2022AziëJordaniëJordanië en Cyprus (11/08/2022-27/08/2022)Reisverslagen

Jordanië, onze eerste dagen in Amman (Dag 1/2/3)

De voorbereidingen zitten er eindelijk op. We hebben je inmiddels alles al verteld over onze reis naar Jordanië en Cyprus. Daarnaast hebben we onze voorbereidingen in YouTube video’s laten zien. Nu was het eindelijk tijd om te vertrekken. Wat we de afgelopen dagen hebben gedaan in Jordanië en hoe Amman ons is bevallen lees je in het eerste reisverslag van deze reis.

Donderdag 11 augustus 2022 (Dag 1)

Donderdag vertrokken we dan eindelijk naar Jordanië. Omdat we vanuit Schiphol vertrekken en aan het einde van de reis in Eindhoven zullen landen besloten we om met de trein naar Schiphol te gaan. Om 14:30 uur namen we daarom de trein naar Schiphol en kwamen we mooi op tijd aan. Zelfs vroeger dan nodig was, want het was helemaal niet druk. We konden dus al snel aansluiten in de rij en na een tijdje wachten konden we onze koffers backpacks afgeven. Na wat gegeten te hebben was het wachten op het vliegtuig naar Boekarest.

Daar zouden we namelijk overstappen in het vliegtuig van Tarom airlines richting Amman in Jordanië. Met een overstaptijd van 45 minuten zou het erg krap kunnen worden. Dat werd helemaal krap toen ons vliegtuig richting Boekarest vertraging had. Toen we veel te laat in Boekarest aankwamen zijn we met een rotgang naar het volgende vliegtuig gegaan. Het was 1:30 uur lokale tijd en de andere passagiers zaten inmiddels al een uur op ons te wachten in het vliegtuig. Eindelijk aangekomen vertrokken we richting Amman. Daar konden we na het kopen van een Umniah simkaart met een taxi (voor iets te veel geld) naar het Canary Boutique Hotel. Om 5:30 uur ploften we totaal uitgeput in bed. Ondanks dat ze zon al aan het opkomen was en het zonnetje langzaam langs de gordijnen kwam kijken vielen we snel in slaap.

Vrijdag 12 augustus 2022 (Dag 2)

De nacht was kort deze dag. Omdat we tot 10:00 uur konden ontbijten en wel graag een normaal ritme aan wilden gaan houden hadden we om 9:00 uur de wekker gezet. Snel onze kleren aangetrokken en naar de ontbijtruimte gegaan waar het rond 9:30 uur nog altijd vrij druk was. We waren dus niet de enigen die langer op bed wilden blijven liggen. Dit was ons eerste Jordaanse ontbijt inclusief humus en olijven.

Souk Jara

Na een frisse douche en schone kleren konden we op pad. We besloten om naar de Souk Jara te wandelen. Een plaatselijke markt die alleen op vrijdag plaatsvindt. Dat was te merken want het was er behoorlijk druk. Dat was overigens wel terecht want alle kraampjes boden behoorlijk hoogwaardige producten aan. Van handgemaakte kettinkjes, tassen en schaaltjes tot verse kruiden en zeep. De marktkraamlieden waren erg vriendelijk en op veel plekken kregen we iets te proeven aangeboden. Aan het einde van de Souk Jara was zelfs nog een pleintje met verschillende eetkraampjes. Daar hebben we een lekker sapje van blauwe bessen en banaan gedronken en verschillende hapjes geprobeerd.

Het vervolg van de dag liep iets minder soepel. Na het bezoek aan de Souk Jara wilden we namelijk met een Uber naar het Jordan Museum gaan. Dat was op zich geen probleem, maar bij aankomst kwamen we erachter dat deze pas meer dan een uur later open zou gaan. We besloten daarom ook door te rijden naar het Royal Automobile Museum te gaan waar de oude speelgoedjes van de voormalige koning staan uitgestald. Deze bleek om een onbekende reden vandaag zelfs helemaal gesloten te zijn. We sloten de middag daarom maar af met een drankje in de enorme City Mall. Door de korte nacht waren we inmiddels behoorlijk uitgeput dus zijn we terug naar het hotel gegaan voordat we die avond nog uit eten zouden gaan.

