2022AziëJordaniëJordanië en Cyprus (11/08/2022-27/08/2022)Reisverslagen

Jordanië, twee nachten in de Wadi Rum woestijn (Dag 10/11)

Een van de hoogtepunten van onze reis door Jordanië zou Petra moeten worden. In de vorige blog hebben we je al verteld hoe geweldig onze ervaring was. Daarna was het echter tijd om door te gaan naar een volgende geweldige ervaring. We gingen namelijk voor het eerst overnachten in de woestijn, en wel in de Wadi Rum woestijn in Jordanië. In dit reisverslag lees je alles over onze 2 geweldige dagen in deze woestijn!

Zaterdag 20 augustus 2022 (Dag 10)

Omdat we niet al te vroeg aan konden komen bij het Aladdin Camp in Wadi Rum besloten we om rustig aan te doen in Wadi Musa. Na een rustig ochtendje vertrokken we daarom pas rond de middag bij het Petra Canyon Hotel. We namen eerst nog een heerlijk broodje falafel in Wadi Musa en zetten toen koers richting de Wadi Rum Woestijn in Jordanië.

Aladdin Camp

We maakten nog een kleine tussenstop bij het Wadi Rum train station, waar de originele trein uit Lawrence of Arabia staat. Daarna reden we via het Wadi Rum Visitor Centre door naar de parkeerplaats van Aladdin Camp. Hier werden we om 15:15 uur opgehaald om naar het kamp te rijden, wat dieper in de woestijn lag. We werden vriendelijk ontvangen met een kopje thee en kregen al snel de sleutel van onze kamer. Dit was niet zomaar een kamer, want we mochten 2 nachten in een echte Panoramic Dome slapen. Een koepelvormige tent met een groot panorama raam. De kamer was voorzien van een airconditioning, badkamer met toilet en douche (al was dit niet al te best) en een heerlijk ruim bed.

Net in de kamer was het was het nog behoorlijk warm met de zon erop, maar naarmate de zon zakte werd het steeds lekkerder. Er lag een flink dekbed op het grote bed dus met de airco op 19 graden hebben we heerlijk geslapen. De eerste nacht met de gordijnen dicht, en de tweede nacht open zodat we onder de sterrenhemel in slaap vielen.

Om 20:30 uur begon het eten. Er werd op traditionele wijze een maaltijd bereid in de grond. Dit werd vervolgens afgedekt en was in 3 uur klaar. Dit betrof kip en lam, en was beiden heerlijk om te eten. Daarnaast was er een uitgebreid buffet met salades en groenten. De 2 grote Italiaanse groepen van de eerste avond vonden het schijnbaar nodig om massaal een rij te vormen en daarna ook nog regelmatig voor te kruipen, maar de tweede avond was het een stuk rustiger en was hier geen sprake meer van.

Ook het ontbijt was uitgebreid en typisch Jordaans. Vanaf 7:30 uur kon je een uur lang aanschuiven en de kok maakte zelfs nog een omelet naar keuze klaar. Dat hadden we de eerste dag wel nodig ook, want we zouden de hele dag op pad gaan. Zo vaak komen we immers niet in de Wadi Rum woestijn in Jordanië, dus boekten we een tour van 11:00 uur tot 19:00 uur.

Sterren kijken

Voor we de tour gingen doen hebben we die avond, en ook de avond erna, sterren zitten kijken. De hemel was mooi helder en als je iets verder van het Aladdin Camp liep had je ook geen last meer van het licht. Hierdoor kon je de sterrenhemel enorm goed zien. We hebben daar twee avonden rustig in het zand gelegen en nog wat foto’s proberen te maken. Dat valt niet altijd mee op een iPhone, maar het resultaat valt nog niet tegen. Na een tijdje kropen we weer onze heerlijke koele dome in om te genieten van de nachtrust.

Zondag 21 augustus 2022 (Dag 11)

De volgende ochtend besloten we netjes om 7:30 uur aan te schuiven voor het ontbijt. Net als bij het avondeten loerden de aanwezige katten op ons eten, maar we wisten het mooi voor onszelf te houden. Daarna hebben we nog een aantal uurtjes voor onszelf gehad. De jeeptour voor de Wadi Rum in Jordanië begon namelijk pas om 11:00 uur. Genoeg tijd dus.

