2021Denemarken / Zweden / Duitsland (01/08/2021-19/08/2021)EuropaReisverslagenZweden

Zweden, de natuur in rond Jönköping (Dag 8/9/10)

In onze vorige blog hebben we het zuidwesten van Zweden bezocht, in de regio van Malmö. Zondag hebben we de auto gepakt en deze stad verlaten. We zijn namelijk verder gereisd naar Jönköping, onze volgende bestemming in Zweden. In dit reisverslag vertellen we je wat we hier de afgelopen dagen allemaal gedaan hebben.

Zondag 8 augustus 2021 (Dag 8)

We begonnen de dag vroeg en na een ontbijt in het Quality Hotel The Mill zijn we rond 9:00 uur vertrokken richting Jönköping. We zijn hier echter niet direct naartoe gereden, want we hebben eerst een tussenstop gemaakt in Älmhult, want daar ligt namelijk het IKEA Museum. Als je Zweden zegt, dan zeg je natuurlijk ook IKEA. Het wereldberoemde concern levert over heel de wereld meubels en woonartikelen en is natuurlijk afkomstig uit Zweden. Aangezien Älmhult mooi halverwege onze rit naar Jönköping ligt besloten we om een van de beroemdste musea van Zweden te bezoeken.

IKEA Museum

We kwamen er om ongeveer 11:00 uur aan en we werden vriendelijk welkom geheten door een Nederlandse medewerkster. Voor 60 SEK (+/- €5,80) per persoon ben je van harte welkom in het IKEA Museum. Het museum geeft uitleg over het ontstaan van het concern en geeft erg veel uitleg over de oprichter, Ingvar Kamprad. Het was mooi om te zien hoe de Zweedse eenvoud basis was voor zijn winkel en hoe dit ook bij de oprichter zelf terug te vinden was. Daarnaast heeft het museum een mooie tijdlijn waarop je per jaar kan zien waar er winkels geopend zijn, welke producten er geïntroduceerd zijn en natuurlijk hoe de IKEA-gids er dat jaar uit zag! Natuurlijk zie je ook veel bekende IKEA producten terug in het museum.

Als je dat allemaal gezien hebt kom je natuurlijk langs de giftshop. Hier worden unieke IKEA producten verkocht en kan je de beste aanbiedingen vinden. We hebben ons uitstekend vermaakt in het IKEA Museum. Het is geen plek om een hele dag door te brengen, maar zeker als tussenstop is het zeker de moeite waard. Als afsluiter zijn we natuurlijk iets gaan eten in het bijbehorende restaurant. Uiteraard waren dat de beroemde gehaktballetjes, dus we gingen weer goed gevuld verder!

Jönköping

Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we mooi rond 15:00 uur aan in Jönköping. Onderweg was het niet bepaald droog gebleven. Na enkele donkere wolken kwam het met bakken uit de lucht. Bijna de hele rit hebben we dan ook regen gehad. Eenmaal aangekomen in Jönköping was het gelukkig wat gaan liggen. Vanwege het tijdstip konden we gelukkig direct inchecken bij het ProfilHotels Savoy. De slechte recensies maakte ons wat waakzaam en al snel bleek dat dit hotel niet helemaal het niveau heeft wat we gewend zijn. De kamer is wel lekker ruim, maar behoorlijk gedateerd en erg toe aan een opfrisbeurt.

Gelukkig konden we wel zelf een wasje draaien en te voet naar het centrum van de stad. Dit viel nog niet tegen en aan het water was voldoende keuze om iets lekkers te gaan eten. We kozen voor een heerlijke pizza bij Ombrelli. Het was inmiddels weer flink aan regenen in de stad. We zochten dus snel een plek om even te gaan schuilen. Dit werd een sportsbar. Zo sloten we de dag af met een lekker drankje met zicht op een Zweedse voetbalwedstrijd.

