2021DenemarkenDenemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)Reisverslagen

In één streep naar Kopenhagen, onze start in Denemarken DEEL 1 (Dag 1/2)

Na heel lang wachten was het afgelopen zondag dan eindelijk zover en gingen we weer op reis. We hadden ons goed voorbereid en in eerdere artikelen hebben jullie al kunnen lezen welke bestemmingen we gaan bezoeken tijdens onze reis en in welke hotels we gaan overnachten. In dit reisverslag lees je hoe onze eerste dagen in Denemarken zijn gegaan, en dan met name onze eerste dagen in Kopenhagen.

Zondag 1 augustus 2021 (Dag 1)
De autorit

We hadden een lange reis voor de boeg. Eigenlijk langer dan we gepland hadden, want we wilden in eerste instantie naar Hamburg rijden. Na het omgooien van de plannen besloten we direct om naar Kopenhagen te rijden. Met ongeveer 990 kilometer was het dus vooral in de auto zitten de eerste dag. We vetrokken daarom rond 7:15 vol goede moed vanuit Kruisland, Na ongeveer 3 uur rijden nam Judith gelukkig het stuur over en kon ik af en toe mijn oogjes even dicht doen. Na 3 1/2 uur was ik weer aan de beurt.

We konden gelukkig redelijk doorrijden, maar vooral rond Hamburg was het erg druk op de weg en hebben we best wat vertraging opgelopen. Rond 15:45 uur kwamen we bij de Deense grens aan. Militairen voerden hier zelfs controles uit op de auto’s, dus we hadden al onze coronapapieren klaarliggen. Waarschijnlijk door onze betrouwbare gezichten mochten we gewoon doorrijden! Na een tijdje rijden door Denemarken kwamen we rond 19:30 eindelijk aan in Kopenhagen bij het Copenhagen Marriott Hotel waar we 4 nachten zullen verblijven.

Het Copenhagen Marriott Hotel

We verblijven dus in het Copenhagen Marriott Hotel. Eigenlijk wel een beetje een meevaller omdat we in eerste instantie ergens anders hadden geboekt, maar dit als alternatief kregen aangeboden. Hier kunnen we met een gerust hart verblijven de komende dagen. De kamer is ruim, schoon en heeft een lekker groot bed, waarvan we inmiddels weten dat het erg lekker slaapt!

We hadden besloten om pas in Kopenhagen avondeten te nemen. We hadden dus behoorlijk honger want het was inmiddels 19:30 uur. Er wordt hier net als in Nederland vroeg gegeten, maar gelukkig konden we aan de overkant van het water nog wat lekkers vinden om te eten. Aan het water genoten we van een pokébowl en zagen we hoe de mensen nog een duik namen in de rivier. Hier zijn overigens speciale zwemplaatsen voor gemaakt waar wij de komende dagen ook nog wel een sprong in het water willen maken. We sloten de avond af met een drankje in een ouderwets café. Er werd volop gedanst, gedronken en gerookt alsof de tijd hier stil had gestaan. Met een goed gevoel sloten we de eerste (lange) dag af.

Maandag 2 augustus 2021 (Dag 2)

Vanochtend ging de wekker lekker pas om 8:00 uur en we hadden heerlijk geslapen. We hebben ons rustig gewassen en omgekleed voordat we naar de ontbijtzaal zijn gegaan. We hadden om 9:15 gereserveerd en dit bleek ook wel nodig te zijn. Het was behoorlijk druk, en erg lekker!

Aan de wandel

Hierna gingen we op pad. Eerst gingen we richting het Copenhagen Visitor Service waar we werkelijk uitstekend werden geholpen. We werden overladen met tips en goede routes en ook in het gebouw zelf was enorm veel te vinden. We haalden hier ook onze Copenhagen Cards op. Hiermee hebben we onder andere gratis toegang tot het openbaar vervoer en kunnen we behoorlijk wat attracties gratis bezoeken.

Eenmaal aan de wandel zochten we eerst een testcentrum op. Zoals in heel Denemarken moet je ook in Kopenhagen aan kunnen tonen dat je gevaccineerd bent of negatief getest bent om een restaurant binnen te mogen. Aangezien Judith vrijdag nog maar haar 2e prik heeft gehad zijn we dit direct gaan doen. Het was gratis en snel gepiept. Binnen een kwartier kreeg ze al bericht dat de (gelukkig) negatief getest was.