Rainbow Street

We sloten de dag namelijk af bij Books @ Cafe in een zijweg van de bekende Rainbowstreet. Deze straat is de plek met de meeste cafés en restaurants in heel de stad. Het was er dan ook gezellig druk en we keken er onze ogen uit. De toeterende auto’s vol met enthousiaste Jordaniërs maakten het op deze vrijdagavond erg levendig. Ook waren een aantal zijstraten erg leuk gedecoreerd met bijvoorbeeld gekleurde lampenkappen. De straat stond dan ook vol met mensen die foto’s probeerden te maken van zichzelf. Hier hebben wij dan ook vrolijk aan meegedaan. Het eten bij Books @ Café was heerlijk en we hebben genoten van het uitzicht. Met de Uber kwamen we weer veilig aan bij het hotel en kijken we terug op een zeer geslaagde 1e dag in Amman en Jordanië.

Zaterdag 13 augustus 2022 (Dag 3)

Vandaag hadden we onze 3e dag in Jordanië en de laatste dag in Amman, want morgen gaan we de huurauto ophalen om verder te reizen naar Madaba. Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt besloten we daarom om vanmorgen al vroeg de Uber te nemen naar Citadel van Amman. In onze Lonely Planet Jordan zagen we daar een handige wandelroute staan waarmee we veel van het ouden centrum zouden zien.

Citadel Amman

Eenmaal aangekomen bij de Citadel Amman konden we door onze Jordan Pass gratis naar binnen, waar een kaartje normaal 3 JOD (ongeveer €4) kost. Deze archeologische vindplaats ligt in het hart van de stad. Er zijn veel prachtige opgravingen te zien, maar daarnaast heb je dus ook een geweldig uitzicht over de hele stad. Je kan er veel Romeinse overblijfselen vinden zoals de tempel van Hercules. Een ander opvallend gebouw is het Ummayad-paleis. We hebben er heerlijk rondgelopen en rondgekeken. Het was nog vroeg in de ochtend en er waaide een heerlijk windje. Ook waren er veel schaduwrijke plekken om rond te kijken. Na ongeveer 1 uur zijn we dan ook weer verder gegaan.

Romeins Theater en het Odeum van Amman

De volgende stop was het Romeins Theater van Amman. Een van de bekendste bezienswaardigheden van de stad ligt op loopafstand van de Citadel van Amman. We gingen er dus voor en via een paar slingerende weggetjes en een trap kwamen we aan bij het forum. Dit plein is zo groot als een voetbalveld en vroeger een van de grootste pleinen in het Romeinse rijk. We konden middels de Jordan Pass wederom gratis binnen en besloten het Romeinse Theater na het nuttigen van een banaantje maar eens te gaan beklimmen.

Het openluchttheater is gebouwd in de 2e eeuw na Christus en biedt plaats voor ongeveer 6000 toeschouwers en heeft 33 rijen met zitplaatsen. Het is als het ware uit een berg gehakt en wordt hier dus ook volledig door omringd. De verschillende ringen waren ook bedoelde voor verschillende klassen in de samenleving. Het wordt nog altijd regelmatig gebruikt voor grootschalige optredens. Vanaf de bovenste ring hadden we een prachtig uitzicht over het theater en het volledige forum. Het was even een klim, maar zeker de moeite waard. De afdaling was wat lastiger, maar we hebben het goed overleefd.

Naast het Romeinse Theater ligt het Odeum van Amman, een kleinere versie van het theater. Hier hebben we ook nog even gekeken. Dit gedeelte zag er eigenlijk nog beter en mooier onderhouden uit, maar wel een heel stuk kleiner. Ook dit konden we dus weer afvinken, en doorlopen naar het volgende gedeelte van onze wandelroute.

