2021Denemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)EuropaReisverslagenZweden

Zweden, de havenstad Göteborg (Dag 11 & 12)

Gisteren hebben we Jönköping achter ons gelaten zoals al te lezen viel in ons laatste reisverslag. We zijn na ongeveer 2 uur rijden in Göteborg aangekomen, na Stockholm de grootste stad van Zweden. In dit reisverslag kan je lezen wat we hier de afgelopen 2 dagen hebben gedaan!

Woensdag 11 augustus 2021 (Dag 11)

Gisteren zijn we dus vertrokken. Met een rit van maar 2 uur hadden we niet veel haast dus we vertrokken niet heel vroeg. Met een tankstop en behoorlijk wat regen onderweg in Zweden kwamen we rond 12:00 uur aan in Göteborg.

De eerste indrukken

We parkeerden onze auto voor het Radisson Blu Riverside Hotel waar we 3 nachten verblijven. De eerste indruk van dit hotel was erg goed, en het is dan ook niet bepaald het goedkoopste hotel van onze reis. Eenmaal binnen werden we aangenaam verrast en konden we al direct onze kamer in. Dat was een meevaller. De kamer is erg schoon, mooi ingericht en een heerlijk bed. Dat stemde ons erg positief na de mindere nachten in Jönköping.

Het was wel tijd voor lunch, dus stapten we een echt Zweeds worstenrestaurantje in waar we een stevige lunch kregen in de vorm van een lekker broodje worst. Daarna gingen we richting het Gothenburg Visitor Centre. Hier wachtten namelijk een paar kaarten op ons waarmee we gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Natuurlijk konden we hier ook de nodige informatie krijgen. Naast ons hotel staan dezelfde elektrische stepjes van VOI als we in Malmö zagen. In ongeveer 20 minuten waren we daarmee in het hart van de stad.

Bij het Gothenburg Visitor Centre werden we enorm goed geholpen. We kregen uitleg over leuke plekken om te eten, leuke bezienswaardigheden en de tip om ook de archipel van Göteborg te bezoeken. Daar konden we dus wel mee op pad!

Een wandeling door de binnenstad

We begonnen maar eens met de stadswandeling die we kregen. Hiermee konden we wel even vooruit en konden we de eerste highlights van de stad al zelf bekijken. De eerste stop was de saluhallen van Göteborg, wat in Zweden gewoon markthal betekent. Een erg mooi oud gebouw vol met lekkers. Hierna zijn we via een van de grootste straten van de stad naar de Götaplatsen gelopen. Hier staat een standbeeld van Poseidon en je vindt hier verschillende musea.

We passeerden op weg naar dit plein ook een Ierse pub. We besloten hier maar eens te genieten van een lekker glas Zweedse cider. Daar kwamen we er achter dat we de kaart vol aantekeningen bij het Gothenburg Visitor Centre hadden laten liggen. Even terug dus om het op te halen en vervolgens de route vervolgen langs het Trädgårdsföreningen park, het standbeeld van Gustav Adolfs en het operagebouw van Göteborg.

Haga

Daar hadden we honger van gekregen dus op aanraden van de reeds genoemde medewerkster zijn we naar de wijk Haga gegaan. Hier kan je oude arbeiderswoningen vinden waarvan nu leuke kleine winkeltjes van gemaakt zijn. Aangevuld met terrasjes en een gezellige drukte is dit een erg leuke plek om te bezoeken. Het was inmiddels ook etenstijd geworden en een paar straten verder wemelde het werkelijk van de leuke restaurantjes.

We schoven aan bij Tacos & Tequila dat mooi gelegen was op een verstopte binnenplaats. Het was niet al te best verstopt want het werd er al snel erg druk. Dat was niet zo gek want het eten was erg lekker! We hadden genoeg gegeten en sloten af met een lekker ijsje op een pleintje verderop. Met de kaart van Västtrafik kunnen we 72 uur lang gebruik maken van het openbaar vervoer, dus we namen de bus en de pont terug naar het hotel. Daar hebben we nog met een clubje Nederlanders genoten in de jacuzzi voordat we ons bed zijn ingedoken. Een erg geslaagde eerste dag dus in Göteborg!