Jeep Tour

Rond 10:30 uur zaten we al in de grote tent te wachten tot er een vrij oude man binnen kwam. We hadden het niet verwacht, maar dit bleek nog onze gids te zijn ook. Hij was wat slecht ter been en sprak vrij beperkt Engels. Nadat de eigenaar van het kamp ons nog had geholpen met het juist omdoen van onze Jordaanse keffiyeh, de traditionele hoofddoeken, konden we op pad.

De beste man reed vrij rustig door de woestijn en stopte regelmatig. Zo kwamen we al vrij snel bij een mooie kloof uit en middels “picture, picture” maakte hij kenbaar dat het tijd was voor een foto. De tour was lekker relaxed en eigenlijk zaten we ook niet echt te wachten op een drukke gids die ons de hele tijd maar zou overladen met allerlei informatie.

Gelukkig wist onze gids wel de mooiste plekjes te vinden en stopte hij regelmatig zodat we gewoon even rond konden kijken en foto’s konden maken. Rond 13:00 uur besloot hij een schaduwrijke plek op te zoeken. Het was tijd om te gaan lunchen. De vrouw van onze gids had een heerlijk stoofpotje met kip, aardappelen, ui en tomaten gemaakt. Dit alles aangevuld met een lekker fris blikje Pepsi en een bakje yoghurt waren wij dik tevreden.

De de lunchpauze gingen we vrolijk verder. De pauze duurde immers al 1 1/2 uur, dus we moesten verder. Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we aan bij de zogenaamde “kleine boog”. Wij vonden hem al behoorlijk indrukwekkend, maar toch heeft hij deze naam. Deze natuurlijke brug hebben we vakkundig beklommen met de foto’s als bewijs.

Onderweg stopten we ook nog bij een aantal rotsen met rotstekeningen. Op verschillende plekken in de Wadi Rum woestijn kan je deze vinden met veelal tekeningen van kamelen. Die kom je dan ook regelmatig tegen. Vaak lopen ze los rond of zijn de voorpoten vastgebonden. Dit voorkomt waarschijnlijk dat ze hard gaan rennen en daarna door de eigenaar niet snel meer terug te vinden zijn. Daarnaast zie je regelmatig kamelen die bereden kunnen worden door toeristen. Dat hebben we maar overgeslagen.

Ook bezochten we nog het waarschijnlijke huis van Lawrence, van Lawrence of Arabia. Een groot deel van de film is hier ook opgenomen. Daarnaast zijn ook films zoals The Martian, Star Wars en en de nieuwste Aladdin film uit 2019 hier opgenomen. Daarna was het tijd voor een onverwachte stop. De auto kwam vast te staan in het zand. Hij kreeg er geen beweging in, dus met de hulp van een andere chauffeur konden we gelukkig al vrij snel weer verder. Toen werd het tijd voor de zonsondergang. We passeerden in de verte ons eigen kamp en we kregen een mooie plek voorgeschoteld. Het tapijtje ging weer op de grond en onder het genot van een kopje thee hebben we de zon onder zien gaan.

Bij terugkomst op het Aladdin Camp konden we gelijk weer aanschuiven voor het buffet en terugkijken op een geweldig verblijf in Wadi Rum in Jordanië. Alles was uitstekend geregeld en we hebben enorm veel van het geweldige gebied gezien. Vanochtend zijn we na wederom een uitstekende nacht in Wadi Rum doorgereden naar onze laatste bestemming in Jordanië. We zijn momenteel namelijk in Aqaba! Daar lees je meer over in ons volgende reisverslag.

4 gedachten over “Jordanië, twee nachten in de Wadi Rum woestijn (Dag 10/11)

• Vraagje. Juist schrijven dat je pas laat bij het kamp terecht kon. Wij hebben maar 1 nacht gepland en willen de dag daarna eigenlijk na het ontbijt weer verder. Dan is Aladdin Camp geen goede keuze denk ik?

• Hoi Mark, vragen staat altijd vrij!

De meeste mensen die de Wadi Rum woestijn bezoeken kiezen maar voor 1 overnachting. Omdat wij 2 nachten hadden geboekt besloten we om rustig aan te doen en pas later richting Wadi Rum te vertrekken. Je kan echter ook al eerder bij Aladdin Camp terecht, als je maar doorgeeft hoe laat je er zal zijn. Vanuit Petra is het ongeveer 2 uur rijden naar Wadi Rum dus bij een vroeg vertrek is het ook gewoon mogelijk om op dezelfde dag een tour door de woestijn te maken. Ze bieden al tours aan vanaf een duur van 2 uur dus zelfs dan zou Aladdin Camp nog geen slechte keuze zijn!