Hierna liepen we verder over het Rådhuspladsen en door Strøget, de bekendste winkelstraat van Kopenhagen. Middels de Kongens Nytorv en het Koninklijk Theater kwamen we aan bij de Nyhavn. Dit is een van de meest gefotografeerde plekken van Kopenhagen, en misschien wel van heel Denemarken. De gekleurde huisjes aan het water zijn een attractie op zich. Zeker wanneer de zon fel schijnt is het een prachtige zicht. Verder zitten er vooral hele dure restaurantjes met terrasjes. Hier hebben we dankzij de Copenhagen Card een gratis Copenhagen Canal Tour kunnen doen.

Copenhagen Canal Tour

De Copenhagen Canal Tour was erg leuk. Hij duurde een uur en bracht ons langs veel bekende plekken. De gids gaf veel goede informatie die met veel humor gebracht werd. Kopenhagen heeft veel oude en moderne gebouwen, en vooral die afwisseling krijg je goed te zien. Ook konden we een eerste blik werpen op het beeld van De Kleine Zeemeermin. We moesten regelmatig bukken voor de lage bruggen, mede door de hoge waterstand. Nadat we een tocht door de wijk Christianshavn hadden gemaakt keerde de boot weer terug bij Nyhavn.

Het zonnetje was inmiddels goed gaan schijnen dus het was genieten op het water. Wij vonden dit dan ook een erg prettige manier om veel van de stad te zien en een keuze te maken wat we verder zouden gaan doen deze dag. Die keuze was snel gemaakt, het was namelijk lunchtijd!

Broens Gadekøkken

Met de rondvaartboot waren we er al langs gekomen en toen wisten we meteen dat we hier heen moesten: Broens Gadekøkken. Deze foodmarket ligt lekker op de openlucht en mooi centraal in de stad. Er is een enorme keuze aan kraampjes met lekker vers gemaakt eten. Hier hebben we dan ook genoten van taco’s (Judith) en gyros (Erik). Daar hoort natuurlijk ook een lekker drankje bij. Het was echt genieten in het zonnetje. We waren niet de enige die dit plan hadden want het was er behoorlijk druk. Foodmarkets zijn overal ter wereld populair. In Denemarken is dit ook het geval, en zeker hier in Kopenhagen.

De Kleine Zeemeermin en de Ronde Toren

We waren toch al lekker bezig om de toerist uit te hangen dus gingen we maar eens twee van de bekendste toeristische attracties bezoeken. We begonnen met een wandeling naar het standbeeld van de Kleine Zeemeermin. Dit is natuurlijk ons favoriete sprookje! (Voornamelijk vanwege de aanwezigheid van ene Prins Erik). Het was er aardig druk, maar we wisten er een mooie foto te maken. De Deense versie van Manneken Pis vonden we eigenlijk nog niet eens tegenvallen. Het beeld was mooi en niet eens zo klein. Daarnaast pas het natuurlijk in de stad waar je nog veel tegen kan komen van de Deense schrijver Hans Christian Andersen.

Daarna vervolgden we onze wandeling door de stad. We passeerden de Gefion fontein om ons richting de Ronde Toren te bewegen. Deze toren is 35 meter hoog en beklim je niet middels een trap. Binnenin zit er namelijk een spiraalvormig wandelpad waarmee je naar boven loopt. Dit loopt een stuk fijner dan een trap, zeker bij een toren van deze hoogte. De echte kenners zullen deze toren direct herkennen van het illustere duo Bassie en Adriaan die heel wat jaren terug hier ook hebben gelopen. Dit was bij de Kleine Zeemeermin ook het geval. Niet direct een reden om hier heen te gaan, maar wel leuk om te weten toch!

Reffen

Terug in het hotel besloten we om deze avond bij Reffen te gaan eten. Deze openlucht food market hadden we al langer op ons lijstje staan. Op een oud industrieterrein is van allerlei oude materialen een prachtig terrein gemaakt. We namen de bus recht voor het hotel en met één keer overstappen waren we er in ongeveer 30 minuten. De keuze is er werkelijk enorm en het is erg leuk opgezet. Deze keer koos ik voor de taco’s en besloot Judith om voor een vegetarische burger te gaan.

Met goed gevulde buikjes stapten we weer in de bus terug naar het hotel. We hebben een mooie en vooral ook hele lekkere dag achter de rug. We hebben een paar druppeltjes regen gehad hier in Denemarken, maar vooral veel zon in Kopenhagen. Morgen weer een dag in deze prachtige stad!