2021DenemarkenDenemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)EuropaReisverslagen

Denemarken, met de ferry naar Aalborg en omgeving (Dag 14 & 15)

Gisteren vertelden we al in ons vorige reisverslag dat ons verblijf in Göteborg erop zat. Vandaag zijn we namelijk verder gereisd naar Aalborg in Denemarken. Hoe dat vandaag gegaan is lees je in dit reisverslag!

Zaterdag 14 augustus 2021 (Dag 14)

Vanochtend ging de wekker al om 6:00 uur. Dat is erg vroeg, zelfs voor ons. We hadden namelijk een ontbijt gereserveerd voor 7:00 uur bij ons Radisson Blu Riverside Hotel. We moesten namelijk vanochtend om 9:10 de Ferry al nemen. Ondanks dat het maar 10 minuten rijden was door de kletsnatte straten van Göteborg naar de terminal moesten we wel ruim op tijd zijn om in te checken. We kwamen echter mooi op tijd aan en konden zo aansluiten om met de auto de enorme ferry van Stena Line in te rijden.

De Ferry van Göteborg naar Fredrikshaven

Eenmaal op de ferry keken we onze ogen uit. We moeten eerlijk toegeven dat we nog nooit eerder op een dergelijk schip hadden gezeten. Na het parkeren van onze auto gingen we dan ook aan boord. We hadden toegang tot 3 verdiepingen. De eerste 2 verdiepingen bestonden voornamelijk uit restaurants, cafés en winkels. De winkels boden belastingvrije artikelen aan, waaronder drank. Heel veel drank. Er was zelfs een winkel die alleen maar drank aanbood. Heel veel drank.

Na wat rondlopen op de verschillende verdiepingen en weggestuurd worden op zitplekken waar we schijnaar niet mochten zitten namen we plaats in een restaurant. Hier hebben we rustig gezeten. Judith heeft een boek zitten lezen en ik heb weg zitten dutten met lekkere muziek in mijn oortjes. Ruim voor het schip aan wal kwam hebben we nog een wandeling gemaakt. Op de 3e verdieping kon je ook even naar het buitendek en daar hebben we nog even een frisse neus gehaald. Daarna zijn we de drankwinkel ingegaan. Op pallets stond hier alles opgestapeld en we konden het gewoon niet laten. Voor we het wisten liepen we met een hele tray van 24 blikjes overheerlijke Zweedse cider naar buiten.

Toen we meerdere passagiers de weg richting de verdieping zagen gaan waar de auto’s zich bevonden gingen we ook die kant op. Gelukkig stond mijn witte Skoda nog altijd op dezelfde plek. Met dezelfde flinke deuk, kras en lakschade van de dag ervoor in Göteborg. We waren in ieder geval wel in Denemarken aangekomen, in Fredrikshavn om precies te zijn. Vanaf hier was het nog ongeveer 45 minuten rijden door het noorden van Denemarken naar het KOMPAS Hotel Aalborg. We hadden bijna heel de weg flinke regen gehad, maar toen we aankwamen was het gelukkig droog.

Aalborg

Het was ongeveer 13:45 uur toen we aankwamen bij het KOMPAS Hotel Aalborg, de derde stad van Denemarken. We werden vriendelijk ontvangen en konden gelijk naar onze kamer. Deze zag er erg netjes uit. Een beetje Deense eenvoud, maar erg netjes en schoon. Alles wat we nodig hebben is in de kamer, waaronder een lekker bed en een (naar het oog) heerlijke douche, We hadden echter nog niet gegeten dus gingen snel op pad.

Het hotel ligt lekker dicht bij het centrum dus na een paar minuten lopen kwamen we al aan bij een lunchtentje waar we een lekkere bagel konden nemen. Hierna begon onze wandeling door de stad. We passeerden onder andere Hjelmerstald, een straatje met ouderwetse gekleurde huisjes. De binnenstad is echt een mix van moderne gebouwen en prachtige oude panden. Een voorbeeld van een modern gebouw is bijvoorbeeld het Utzon Center dat gelegen is aan het water.

Ons was al opgevallen dat er verschillende mooie muurschilderingen te zien waren. We hadden dit al gelezen en besloten om via de website van Aalborg op zoek te gaan naar meer van deze street art. De prachtige grote muurschilderingen waren er in verschillende vormen en stijlen en bracht ons uiteindelijk in een mooie route door de stad. Zo hadden we in een korte tijd toch behoorlijk wat gezien.

