze route was wat betreft de lengte perfect en we kwamen onderweg ook nog eens een paar mooie kunstwerken tegen. De omgeving was echter ook meer dan de moeite waard. Ongeveer halverwege kwamen we aan bij het bekende Waagplein, waar normaal gezien de bekende kaasmarkt van Alkmaar plaats vindt. Nu konden we er bij de plaatselijke horeca een lekker broodje afhalen en op een bankje opeten.

Na de Molen van Piet te hadden bewonderd liepen we volgens de route weer terug naar het hotel. Rond 15:00 uur zat ons bezoek aan Alkmaar erop. We konden alleen nog niet weg voordat de ANWB onze accu had gerepareerd. Dit ging verrassend snel dus een half uur later konden we al weer op pad. We hebben een erg leuk weekend gehad en de verrassend mooie omgeving van Alkmaar ontdekt. Zelfs in deze coronatijd waarin de mogelijkheden wat beperkt zijn hebben we ons goed vermaakt en veel moois gezien. Dit was dan ook een mooie opsteker voor de tijd die nog gaat komen!