De oude binnenstad

Vlak naast het Romeinse Theater kan je namelijk het centrum van de oude binnenstad vinden. Naarmate we verder liepen werd het hier steeds drukker en nam het kenmerkende getoeter van de vele auto’s toe. Onze route ging echter richting de souks. Een souk (of soek / souq) is een Arabische markt. Het wemelt er van de mensen, kleuren en geuren. Het eerste gedeelte was volledig gericht op groente, fruit en kruiden. Des te verder we liepen hoe meer dit overliep in kleding en speelgoed. Eigenlijk was het een groot openlucht warenhuis.

Het werd tijd om te gaan lunchen dus liepen we richting het beroemde Hashem restaurant. Hier zou je de beste falafel moeten kunnen krijgen. Het was er echter zo druk dat het ons sterk leek dat we ergens een plekje konden vinden om rustig te gaan zitten. Daarom besloten we om de trap naar boven te nemen naar een ander restaurant waar we op het balkon konden lunchen met uitzicht over de binnenstad. Hier hebben we lekkere fatteh en kebab gegeten. We waren ook wel toe aan een beetje rust.

Als afsluiter van ons bezoek aan de binnenstad van Amman in Jordanië zijn we gaan eten bij Habibah Sweets. Deze bakkerij keten is een begrip in het Midden-Oosten vanwege de heerlijke zoete versnaperingen. Wij hebben er dan ook de Jordaanse kanafeh gegeten. Dit toetje bestaat uit gebakken boterig sliertjesdeeg, gevuld met kaas en overgoten met zoete siroop. Helemaal gevuld met deze heerlijke zoetigheid liepen we verder naar de laatste stop van de dag, het Jordan Museum.

Jordan Museum

We hadden ons namelijk voorgenomen om in de middag de koelte van een museum op te zoeken. Na de pech van gisteren was het Jordan Museum nu wel geopend. We hadden deze keer niets aan onze Jordan Pass, maar met een prijs van 5 JOD (ongeveer €6,85) konden we wel leven. Het museum over de geschiedenis van het land Jordanië werd in 2014 geopend in de hoofdstad Amman.

Eenmaal binnen werden we niet teleurgesteld. Het was er heerlijk koel en alles zag er prachtig uit. Op de benedenverdieping kon je van alles zien over de verre historie van Jordanië. Van oude opgravingen tot politiek, communicatie, religie en het leven door de jaren heen. Op de 2e verdieping werd het nog leuker. Daar was namelijk een expositie ingericht over de uitvinden die in Jordanië gedaan zijn. Dit was vooral gericht op kinderen, maar het interactieve sprak ons ook erg aan (eigenlijk zijn wij soms ook gewoon hele grote kinderen!). Al met al vonden we dit museum zeker de moeite waard en een mooie afsluiter van ons bezoek aan de oude binnenstad.

Onze eerste dagen in Jordanië hebben we afgesloten met een maaltijd op korte afstand van ons hotel in Amman. Tot onze verrassing bleken hier heel wat leuke restaurants te zitten dus konden we gewoon te voet op pad gaan. We kwamen uiteindelijk uit bij Oliva waar we allebei een lekker bord pasta hebben gegeten. Op de terugweg zijn we nog ergens iets gaan drinken en hebben we onze eerste shisha gerookt. Je ziet hier iedereen aan de waterpijp lurken dus hebben we het ook maar eens geprobeerd. Het is niet helemaal ons ding, maar we hebben het geprobeerd.

Morgen gaan we onze huurauto ophalen waarmee we tot het einde van ons verblijf in Jordanië zullen gaan rondreizen. Daarmee gaan we morgen eerst een bezoek brengen aan Jerash voordat we naar het Aitch Boutique Hotel – an LIH Hotel in Madaba gaan. Maar daar lees je volgende keer meer over in ons volgende reisverslag.

Vond je dit nu gewoon een leuk reisverslag of heb je misschien een vraag laat dan eens een reactie achter hieronder!

2 gedachten over “Jordanië, onze eerste dagen in Amman (Dag 1/2/3)

• Ha Judith en Erik ik geniet weer van jullie verslagen.jullie doen weer hele avonturen beleven die marktjes lijkt me ook geweldig en dan die klim in dat theater prachtig allemaal wens jullie nog een hele fijn reis en er volop van genieten.