Terug op het punt waar we onze wandelroute begonnen besloten we iets te gaan drinken in de Ierse pub. Deze was afgeladen met supporters van Liverpool. De Engelse club moest pas uren later spelen, maar de plaatselijke supportersvereniging zat al helemaal klaar. Na een stevige pint cider besloten we op te stappen en iets te eten gaan zoeken. Ook hier in Aalborg vonden we de fietsen van Donkey Bike, net als in andere plaatsen van Denemarken en Zweden.

We besloten namelijk om naar Aalborg Streetfood Køkkenfabrikken te fietsen. In een voormalige keukenfabriek was hier een grote foodmarket opgezet met verschillende kraampjes. Daar houden wij wel van! Er was genoeg te krijgen en wij gingen voor de sushi, en een pannenkoek gevuld met heerlijke curry. De sushi van Judith viel wat tegen, maar dit wisten we helemaal goed te maken met een lekker ijsje achteraf. We pakten onze fietsen weer en gingen terug naar het hotel. Daar hebben we nog maar eens een aflevering gekeken van de Zweedse detective Wallander, om helemaal in de sfeer te blijven. Het was een lange, maar mooie dag!

Zondag 15 augustus 2021 (Dag 15)

Na een hele goede nachtrust in het KOMPAS Hotel Aalborg werden we rond 7:30 uur wakker. Na een heerlijke douche onder de “golden shower” konden we aanschuiven bij het ontbijt. Ook dit was dik in orde. Dat kwam goed uit want we wilden vandaag met de auto de omgeving gaan ontdekken. We kochten daarom alvast maar een lunch bij de nabijgelegen supermarkt en konden zodoende rond 10:00 uur op pad.

Het grootste zandkasteel ter wereld in Blokhus!

Op ongeveer 35 minuten rijden van ons hotel lag de eerste bezienswaardigheid van vandaag. Dat was een zandkasteel. Maar niet zomaar een zandkasteel! Nee, in Blokhus staat het allergrootste zandkasteel van de hele wereld. Het was onderweg behoorlijk regenachtig, maar eenmaal aangekomen was het zo goed als droog. Op de parkeetplaats van Skulpturparken Blokhus staat daar vanaf begin juli dit enorm bouwwerk van maar liefst 21,16 meter hoog. Een 30-koppig team heeft hier wekenlang aan gebouwd, waaronder een groot aantal Nederlanders.

Deze bezienswaardigheid stond hoog op mijn lijstje. Want zeg nou eerlijk, hoe vaak krijg je de kans om het grootste zandkasteel ter wereld te zien? Eerlijk gezegd viel het zeker niet tegen. Het was prachtig gebouwd en van alle kanten was er wel iets moois te zien. Veel grappige details waaronder enkele Minions en Spongebob waren er te zien. Het grootste gedeelte van het zandkasteel was echter opgebouwd uit kenmerkende zaken uit de omgeving zoals dorpen en zeedieren. We hebben hier dan ook met veel plezier rondgekeken!

Rubjerg Knude Fyr

Het was tijd om verder te gaan. De zon begon steeds meer door te breken en na ongeveer 35 minuten rijden kwamen we aan bij de parkeerplaats van Rubjerg Knude Fyr. De parkeerplaats stond behoorlijk vol, en er waren ook behoorlijk wat Nederlandse auto’s te ontdekken. Er is hier in de regio van Aalborg nou eenmaal veel moois te ontdekken in Denemarken! Rubjerg Knude Fyr is een bekende vuurtoren nabij het plaatsje Lønstrup. De vuurtoren is vooral bekend vanwege zijn ligging. Hij ligt namelijk op een plek aan zee waar enorm veel stuifzand is. Dit heeft de vuurtoren in de loop van de jaren zo beschadigd dat enkel de vuurtoren nog over is en alle bijgebouwen gesloopt zijn. Ook zorgt dit stuifzand ervoor dat er steeds meer strand verdwijnt en de vuurtoren bijna in zee ligt.