Maandag 9 augustus 2021 (Dag 9)

Maandagochtend was ik al wakker voor de wekker. De nacht was behoorlijk slecht van mijn kant. Het bed is namelijk zo zacht dat ik zowat dubbel werd gevouwen. Behoorlijk gebroken nam ik een lekkere douche, die gelukkig wel uitstekend is. Na het goede ontbijt heb ik nog een poging gewaagd om een andere kamer te krijgen. Helaas hebben deze allemaal dezelfde soort bedden, dus besloten we maar gewoon om op pad te gaan.

Dumme Mosse

Voor deze dag hadden we namelijk veel natuurschoon op de planning staan, en gelukkig was het weer een stuk beter op deze dag. We begonnen bij Natuurreservaat Dumme Mosse. Dit is een moerasgebied op ongeveer 20 minuten rijden van de stad. We parkeerden onze auto bij de eerste de beste parkeerplaats van dit reservaat en gingen op pad. De route begon door het bos waar we al vrij snel een ree zagen lopen, het eerste Zweedse wildlife konden we al afvinken.

Via het bospad kwamen we op een pad van stevige houten vlonders uit waarmee we zo door het moerasgebied konden lopen. De route was in totaal ongeveer 7 kilometer, zeker met de wandeling terug naar onze auto meegerekend. Het gebied was erg mooi en zeer toegankelijk. Alles is zeer goed onderhouden en je kan er zelfs meerdere plekken vinden om lekker te barbecueën of naar het toalett te gaan (zoals ze in Zweden het toilet noemen!).

Hassafallsleden

Omdat ik een groot liefhebber ben van watervallen ben was onze volgende stop Hassafallsleden. Hier kan je namelijk de Hassafall waterval vinden. Bij de parkeerplaats van dit natuurgebied zijn we eerst maar eens onze lunch gaan nuttigen. In Jönköping hadden we eerder die ochtend in een supermarkt namelijk broodjes gekocht met beleg en wat drinken. In de frisse buitenlucht hebben we hier lekker gegeten voordat we op zoek gingen naar de waterval.

Wederom was het pad goed aangegeven met blauwe paaltjes, wat erg fijn is. Al vrij snel konden we het beekje volgen en kwamen we na 1,5 kilometer aan bij de Hassafall. De waterval was mooi om te zien, en was mooi gelegen in het bos. We spraken hier een Zweed die samen met zijn dochtertje aan het wandelen was. Hij raadde ons aan om de hele route af te lopen. We zouden dan bij het uitkijkpunt Varkullen aankomen. Op deze top zouden we prachtig uitzicht hebben.

Varkullen

We besloten dit te doen. Deze wandeltocht was echter behoorlijk pittig. We gingen steeds verder omhoog en de klimmen werden steeds pittiger. Onze kuiten werden flink op de proef gesteld. Na een paar kilometer lopen kwamen de trappen in zicht die ons naar de top van Varkullen bracht. Behoorlijk vermoeid en opgewarmd kwamen we aan en keken we onze ogen uit. Het uitzicht was prachtig. Zeker wanneer je er wat meer moeite voor moet doen is het resultaat veel bevredigender.

Na even uitgerust te hebben vervolgden we de route terug naar het beginpunt. Dit was allemaal bergaf dus dat ging een stuk makkelijker. Hassafallsleden heeft ons aangenaam verrast. De route was mooi en je krijgt er een waterval én uitkijkpunt voor. Zeker de moeite waard dus!

Taberg

We hadden wel even genoeg gewandeld voor vandaag, dus pakten we deze keer de auto naar de Taberg. De Taberg ligt 343 meter boven de zeespiegel en lag ook weer op 20 minuten rijden. De rit erheen was ook de moeite waard. Wandelen was deze keer niet nodig, want bovenop de berg was voldoende ruimte om te parkeren.

