2023Nieuw ZeelandOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Te Anau en Milford Sound (Dag 13 t/m 16)

Zoals we in ons vorige reisverslag al hadden verteld zitten onze dagen aan de oostkust van Nieuw-Zeeland ten zuiden van Christchurch er weer op. We hebben Portobello verlaten en hebben het eiland overgestoken naar de westkust. Daar zijn we aangekomen in het plaatsje Te Anau. Hier zijn we onder andere op zoek gegaan naar glimwormen. Daarnaast hebben we vanuit Te Anau ook een bezoek gebracht aan Milford Sound. Hoe dit allemaal is gegaan lees je in dit reisverslag.

Op weg naar Te Anau

Maandag 20 maart vertrokken we vanuit Portobello naar Te Anau. Met meer dan 300 kilometer voor de boeg zou dit een lange dag worden. Na een goede nacht konden we al weer vroeg op pad gaan. De lange rit was niet heel bijzonder al maakten we nog een paar kleine tussenstops. Zo zijn we nog gestopt bij een mooi meer en in het plaatsje Gore. Hier hebben we tussen de lokale bejaarden genoten van een lekkere sandwich voor we weer verder konden. Er werd slecht weer voorspeld voor deze dag daarom hadden we ook het voornemen om veel kilometers te maken. Het slechte weer liet echter op zich wachten tot we in Te Anau waren.

We konden onze camper netjes parkeren op het Tasman Holiday Parks. Deze camping was erg netjes, maar daar was de prijs dan ook wel naar. Vanuit Te Anau zouden we een aantal bezienswaardigheden aan gaan doen, zoals Milford Sound. Milford Sound is de bekendste fjord van het land. Omdat we ons misrekend hadden besloten we daarom ook maar direct een extra nacht te boeken. Na wat boodschappen gedaan te hebben en een paar heerlijke kipwraps gegeten te hebben in onze camper barstte de regen los. We maakten tussendoor nog wel een korte wandeling maar doken daarna weer snel onze camper in. Na een spelletje gespeeld te hebben doken we weer vroeg onder de wol.

Een regenachtige dag in Te Anau

Op dinsdag 21 maart stond er eigenlijk een bezoek aan de glimwormen op het programma. We waren mooi op tijd bij de vertrekplaats waar we helaas te horen kregen dat de activiteit niet doorging. Door de hevige regenval van de nacht ervoor was de grot volgestroomd en was het niet mogelijk om te varen. Deze activiteit hebben we daarom een paar dagen op kunnen schuiven. Maar wat gingen we nu doen?

Een behulpzame vrouw in de souvenirwinkel gaf ons de tip om een wandeling te maken aan de Kepler track. Dat klonk wel goed en aangezien het langzaam wat op begon te klaren was dit nog geen slecht idee. Het was een paar minuutjes rijden en we maakten er die ochtend een mooie wandeling door het bos. We aten er lekkere boterhammen die Judith die ochtend had gesmeerd en sloten de middag af met een bezoek aan het Te Anau Bird Sanctuary. Hier hebben we een paar echte inheemse vogels gezien. Zo wisten we toch nog iets van de dag te maken.

Terug op de camping zijn we eens even goed gaan zitten hoe we de resterende dagen op het zuidereiland van Nieuw-Zeeland gaan invullen. We sloten af met een paar heerlijke broodjes en een goed gevulde bak friet bij Ditto. In de camper hebben we nog lekker tv gekeken en zo keken we toch nog terug op een regenachtige, maar mooie dag!

Milford Sound

Woensdag 22 maart stond Milford Sound op het programma. Dit is de bekendste fjord van Fjordland, en eigenlijk wel van heel Nieuw-Zeeland. We vertrokken rond 10:00 uur van de camping in Te Anau naar Milford Sound. Onze boottocht stond pas om 15:55 gepland, maar er was onderweg zo veel te zien dat we hier heel de dag voor hadden uitgetrokken. Er is maar één weg naar Milford Sound dus we konden niet verdwalen. Dit betekende echter ook dat alle bezoekers dezelfde weg nemen. Dit zijn er jaarlijks 1 miljoen, dus op een zonnige dag als woensdag was het erg druk.

We maakten een paar prachtige stops. Zo hadden we een prachtig zicht vanaf Eglinton Valley, zagen we de schittering in het meer van Mirror Lake en hadden we een geweldige zicht vanaf Pop’s View Lookout. Ook de Fall’s creek waterval en ook de waterval bij Lake Marian Track was erg mooi. Zo vloog de dag voorbij en voor we het wisten waren we aangekomen bij Milford Sound. Na een kleine wandeling naar een uitzichtpunt zijn we naar de terminal gelopen.

Hier liggen alle boten klaar voor de tours. Na even wachten konden wij ook onze boot van Mitre Peak Cruises nemen. Het zonnetje scheen volop en het was genieten op de boot. Het uitzicht was prachtig en je viel van verbazing in verbazing. Prachtige watervallen en enorme bergen wisselden zich af. Ook zagen we nog zeeleeuwen en dolfijnen. Het was een adembenemende tocht over het water die helaas voorbij vloog.

Terug aan wal namen we de camper richting de camping en maakten we onderweg nog een lekkere kipwrap klaar. Moe maar voldaan ploften we neer in de camper. Weer een prachtige dag voorbij.

De glimwormen en op weg naar Queenstown

Donderdag 23 maart was het eindelijk zover en konden we met RealNZ op pad voor de glimwormentour. Nadat we de camping hadden verlaten hebben we de campervan geparkeerd en naar het kantoor gegaan waar ook de boten vertrekken. Mooi op tijd konden we aan boord en na een tochtje van ongeveer 30 minuten kwamen we bij de grot aan. Deze grot in Te Anau is een van de weinige plekken ter wereld waar je de glimwormen kan zien. De staart van deze larven geven licht in het donker vanwege een chemische reactie.

Zowel aan boord als bij de grot kregen we uitgebreid uitleg en konden toen de grot in. Na een korte en donkere wandeling kwamen we bij een klein bootje waar je per 12 personen in plaats kon nemen. Toen alle lampen uit waren was het werkelijk aardedonker en kon je alleen nog de glimwormen zien. Het was een erg mooi zicht om overal de piepkleine lichtjes te zien. Helaas was het niet mogelijk om hier foto’s of een filmpje van te maken. Je zal dus echt net als ons naar Nieuw-Zeeland moeten komen om het met je eigen ogen te gaan zien. Wij vonden het een bijzondere ervaring, waarbij je soms het gevoel had dat je in een Efteling attractie zat. Zeker de moeite waard.

Terug aan wal namen we een lekker taartje gevuld met kipsaté en stapten in de campervan. We zijn namelijk doorgereisd naar onze volgende stop, Queenstown. Het uitzicht onderweg was op sommige plekken weer geweldig. Je kijkt hier je ogen uit.

Queenston, of eigenlijk Frankton

Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we in Frankton aan. Dit is een plaatsje dichtbij Queenstown waar we de komende nachten verblijven. Nadat we eerst wat boodschappen hadden gedaan konden we inchecken bij het Driftaway Queenstown Holiday Park. Zo’n luxe camping hebben we nog niet eerder gezien. Het park is in maart 2022 geopend en ziet er geweldig uit. We hebben een prachtig uitzicht over het meer en de voorzieningen zijn schitterend. Inmiddels hebben we al een lekkere afhaalpizza op en is de eerste was al gedaan. De zon schijnt heerlijk dus hier gaan we het wel volhouden de komende dagen!

4 gedachten over “Te Anau en Milford Sound (Dag 13 t/m 16)