2023AustraliëOceaniëReisverslagenWereldreis (08/03/2023 - 24/02/2024)

Van de Gold Coast naar Byron Bay (Dag 89 t/m 93)

In ons laatste reisverslag vertelden we al over onze dagen in Noosa en Brisbane. Vanuit Brisbane zijn we verder naar het zuiden gereisd. Zo zijn we via Surfers Paradise aan de Gold Coast terecht gekomen bij Byron Bay. In dit reisverslag vertellen we je alles over deze dagen in Australië.

Surfers Paradise aan de Gold Coast

Op zondag 4 juni 2023 trokken we weer verder vanuit Brisbane naar Surfers Paradise aan de Gold Coast. Nadat we de sleutel weer in het kluisje hadden gedaan namen we de trein naar het busstation waar na eventjes wachten de Greyhound Australia bus weer aan kwam rijden. Na iets meer dan een uurtje rijden waren we al op onze plaats van bestemming. We liepen gelijk naar het Vibe Hotel Gold Coast toe en konden verrassend genoeg gelijk onze kamer in. Deze was ruimer en mooier dan we hadden verwacht dus dat was een meevaller.

Het weer viel een stuk minder goed mee, maar dat zagen we al aankomen. Het is ongeveer 21 graden, maar veelal bewolkt, veel wind en af en toe een buitje. Niet echt goed weer dus voor deze toeristische badplaats. Na wat boodschappen gedaan te hebben zijn we een activiteit voor de volgende dag uit gaan zoeken waarbij we niet zo afhankelijk zouden zijn van het weer. Na een heerlijke Perzische maaltijd doken we al vroeg ons lekkere bed in.

Natural Bridge and Springbrook Waterfalls Tour

Op maandag 5 juni 2023 begonnen we onze 90e dag van de reis vroeg. Na een ontbijt op de kamer liepen we naar het kantoortje van Southern Cross Tours wat om de hoek van het hotel lag. We werden in een busje met in totaal 9 mensen naar het Springbrook National Park gereden. Na ongeveer een uurtje kwamen we er aan. Dit park ligt in de heuvels achter de Gold Coast waar het een stuk koeler was. We kregen een paar mooie watervallen te zien, waaronder Purling Brook Falls en een aantal uitzichtpunten.

Het uitzicht was helaas behoorlijk beperkt. De vele laaghangende wolken zorgden er voor dat we op sommige plekken niet verder konden kijken dan een aantal meters. Soms zagen we tussen de wolken even wat meer, maar dat was vaak al weer snel voorbij. Ondanks het regenachtige weer en de mindere uitzichten was het een erg leuke tour. Een paar fijne wandelingetjes, mooie watervallen en een bosrijk gebied zorgden ervoor dat we zo weer een ander deel van Australië kregen te zien.

Onderweg zagen we een flink aantal Pademelons, hele kleine dikkige kangoeroetjes. Nadat we Numinbah Valley hadden gepasseerd kwamen we bij de Natural Bridge. We kregen hier uitleg over de verschillende eeuwenoude bomen en planten en konden een blik werpen op de mooie natuurlijke brug. Dit gedeelte was zeker de moeite waard! Hiermee werd ook de tour afgesloten. Terug in Surfers Paradise namen we een lekker broodje Banh Mi en gingen we terug naar het hotel. Met een pasta als avondmaaltijd liepen we in de motregen weer terug naar het hotel.

Een rustig dagje Surfers Paradise

Onze 91e dag van onze reis hebben we op dinsdag 6 juni rustig doorgebracht. Na een verlaat ontbijt zijn we eens rustig naar het strand van Surfers Paradise gelopen. Het was gelukkig een stuk beter weer geworden. De zon was gelukkig wel goed gaan schijnen en de wind was flink gaan liggen. Het was alleen niet heel erg warm, dus kozen we voor een lekkere strandwandeling. Zo zagen we de surfers hun best doen om een mooie golf te pakken en waagden een aantal mensen een kleine duik in het frisse water.

Na de wandeling namen we plaats aan de Esplanade en namen we een lekkere club sandwich. Hierna was het tijd om de strijd om het grote minigolftoernooi voort te zetten. Na een spannende strijd op de minigolfbaan trok Judith aan het kortste eind en ging er wederom met de winst vandoor. De tussenstand is inmiddels 2-1 voor Judith, maar we zijn nog niet thuis! Na wat boodschappen besloten we terug naar het hotel te gaan. We kwamen er (wat laat) achter dat er ook een verwarmd bubbelbad in het hotel was, dus daar hebben we nog even lekker in gelegen. We sloten de avond af met een paar salades uit het supermarkt. Een lekker dagje dus in Surfers Paradise, en zo konden we verder van de Gold Coast naar Byron Bay!

Een paar erg leuke dagen in het mooie Byron Bay

Op woensdag 7 juni 2023 gingen we op de 92e dag van onze reis door naar Byron Bay. Omdat we pas om 11:00 uur hoefden uit te checken bij het Vibe Hotel Gold Coast konden we daarna direct doorlopen naar de busstop van Greyhound Australia. Om 12:15 vertrok de bus naar Byron Bay. Het was maar een ritje van 2 uur. Eenmaal aangekomen konden we direct inchecken bij het Byron Bay YHA. Een erg net hostel waarin we een mooie privékamer hadden met eigen badkamer.

Na de boodschappen maakten we een wandeling naar het strand van Byron Bay, waar die avond iemand muziek zat te maken. Het was erg gezellig druk en iedereen zat heerlijk aan de kust te genieten van het uitzicht en de lekkere muziek. Zo hebben we het graag. Na een paar sappige hamburgers van Betty’s Burgers kochten we wat cider en gingen we terug naar het hostel. Die avond was er een quizavond. Ondanks dat we maar met 5 personen waren was het een gezellige activiteit waarbij Judith en haar partner er met de prijs vandoor gingen.

De andere ochtend kon Judith direct haar prijs innen. Ze had namelijk een gratis ontbijt gewonnen. Hierna gingen we direct door naar de Byron Bay Farmers Market. Een leuke markt met veel verse producten. Het was heerlijk zonnig weer en het was er (voor een donderdagochtend) verrassend druk. Ook hier zat weer iemand gitaar te spelen, dus zochten we een lekker plekje uit om te gaan zitten. Na de zelfgemaakte lunch was het tijd voor de hoofdactiviteit van deze dag.

Het hostel organiseerde namelijk een wandeltour naar Cape Byron Lighthouse. Met een groep van 7 mensen vertrokken we. Het was erg gezellig om op die manier de wandeling te gaan maken en de gids van het hostel wist nog een paar mooie fotoplekken. Daarnaast kon hij nog iets vertellen over de omgeving en dieren die je hier kan vinden. De wandeling was schitterend. De uitzichten waren namelijk geweldig over het strand en hoe dichter we bij de vuurtoren kwamen, hoe beter het uitzicht werd.

Al snel zagen we een aantal walvissen zwemmen, die rond deze tijd van het jaar naar het noorden trekken. Geweldig om ze zo met eigen ogen te zien. Wat later zagen we zelfs nog een pijlstaartrog en een aantal dolfijnen. De gids maakte nog wat foto’s van ons en aan het einde van de middag kwamen we weer terug in het hostel. Byron Bay is echt een prachtige plek om na de Gold Coast heen te gaan.

2 gedachten over “Van de Gold Coast naar Byron Bay (Dag 89 t/m 93)