Donderdag 12 augustus 2021 (Dag 12)

Vanochtend schoven we om 8:30 uur aan bij het ontbijt van het Radisson Blu Riverside Hotel. Na een goede nachtrust was ook het ontbijt uitstekend, dus we hebben hier niets te klagen. Vandaag gingen we de stad uit en de archipel van Göteborg eens van dichterbij bekijken.

Met de boot naar Brännö

De archipel van Göteborg is een verzameling van kleine eilandjes die zich voor de kust van deze stad in Zweden bevinden. Ze zijn opgesplitst in de noordelijke- en zuidelijke archipels. Wij besloten op aanraden van de medewerkster een dag eerder een aantal van de zuidelijke eilanden te bezoeken. We moesten hierdoor met de bus naar een tramstation om daarmee naar de haven van Saltholmens te gaan. Daar namen we de boot naar Brännö.

Brännö is een piepklein eilandje met ongeveer 700 inwoners en maar 81 hectare groot. Het is enorm heuvelachtig maar wel helemaal autovrij. We liepen daarom in ongeveer 25 minuten naar de andere kant van het eiland. We hadden halverwege bij een klein supermarktje wat broodjes, fruit en drinken gekocht en gingen daarom op een steiger aan het water lekker van onze lunch genieten. We hadden een prachtig uitzicht en langzaam brak het zonnetje wat door. Geen verkeerde plek dus voor een lunch!

Te voet naar Galterö

Na de lunch wandelden we naar Galterö, het nabijgelegen eilandje dat via een klein bruggetje is te bereiken. Dit eiland is een natuurreservaat en heeft een mooie wandelroute. De wandeling naar het eiland was al behoorlijk pittig met veel heuvels , maar toch gingen we er voor. Op Galterö lopen heel wat schapen rond dus die kwamen we al snel tegen. Het was regelmatig wandelen over rotsen maar de route was prachtig.

We hadden een geweldig uitzicht en alles was goed aangegeven. Op sommige plekken had je een wijds uitzicht over het water en het land, en op andere plekken keek je uit op mooie rotspartijen. De wandeling was best pittig want we hadden al best wat kilometers in de benen. Na een tussenstop met een lekkere banaan gingen we weer voor de terugweg naar het haventje.

Toen we daar eindelijk aankwamen bleek de boot pas over een uur te vertrekken. Dus zijn we maar op een terrasje wat cola gaan drinken om de tijd te doden. De boot was vervolgens mooi op tijd en goed gevuld. We hadden een prachtige dag gehad. Je staat er soms van te kijken dat dit zo dicht bij de stad te vinden is. We namen de boot, tram en bus weer terug naar het hotel.

Chillen in het hotel

Bij het hotel besloten we om eerst maar even te ontspannen in de wellness. In de heerlijke jacuzzi lieten we onze spieren even tot rust komen met uitzicht over de stad. Voor het avondeten bleven we dicht bij het hotel, want om de hoek zit het Rollin Bistros Café Lindholmen. We namen allebei een overheerlijke pokébowl. Het viel allemaal zo goed in de smaak dat we zelfs nog voor een toetje zijn gegaan. Na een dag van flink wandelen hadden we dat wel verdiend en hebben we de dag op een goede manier afgesloten!

Morgen hebben we nog een volledige dat hier in Göteborg in Zweden. Daarna reizen we verder met de ferry naar Denemarken. Voor morgen willen we nog meer van de stad gaan zien en misschien ook nog wel een beetje gaan winkelen. Meer dus over Göteborg lees je morgen in het laatste reisverslag vanuit Zweden!