Uitgerust kwamen we dan ook aan op de top van de berg. Hier had je werkelijk een prachtig uitzicht over het hele gebied. Je kon enorm ver kijken, zeker omdat de lucht mooi helder was. Een mooie bijkomstigheid was dat er op de top ook nog eens een leuk café-restaurant zit. We konden dus onder het genot van een lekker ijsje in de Zweedse zon genieten van het uitzicht.

Minigolf

Omdat we toch goed uitgerust waren besloten we ook maar gelijk de volgende attractie op deze plek te ondergaan. We gingen namelijk minigolfen. Er lag een hele mooie 12 holes minigolfbaan, en dat zagen wij wel zitten. We gingen de strijd aan en ondanks dat Judith lange tijd er met de winst vandoor leek te gaan eindigde de wedstrijd in een mooie 42-42 stand. Zonder ruzie verlieten we de Taberg en zetten we koers richting het hotel.

Afkoelen in Åsasjön en terug naar Jönköping

De weg naar het ProfilHotels Savoy ging met een omweg. We zagen in de verte namelijk het Åsasjön meer en daar zijn we nog even uitgestapt. Met een klein zonnetje en ongeveer 22 graden op de teller besloot ik toch om een frisse duik in dit meer te nemen. Het was heerlijk en erg verfrissend.

Nu hadden we wel op allerlei manieren genoten van de natuur. Terug in Jönköping zijn we in de stad sushi gaan eten, wat wederom een goede keuze was hier in Zweden. Op de terugweg zijn we nog iets gaan drinken en shuffleboard gaan spelen. Deze mix van sjoelen en jeu de boules is behoorlijk populair hier en je ziet dan ook veel cafés waar je dit kan doen. We besloten ook om een spelletje te spelen en ditmaal ging Judith er met de winst vandoor. We hadden weer een mooie en goed gevulde dag achter de rug!

Dinsdag 10 augustus 2021 (Dag 10)

Vanwege het drukke programma van gisteren was ik behoorlijk moe en heb ik een stuk beter geslapen. Om 7:30 uur ging de wekker en om 8:30 uur sloten we aan bij het ontbijt. We konden rustig aan doen en stapten rond 10:00 uur in de auto. We gingen vandaag namelijk weer op pad in de regio.

Huskvarna

De eerste stop was Huskvarna, op ongeveer 15 minuten rijden van het hotel. Deze plaats is vooral bekend geworden vanwege de Husqvarna, tegenwoordig voornamelijk de producent van tuinmachines. Bij de ingang van het Husqvarna museum parkeerden we de auto. We gingen echter niet naar het museum, maar gingen weer een wandeling maken. De bedoeling was om de zogenaamde Huskvarnafallen te bezoeken. Bij de parkeerplaats stond er echter een wandelroute aangegeven van ongeveer 2 kilometer, de Pustaleden. We besloten om deze te gaan lopen. Deze route zou namelijk ook langs de waterval komen.

Het ging best bergop en de waterval viel behoorlijk tegen. De route was echter vrij aardig en passeerden nog een aantal punten waarin duidelijk werd hoe er in deze plaats gebruik gemaakt is van het water om stroom op te wekken. Ook was er veel informatie over de oude bomen die in dit gebied stonden. We hadden het inmiddels aardig warm gekregen en na het passeren van de houten huisjes van Smedbyn konden we bij de auto weer even afkoelen. Judith besloot hier toch maar om haar korte broek aan te trekken.

Gränna

We stapten weer in de auto en reden in 25 minuten naar Gränna. Deze plaats is bekend vanwege de zogenaamde “polkagris”. Dit zijn rood-wit gestreepte zuurstokken. Door dit klassieke snoep is Gränna in heel Zweden bekend. Toen we het plaatsje binnen kwamen rijden zag je dan ook overal snoepwinkels. In allerlei maten en vormen vond je dit klassieke snoep terug.