In 2019 is er daarom een grote operatie geweest om de voortoren 70 meter landinwaarts te plaatsen. Dit is gelukt en vandaar dat wij deze nu nog konden zien. Dat viel overigens niet mee, want op de weg naar de vuurtoren toe merkten we al dat het enorm waaide. Het stuifzand kwam ons dan ook al snel tegemoet en voor we het wisten werden we volledig gezandstraald. Met half dichtgeknepen ogen en een dicht mond liepen we naar de vuurtoren. We konden deze ook beklimmen. Ondanks de flinke wind was het uitzicht prachtig. Je had vanaf hier ook een geweldig zicht op de kliffen, maar ook landinwaarts kon je erg ver kijken.

Met de iPhone stevig in de hand maakten we een boel mooie foto’s, waaronder nog een selfie. We wilden eigenlijk een lekker banaantje eten, maar deze bewaarden we maar voor later om niet een met zand omhulde banaan binnen te werken. Ondanks de wind en zand is deze plek zeker een aanrader. Een prachtige vuurtoren op een unieke plek! We zijn maar even verder gaan rijden om aan de kant van de weg in onze auto te lunch op te eten voor we verder konden rijden naar de volgende plek.

Den tilsandede kirke

De volgende plek heef wel iets weg van de Rubjerg Knude Fyr. Dit keer was het echter geen vuurtoren, maar een kerktoren die verstopt zit in de duinen. Den tilsandede kirke betekent dan ook letterlijk de verzande kerk. Dat is niet gelogen, want ook hier was behoorlijk wat zand te vinden rondom het gebouw. In ongeveer 1 uur rijden kwamen we daar aan en parkeerden we de auto om in een paar minuutjes erheen te lopen. De kerk stamt al uit de 13 eeuw, maar werd rond 1775 ondergestoven door het duinzand. In 1795 werd daarom besloten om de kerk af te breken, maar ook hier bleef de toren staan.

Later werden er dennenbomen gepland, die ervoor hebben gezorgd dat het stuifzand tot stilstand is gekomen. Er is hier dan ook beduidend minder wind wat het een stuk prettiger maakte om hier even te gaan zitten. De kerktoren staat er mooi bij en het is verrassend leuk om op zo’n plek een dergelijk gebouw tegen te komen. Met een paar mooie foto’s waren we zo weer verder naar de volgende plek.

Grenen

De volgende plek in onze tour van vandaag was Grenen. Dat was maar 10 minuten rijden, maar hier was het behoorlijk druk. Toen we eindelijk een plekje hadden gevonden op de parkeerplaats begon de wandeling. Grenen is het uiteinde van de landtong Skagens Odde aan de noordoostkust van het eiland Vendsyssel-Thy in Jutland, die het noordelijkste punt van Denemarken bevat (enige honderden meters ten noordwesten van Grenen). Het is ontstaan door verplaatsing van zand langs de westkust van Jutland, en groeit circa 10 meter per jaar in noordoostelijke richting (in de richting van Zweden). (bron: Wikipedia)

Over het strand moesten we dus dit punt zien te bereiken, Aangezien het 10 meter per jaar groeit was het een behoorlijk eind lopen. Wacht dus niet te lang, want volgend jaar moet je weer 10 meter verder lopen! Bij Grenen komen de Noordzee en het Kattegat samen. Dat kan je duidelijk zien, want de golven klotsen hier met groot geweld tegen elkaar aan. Dat is erg bijzonder om te zien en daarom ook de reden dat hier jaarlijks meer dan een miljoen toeristen komen kijken. Wij horen daar nu ook bij en hebben dit bijzondere natuurverschijnsel nu met eigen ogen gezien.

Daarmee zat onze ronde door Noord-Jutland voor vandaag erop, net als ons verblijf in Aalborg. We hebben vanavond nog lekker pasta gegeten en zijn daarna behoorlijk vermoeid door deze dag naar het hotel gegaan. We nemen nog een lekkere douche en duiken op tijd ons bed in vanavond.

Morgen gaan we namelijk weer weg uit Aalborg. Dat was in eerste instantie niet het plan, maar een paar dagen terug hebben we het plan gewijzigd. Het weer is hier namelijk niet lekker genoeg om het water écht op te zoeken. Daarom reizen we morgen door naar Billund. Hier zullen we 1 nacht verblijven in het Refborg Hotel. We gaan morgen namelijk naar LEGOland! LEGO is natuurlijk het bekendste product uit Denemarken en we hadden een bezoek aan dit park dan ook hoog op ons lijstje staan en hebben besloten om hier morgen heen te gaan. Helaas wordt er niet heel erg goed weer voorspeld, maar we gaan er ook morgen gewoon weer het beste van maken!