Daar kregen we natuurlijk trek van, dus besloten we eerst maar eens te gaan lunchen. Om ons vol te stoppen met deze zoetigheid leek ons nog geen goed idee. Dit deden we in een lunchcafé dat helemaal was ingericht in de stijl van de jaren ’50. Een lekker broodje met gehaktballetjes en een met garnaaltjes zorgde voor een echte Zweedse maaltijd. Hierna was het tijd om snoep te gaan kopen. Toen we eenmaal een winkeltje inliepen zagen we al snel dat er achterin de winkel een ruimte was waar je de makers ook aan het werk kon zien. Achter een grote glazen wand kon je meekijken hoe de snoep gemaakt werd. Natuurlijk vertrokken we hier niet met lege handen. We hadden dus weer wat lekkers voor onderweg.

Röttle

Het was vrij druk in Gränna, we vonden het dus niet erg om eventjes verder te rijden. Op 5 minuten rijden lag het plaatsje Röttle. We hadden gelezen dat hier ook een waterval zou zijn met een leuke wandelroute. Aangezien ik zelf een enorme liefhebber ben van watervallen lieten we deze kans niet aan ons voorbij gaan.

Bij de parkeerplaats aangekomen zagen we direct een bord staan met de zogenaamde Röttlestigen route. Deze zou ook maar 1,7 kilometer lang zijn. Dat is dus een prima wandelingetje. Direct vanaf de parkeerplaats kwamen we bij het haventje van Röttle aan. Vanaf hier hadden we een geweldig zicht op het Vätternmeer. Het was er ook heerlijk rustig. Toen we het pad bleven volgen passeerden we enkele mooie houten huisjes en kwamen we bij de waterval van Röttle aan. Deze was verrassend mooi en groot. Hier hebben we echt even staan kijken en heel wat foto’s gemaakt.

We vervolgend de route die erg leuk was. Langs mooie steile wandelpaden kwamen we uiteindelijk uit bij de Rasmus kvarn. Dit gemaal was toevallig open vandaag, maar een bezoek was niet nodig voor ons. Aan de buitenkant zag het er al mooi uit, en het waterrad konden we vanaf de buitenkant ook met eigen ogen bewonderen.

Minigolf en de afsluiter van Jönköping

Het was inmiddels een beetje gaan regenen dus namen we de auto naar onze laatste activiteit van de dag. Omdat de minigolf strijd gisteren in een 42-42 gelijkspel was geëindigd besloten we vandaag nog een poging te wagen. We gingen daarom weer terug naar Jönköping om daar een re-match te spelen bij Liljeholmens mini golf. Minigolf is erg populair in Zweden, dus een baan heb je hier in Jönköping snel gevonden. Onderweg had het flink geregend, maar bij aankomst was het gelukkig een stuk droger dus konden we aan de slag.

Deze keer ging het mij een stuk beter af. Ik won deze keer met 50-74 dus had gelukkig ook een keer van Judith gewonnen! Het begon daarna weer wat harder te regenen, maar dit wedstrijdje hadden we toch maar mooi kunnen spelen. We reden terug naar het ProfilHotels Savoy waar we even naar de kamer konden gaan. Het was weer even droog dus gingen we maar snel wat eten. De hamburgers van Bada Bing Burger waren heerlijk en dus een waardige afsluiter van ons bezoek aan Jönköping. Helaas was het inmiddels flink aan regenen dus met onze jassen aan en capuchons op zijn we door de natte straten weer naar het hotel gelopen.

We hebben de afgelopen dagen heel veel moois van van Zweden gezien in de regio rondom Jönköping. Dit was echt Zweden zoals je het verwacht, met houten huisjes, mooie bosrijke gebieden, meren en schattige plaatjes. Om vanuit Jönköping deze regio van Zweden te gaan ontdekken was dus zeker geen slechte keuze! Het heeft aardig geregend, maar gelukkig niet op de momenten dat we in de buitenlucht iets wilden ondernemen. Morgen verlaten we deze Jönköping echter weer en rijden we naar een van de grootste steden van Zweden, Göteborg! Daar lees je dus meer over in het volgende reisverslag op onze website!